Τραγικό περιστατικό σημειώθηκε το μεσημέρι της Τετάρτης στον ηλεκτρικό στα Άνω Πατήσια, όταν ένας άνδρας εντοπίστηκε νεκρός στις ράγες, προκαλώντας άμεση κινητοποίηση των Αρχών και προσωρινές διακοπές στη λειτουργία της Γραμμής 1 του μετρό.
Διακοπή κυκλοφορίας και επιχειρήσεις στο σημείο
Το περιστατικό εκτυλίχθηκε λίγο πριν τον σταθμό των Άνω Πατησίων, όπου εντοπίστηκε το άψυχο σώμα του άνδρα κοντά στις ράγες. Η κυκλοφορία των συρμών στη Γραμμή 1 περιορίστηκε προσωρινά στα τμήματα Πειραιάς – Άνω Πατήσια και Νέα Ιωνία – Κηφισιά. Παράλληλα, οι σταθμοί Περισσός και Πευκάκια τέθηκαν εκτός λειτουργίας για την ασφάλεια των επιβατών και την επιχείρηση των Αρχών.
Στο σημείο έσπευσαν άμεσα δυνάμεις της Πυροσβεστικής και της ΕΛ.ΑΣ., με στόχο την ασφαλή διαχείριση του συμβάντος και τη συλλογή στοιχείων για τα αίτια της τραγωδίας.
Χρόνιες ελλείψεις στις υποδομές του σιδηροδρόμου
Το τραγικό συμβάν φέρνει και πάλι στο προσκήνιο τις ελλείψεις που καταγράφονται στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Δύο και πλέον χρόνια μετά την τραγωδία των Τεμπών με τους 57 νεκρούς, τέσσερις βασικές σήραγγες παραμένουν χωρίς επαρκή πυρασφάλεια, σύμφωνα με πρόσφατη εσωτερική αλληλογραφία του ΟΣΕ.
Ανάμεσα στις σήραγγες με τα σημαντικά προβλήματα περιλαμβάνονται και οι Τέμπες, όπου εντοπίστηκαν ελλείψεις ακόμη και σε βασικά μέσα πυρόσβεσης, όπως μάνικες και πυροσβεστήρες. Στον Πλαταμώνα, επιπλέον, απαιτούνται και αντλίες για την αποστράγγιση των ομβρίων υδάτων.
Έγγραφο του ΟΣΕ αποκαλύπτει την έκταση του προβλήματος
Σε επίσημο έγγραφο της Διεύθυνσης Συντήρησης Η/Μ Συστημάτων & Ηλεκτροκίνησης (ΔΙΣΗΣΗΚ), που απευθύνεται στον διευθύνοντα σύμβουλο Παναγιώτη Τερεζάκη, περιγράφονται με σαφήνεια τα προβλήματα και ζητείται χρηματοδότηση για την αντικατάσταση του εξοπλισμού.
Όπως προκύπτει, οι ζημιές οφείλονται κυρίως σε βανδαλισμούς και κλοπές, που απογυμνώνουν κρίσιμα συστήματα ασφαλείας, την ώρα που η υπηρεσία είναι υποστελεχωμένη και αδυνατεί να προχωρήσει σε αντικαταστάσεις. Έτσι, η μόνη λύση φαίνεται να είναι οι αναθέσεις σε εξωτερικούς εργολάβους.
Αναγκαίες παρεμβάσεις για την πυρασφάλεια
Η ΔΙΣΗΣΗΚ ανέλαβε πρόσφατα επιτόπιο έλεγχο σε τέσσερις σήραγγες: των Τεμπών, του Πλαταμώνα, των Αγίων Αναργύρων και του Ικονίου. Σύμφωνα με το σχετικό έγγραφο που παρουσιάζει το ethnos.gr, διαπιστώθηκαν σοβαρές ελλείψεις σε πυροσβεστικά συστήματα και εξαρτήματα. Επιπλέον, στη σήραγγα Πλαταμώνα απαιτείται η εγκατάσταση τριών αντλιών αποστράγγισης για την απομάκρυνση των ομβρίων υδάτων.
Όπως επισημαίνεται, «οι ανωτέρω εργασίες αποκατάστασης με την προμήθεια και εγκατάσταση νέων υλικών – μικροϋλικών είναι κρίσιμες για την αντιμετώπιση έκτακτων συμβάντων εντός των σηράγγων».
Γιατί απαιτείται εξωτερικός ανάδοχος
Η αρμόδια διεύθυνση υπογραμμίζει πως η εμπλοκή ιδιωτικού αναδόχου είναι επιβεβλημένη, επειδή:
* Οι διαδικασίες προμήθειας καθυστερούν υπερβολικά.
* Η υποστελέχωση και οι συνταξιοδοτήσεις έχουν οδηγήσει σε ελλείψεις προσωπικού.
