Τιμωρήθηκε με 31.451.211 ευρώ επειδή κάνοντας κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της στην αγορά της μπίρας παραβίασε την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία περί ανταγωνισμού.
Αναλύοντας το σκεπτικό της απόφασης που εκδόθηκε χθες, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία εφάρμοζε μακροχρόνια πρακτικές με στόχο την αποκλειστική προώθηση των προϊόντων της, αναγκάζοντας τους πελάτες της να μη βάζουν τα σήματα των ανταγωνιστών της στα καταστήματα. Μεταξύ άλλων έδινε μετρητά, μεγάλες εκπτώσεις, παροχές, τιμωρούσε όσους δεν εφάρμοζαν τις συμβάσεις συμφωνίας κ.λπ.
Η εταιρεία-μέλος της πολυεθνικής Heineken με ανακοίνωσή της τονίζει ότι «αρνείται κατηγορηματικά τους ισχυρισμούς της Επιτροπής, θεωρεί την απόφαση άδικη και αβάσιμη και δηλώνει ότι θα προσφύγει άμεσα στη Δικαιοσύνη για να προασπίσει τα δικαιώματά της και να αποκαταστήσει τη φήμη της, θέτοντας τις πραγματικές διαστάσεις της εικόνας της αγοράς μπίρας».
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού επέβαλε ομοφώνως το πρόστιμο και η ανεξάρτητη διοικητική αρχή για να καταλήξει στην απόφασή της προχώρησε σε 59 επιτόπιους ελέγχους σε όλη την Ελλάδα, ερευνώντας 230 μικρά και άλλα 30 μεγάλα (ξενοδοχεία, οργανωμένες αλυσίδες εστίασης) σημεία τελικής κατανάλωσης, 23 χονδρεμπορικές επιχειρήσεις, 12 αλυσίδες σούπερ μάρκετ και τρεις διεθνείς μεγάλους ομίλους παραγωγής προϊόντων μπίρας.
Σύμφωνα με πηγές της Επιτροπής Ανταγωνισμού, στο φάκελο των 8.000 σελίδων διαπιστώθηκαν οι ακόλουθες παραβατικές συμπεριφορές της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, η οποία όπως η ίδια κάνει γνωστό το 2000 είχε το 73% και σήμερα το 50% της αγοράς:
Στα μπαρ, κλαμπ, μεγάλα κέντρα διασκέδασης σε νησιά και παραθεριστικές περιοχές εντοπίστηκαν έγγραφες αναφορές των πωλητών της εταιρείας προς τα «κεντρικά» της, που περιέγραφαν ότι επέβαλαν αποκλειστικότητα στα συγκεκριμένα «μαγαζιά» με προκαταβολή μετρητών, χορήγηση εκπτώσεων, εκπτώσεων στόχου, δωρεάν προϊόντων.
Υπήρχε περίπτωση όπου οι προωθητικές ενέργειες της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας ξεπέρασαν κατά 200% τον τζίρο του συγκεκριμένου σημείου πώλησης. Στην αγορά της «νύχτας» δεν εντοπίστηκαν συμβάσεις.
Στις αρχές της σεζόν (καλοκαίρι) χορηγούσαν ποσά χιλιάδων ευρώ σε αλυσίδες εστίασης και καφέ που ξεπερνούσαν τον τζίρο των καταστημάτων. Σε επιτόπια σημεία πώλησης (καφέ, ταχυφαγεία κ.λπ.) βρέθηκαν στις συμβάσεις όροι αποκλειστικής προμήθειας των σημάτων της «Αθηναϊκής» παρέχοντας οικονομικά ανταλλάγματα και παροχές. Ζητούσε έτσι, αποκλειστικότητα και εκτοπισμό συγκεκριμένων ανταγωνιστών. Εξατομίκευε τους όρους και ενίοτε προκαταβολικά χορηγούσε παροχές που οδηγούσαν σε διακριτική μεταχείριση των δικών της σημάτων έναντι των ανταγωνιστών της. Στα σούπερ μάρκετ ακολουθούσε πολιτική στόχων και παροχών δίνοντας μεγαλύτερες εκπτώσεις προκειμένου τα προϊόντα της να πιάνουν το μεγαλύτερο μέρος στο ράφι ή και να πετούν εκτός τις μπίρες των ανταγωνιστών της…
Στις κάβες, χορηγούσε ακόμη και δάνεια, χρηματικές παροχές με στόχο την αποκλειστικότητα.
