Το Shrinkflation δηλαδή η μείωση του μεγέθους ή της ποσότητας ενός προϊόντος, διατηρώντας την τιμή του σταθερή – γίνεται ανεξέλεγκτο.
Καθώς η αύξηση του κόστους των πρώτων υλών, οι καθυστερήσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού και οι υψηλότεροι μισθοί των εργατών μετά την πανδημία δοκιμάζουν την παγκόσμια οικονομία, οι καταναλωτές φαίνεται ότι πληρώνουν το μάρμαρο.
Είτε πρόκειται για ρολό τουαλέτας είτε για μια σακούλα πατατάκια, η πρακτική της συρρίκνωσης της ποσότητας των προϊόντων, εμφανίζεται στα καταστήματα σε όλο τον κόσμο.
Την περασμένη εβδομάδα, το γαλλικό σούπερ μάρκετ Carrefour τοποθέτησε αυτοκόλλητα στα προϊόντα για να προειδοποιεί τους καταναλωτές ότι το περιεχόμενο ενός πακέτου έχει μικρύνει χωρίς αντίστοιχη μείωση της τιμής. Οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται τις μικρότερες συσκευασίες και βλέπουν την αγοραστική τους δύναμη να μειώνεται.
Το θέμα είναι ότι οι τιμές των τροφίμων και άλλων ειδών δεν πρόκειται να πέσουν παρά την πτώση του πληθωρισμού.
Η ψυχολογία του καταναλωτή
Οι εταιρείες ακολουθούν συγκεκριμένη στρατηγική, αναφέρει ο Μάρκ Στίβινγκ, επικεφαλής εκπαιδευτής τιμολόγησης στην Impact Pricing. Οι εταιρείες εκμεταλλεύονται το γεγονός ότι οι καταναλωτές βλέπουν αμέσως την αύξηση της τιμής σε ένα προϊόν αλλά όχι την ποσότητα του προϊόντος
Έτσι βρίσκουν την ευκαιρία να αυξήσουν τις τιμές «λιγότερο επώδυνα». Οι εταιρείες προσαρμόζονται στην ψυχολογία του καταναλωτή και συρρικνώνουν σταδιακά τις συσκευασίες, έτσι ώστε οι αλλαγές να μην γίνονται αντιληπτές, επιβεβαιώνει και η αναπληρώτρια καθηγήτρια του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, ειδική στη συμπεριφορά επικεντρώνεται στη συμπεριφορά των καταναλωτών.
Ορολογία
Shrinkflation+ inflation δηλαδή συρρικνώνω + πληθωρισμός
Ένας άλλος όρος της εποχής είναι το skimpflation, δηλαδή skimp που σημαίνει τσιγγουνιά και πληθωρισμός και αφορά στη γενικότερη υποβάθμιση των υπηρεσιών που μας προσφέρονται.
Παράδειγμα Shrinkflation
To αγαπημένο σας ουίσκι υπήρχε σε μπουκάλι 340 γρ. πέρυσι. Φέτος προσφέρεται στην ίδια τιμή, αλλά έχει μειωθεί στα 283 γραμμάρια.
Παράδειγμα Skimpflation
Οι αεροπορικές εταιρείες, πονηρά, δεν αυξάνουν τις τιμές των εισιτηρίων άμεσα. Ωστόσο με τα ψιλά γράμματα: βαλίτσα, ευελιξία, ασφάλεια κλπ πληρώνουμε τον κούκο αηδόνι.
Αφήστε που οι υπηρεσίες στα αεροδρόμια είναι οι χειρότερες. Καθυστερήσεις, υπερκράτηση θέσεων, βρώμικοι χώροι. Και φυσικά υπηρεσίες που δεν προσφέρονται πια. Σε λίγο θα μας ζητάνε δίπλωμα πιλότου για ώρα ανάγκης.
Οι ανατιμήσεις ήρθαν για να μείνουν
Όταν τα νέα μεγέθη βρεθούν στο ράφι, είναι πιθανό να παραμείνουν έτσι. Ο Φίλ Λάμπερτ αναλυτής της βιομηχανίας τροφίμων και εκδότης του SupermarketGuru προσθέτει ότι, εφόσον οι αγοραστές δεν έχουν επιλογή, πρέπει να προσαρμοστούν στις αλλαγές.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι καταναλωτές μπορούν να στραφούν σε προϊόντα με τιμή αντίστοιχης της ποιότητας αλλά συνήθως δεν έχουν πολλές επιλογές. Όπως με τα είδη πρώτης ανάγκης. Το βρεφικό γάλα γνωστής εταιρείας, παραδείγματος χάρη, έχει μειωθεί από τη συσκευασία των 900 γραμμαρίων στα 830 γραμμάρια με την ίδια τιμή.
Επίσης επικρατεί ένα νέο φαινόμενο. Αφού τα προϊόντα μειωθούν επανειλημμένα σε μέγεθος, ο κατασκευαστής θα βγάλει μια νέα, μεγαλύτερη εκδοχή τους – μερικές φορές με μια ευφάνταστη νέα ονομασία – αλλά θα είναι πολύ πιο ακριβά. Αυτό συνέβη με τα πατατάκια γνωστών εταιρειών.
O Έντγκαρ Ντουόρσκυ, πρώην δικηγόρος για τα δικαιώματα των καταναλωτών στις ΗΠΑ και ιδρυτής του οδηγού πόρων Consumer World, αναφέρει ότι οι εταιρείες επανακυκλοφορούν τα ίδια προϊόντα σε μεγαλύτερες σακούλες, party size, πουλώντας επί της ουσίας ακριβότερα το προϊόν τους. Αναφέρει επίσης ότι το ρολό από το χαρτί υγείας συρρικνώνεται εδώ και δεκαετίες. Εξηγεί ότι όταν τα ρολά άρχισαν να μικραίνουν αρκετά ώστε να το παρατηρήσουν οι καταναλωτές, οι κατασκευαστές άρχισαν να επαναφέρουν στην αγορά μεγαλύτερα μεγέθη. Καθώς οι μεγαλύτερες συσκευασίες έμπαιναν στα ράφια, οι εταιρείες, άλλαξαν το μάρκετινγκ ονομάζοντάς τα«διπλά», «τριπλά» και ακόμη και «μέγα» ρολά. Και τώρα, εν μέσω αυτής της περιόδου συρρίκνωσης, ακόμη και τα «σούπερ μέγα» γίνονται μικρότερα.
Τι να κάνει ο καταναλωτής για να προστατευτεί;
Ο καταναλωτής δεν μπορεί να προστατευτεί. Μπορεί να γλυτώσει χρήματα εάν επισκέπτεται συνεχώς εξειδικευμένα σάιτ και συγκρίνει τιμές ή αγοράζει τα προϊόντα ετικέτας του εκάστοτε σούπερ μάρκετ, αντί για εκείνα των πολυεθνικών.
Πηγή: ertnews.gr
Τώρα όλες οι ειδήσεις του alldaynews.gr στο Google News.
To «alldaynews.gr» αποποιείται κάθε ευθύνη από τις αναδημοσιεύσεις άρθρων τρίτων ιστοσελίδων, για τα οποία (άρθρα) την ευθύνη την έχει ο υπογράφων ως πηγή.