* Από το 2010, οι μαζικές μετατάξεις επιβάρυναν ακόμα περισσότερο τη στελέχωση των τεχνικών υπηρεσιών.
Τα σύγχρονα έργα που ακόμα υπολείπονται
Ο ΟΣΕ έχει παραλάβει σημαντικά έργα από την ΕΡΓΟΣΕ τις τελευταίες δεκαετίες, μεταξύ αυτών και σήραγγες που κατασκευάστηκαν σε περιοχές με δύσκολες γεωλογικές συνθήκες. Παρότι αποσκοπούσαν στη δημιουργία ενός σύγχρονου δικτύου, η πλήρης λειτουργικότητα και ασφάλεια των υποδομών αυτών παραμένει ζητούμενο.
Οι απαραίτητες εργασίες για την εγκατάσταση πυροσβεστικού εξοπλισμού και αντλιών κρίνονται απολύτως αναγκαίες για την ασφάλεια των διερχόμενων συρμών, αλλά και την άμεση αντίδραση σε πιθανές έκτακτες συνθήκες.
«Καθίσταται σαφές ότι αναγκαίουν οι εργασίες προμήθειας και εγκατάστασης εξοπλισμού πυρόσβεσης και αντλιών στις Σιδηροδρομικές Σήραγγες Τεμπών, Πλαταμώνα, Αγίων Αναργύρων και Ικονίου, να πραγματοποιηθούν από ανάδοχο, με την σύναψη δημόσιας σύμβασης, ο οποίος θα επιλεγεί με την διαδικασία του άρθρου 128 του Ν. 4782/2021», αναφέρεται στο έγγραφο.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου υπολογίζεται στα 30.000 ευρώ, χωρίς τον ΦΠΑ.
Υποστελέχωση και εργολαβίες στον ΟΣΕ
Το ethnos.gr έχει αναδείξει επανειλημμένα την προβληματική στελέχωση του ΟΣΕ, όπου σήμερα εργάζονται περισσότεροι με μπλοκάκι από μόνιμο προσωπικό. Η Διεύθυνση Συντήρησης είναι υπεύθυνη για τη συντήρηση της σηματοδότησης, των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού ασφαλείας σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Στις αρμοδιότητές της περιλαμβάνονται ο σχεδιασμός και η οργάνωση τόσο της περιοδικής όσο και της έκτακτης συντήρησης, η διαχείριση αποθεμάτων εξοπλισμού, αλλά και η παρακολούθηση των προβλημάτων και των βλαβών σε όλες τις περιοχές του δικτύου.
Παρεμβάσεις μετά την τραγωδία των Τεμπών
Από το δυστύχημα στα Τέμπη μέχρι σήμερα, ο ΟΣΕ έχει προχωρήσει σε σειρά παρεμβάσεων για τη βελτίωση των σηράγγων. Αυτές περιλαμβάνουν:
* Αποκατάσταση του φωτισμού
* Επαναλειτουργία της ραδιοεπικοινωνίας
* Ενίσχυση της πρόσβασης στις εξόδους διαφυγής
* Τοποθέτηση θυρών και συστημάτων πυρασφάλειας
Ωστόσο, τα προβλήματα παραμένουν, δείχνοντας ότι οι παρεμβάσεις δεν ήταν αρκετές για την πλήρη θωράκιση του δικτύου.
Τα βασικά χαρακτηριστικά των σηράγγων με ελλείψεις
Σήραγγα Τεμπών: Μήκους 4,08 χλμ, μονή σήραγγα διπλής κατεύθυνσης στο τμήμα Λάρισα-Θεσσαλονίκη, με τρεις εξόδους διαφυγής που τη διαιρούν σε τέσσερα ίσα τμήματα του ενός χιλιομέτρου.
Σήραγγα Πλαταμώνα: Μήκους 4,232 χλμ, μονή σήραγγα διπλής κατεύθυνσης ανάμεσα στους σταθμούς Νέοι Πόροι και Λεπτοκαρυά, με πέντε εξόδους διαφυγής.
Σήραγγα Αγίων Αναργύρων: Μήκους 1,870 χλμ, μονής οπής, με δύο γραμμές, μεταξύ των σταθμών Αθήνας και ΣΚΑ.
Σήραγγα Ικονίου: Μήκους 3,5 χλμ, μονή σήραγγα διπλής κατεύθυνσης στο τμήμα Ικόνιο – Θριάσιο, με τρεις εξόδους διαφυγής.
Πηγή: Ethnos.gr
Τώρα όλες οι ειδήσεις του alldaynews.gr στο Google News.
To «alldaynews.gr» αποποιείται κάθε ευθύνη από τις αναδημοσιεύσεις άρθρων τρίτων ιστοσελίδων, για τα οποία (άρθρα) την ευθύνη την έχει ο υπογράφων ως πηγή.