Σε σημαντικούς πελάτες (π.χ. ξενοδοχεία) έκανε μακροχρόνιες συμβάσεις συμφωνίας ή διαδοχικά ανανεούμενες με όρους αποκλειστικότητας και χορηγούσε σειρά εκπτώσεων. Τιμωρούσε καταστηματάρχες που έβαζαν ανταγωνιστές στα ράφια τους, σπάζοντας τους όρους της αποκλειστικότητας με διακοπή των παροχών. Εξάλλου, σύμφωνα με πηγές της Επιτροπής Ανταγωνισμού, στη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας, όταν επιδόθηκε κλήτευση σε μάρτυρα, «η εταιρεία κινήθηκε επιθετικά καταθέτοντας αγωγή σε βάρος του».
Αδικη η απόφαση απαντά η Αθηναϊκή Ζυθοποιία
Με ανακοίνωσή της η εταιρεία κάτοχος των, μεταξύ άλλων, σημάτων (Amstel, Heineken, ΑΛΦΑ κ.λπ.) επισημαίνει:
Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία αρνείται κατηγορηματικάτους ισχυρισμούς της Επιτροπής, θεωρεί την απόφαση άδικη και αβάσιμη και δηλώνει ότι θα προσφύγει άμεσα στη Δικαιοσύνη, για να προασπίσει τα δικαιώματα της και να αποκαταστήσει τη φήμη της, θέτοντας τις πραγματικές διαστάσεις της εικόνας της αγοράς μπίρας.
Υποστηρίζει ότι η Επιτροπή δεν έλαβε υπόψη τα στοιχεία που της υπέβαλε η εταιρεία: «Θεωρούμε ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν έλαβε υπόψη τα στοιχεία που υποβλήθηκαν από την Αθηναϊκή Ζυθοποιία κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας, ούτε έδωσε τη δέουσα προσοχή στις θεμελιώδεις εξελίξεις που έχουν λάβει χώρα στην αγορά μπίρας όλα αυτά τα χρόνια, όπως την αύξηση των εταιρειών που παράγουν και εμπορεύονται προϊόντα μπίρας από πέντε το 2000, σε πάνω από είκοσι πέντε το 2014, αλλά και το γεγονός ότι το μερίδιο αγοράς της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας περιορίστηκε από 73% το 2000, σε περίπου 50% σήμερα.
Αυτά τα γεγονότα αποδεικνύουν με τον πιο σαφή τρόπο ότι η αγορά της μπίρας στην Ελλάδα είναι ελεύθερη και ανοιχτή στον ανταγωνισμό». Κάνει λόγο για άδικη απόφαση: «Είναι ξεκάθαρο για εμάς ότι η απόφαση της Επιτροπής μεταφράζει με τρόπο άδικο το γεγονός ότι είμαστε ο μεγαλύτερος παίκτης σε αυτήν την αγορά, θεωρώντας το συνώνυμο παραβίασης του ανταγωνισμού, χωρίς να λαμβάνει υπόψη ότι η ανάπτυξη της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας στην ελληνική αγορά έγινε μέσα από συνεχείς επενδύσεις για περισσότερα από 50 χρόνια».
Επίσης απορρίπτει την κατηγορία πως εφαρμόζει πρακτικές αποκλειστικότητας: «Επιπλέον, η Επιτροπή Ανταγωνισμού ερμηνεύει λανθασμένα τους κανόνες του ανταγωνισμού και αγνοεί το γεγονός ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία είναι η μοναδική εταιρεία του κλάδου που δεν ακολουθεί πρακτικές αποκλειστικότητας στην αγορά.
Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία θα εξακολουθήσει να δρα με γνώμονα το συμφέρον των καταναλωτών της, τηρώντας πιστά το γράμμα αλλά και το πνεύμα του νόμου, όπως άλλωστε πράττει όλα αυτά τα χρόνια».
athensmagazine.gr
Τώρα όλες οι ειδήσεις του alldaynews.gr στο Google News.
To «alldaynews.gr» αποποιείται κάθε ευθύνη από τις αναδημοσιεύσεις άρθρων τρίτων ιστοσελίδων, για τα οποία (άρθρα) την ευθύνη την έχει ο υπογράφων ως πηγή.