Η Πελοπόννησος είναι η μοναδική περιοχή της ηπειρωτικής Ελλάδας που δεν είναι συνδεδεμένη στην υπερυψηλή τάση με σοβαρές επιπτώσεις για την επάρκεια του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, τις πράσινες επενδύσεις που περιμένουν να υπάρξουν γραμμές για να συνδεθούν και το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας.
Για την υπέρβαση αυτής της τεχνικής υστέρησης, ο ΑΔΜΗΕ (Διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς ρεύματος), δρομολόγησε ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ, που ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2018.
Σήμερα, έχει ολοκληρωθεί το 98% της νέας γραμμής Μεγαλόπολης-Πάτρας που περιλαμβάνει 310 πυλώνες και 100 χλμ. εναέριων γραμμών επί της Πελοποννήσου. Τον Αύγουστο 2019 ολοκληρώθηκε, επίσης, η πόντιση του υποβρύχιου καλωδίου στο Ρίο-Αντίρριο.
Ωστόσο το έργο παραμένει “στον πάγο” εδώ και 14 μήνες, όσο διαρκεί δηλαδή η αντιδικία, που πλέον έχει λάβει και νομικές διαστάσεις, ανάμεσα στον Διαχειριστή και τις πέντε μοναχές που στελεχώνουν την Ιερά Μονή Αγίων Θεοδώρων στα Καλάβρυτα, οι οποίες εναντιώνονται στην τοποθέτηση των δύο τελευταίων πυλώνων που είναι σχεδιασμένες να μπούν σε απόσταση 500 μέτρων το μοναστήρι.
Οι μοναχές επικαλούνται «οπτική όχληση», «προσβολή του ησυχαστικού χαρακτήρα της Μονής και της προσωπικότητάς τους» και απαιτούν το έργο να αναβληθεί, παρότι είναι πλήρως αδειοδοτημένο και έχει ελεγχθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο απέρριψε τις προσφυγές που είχαν κατατεθεί κατά της αδειοδότησης.
Στην παρούσα φάση το Πρωτοδικείο Καλαβρύτων έχει απορρίψει την αίτηση αναστολής που έχει καταθέσει ο ΑΔΜΗΕ και το έργο παραμένει κολλημένο μέχρις ότου λειτουργήσουν τα δικαστήρια (που δεν λειτουργούν λόγω της πανδημίας), με αβέβαιη, σε κάθε περίπτωση την έκβαση.
Οι επιπτώσεις από τον ενεργειακό αποκλεισμό της Πελοποννήσου δεν πλήττουν μόνο τους καταναλωτές της περιοχής αλλά και ολόκληρης της χώρας, καθώς:
- Οι μεγάλες μονάδες παραγωγής στην Πελοπόννησο (όπως π.χ. η Μεγαλόπολη V) δεν μπορούν να συνεισφέρουν στην κάλυψη της ζήτησης για ηλεκτρική ενέργεια συνολικά στη χώρα, αφού δεν υπάρχει επαρκής χώρος στο Σύστημα να μεταφερθεί η παραγόμενη ενέργεια.
- Σε περίπτωση φυσικών καταστροφών ή δυσμενών συγκυριών (π.χ. βλάβες σε άλλες μονάδες στη χώρα) οι καταναλωτές είναι πιθανόν να βρεθούν χωρίς ρεύμα.
- Το πρόβλημα της «συμφόρησης» στη διακίνηση της ηλεκτρικής ενέργειας ωθεί υψηλότερα το κόστος στη νέα αγορά ενέργειας εξαιτίας της μικρότερης δυνατότητας απορρόφησης της προσφοράς για την κάλυψη της ζήτησης.
- Η Πελοπόννησος παραμένει «κορεσμένη» για επενδύσεις πράσινης ενέργειας και έργα ΑΠΕ με συνολική ισχύ πάνω από 600 MW που έχουν ήδη πάρει προσφορές σύνδεσης με τον όρο ηλέκτρισης της γραμμής αυτής και δεν μπορούν να συνδεθούν και να λειτουργήσουν.
- Εάν ανασταλεί στο «παρά πέντε» η κατασκευή ης γραμμής εξαιτίας των νομικών μέτρων που έχει λάβει η Ιερά Μονή Αγίων Θεοδώρων στα Καλάβρυτα και ζητηθεί νέα όδευση με νέα μελέτη περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ), το έργο θα καθυστερήσει τουλάχιστον άλλα δύο έτη.
news247
Τώρα όλες οι ειδήσεις του alldaynews.gr στο Google News.
To «alldaynews.gr» αποποιείται κάθε ευθύνη από τις αναδημοσιεύσεις άρθρων τρίτων ιστοσελίδων, για τα οποία (άρθρα) την ευθύνη την έχει ο υπογράφων ως πηγή.