Ξεκινούν οι εξετάσεις PISA στα σχολεία – Αξιολόγηση μαθητών και εκπαιδευτικού συστήματος
Από αύριο και για τέσσερις εβδομάδες, έως τις 11 Απριλίου 2025, θα διεξαχθούν οι εξετάσεις του προγράμματος PISA στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της διεθνούς αξιολόγησης μαθητών που οργανώνει ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ).
Συμμετέχουν 245 σχολεία από όλη τη χώρα, εκ των οποίων 230 είναι δημόσια και 15 ιδιωτικά. Υπολογίζεται ότι περισσότεροι από 9.000 μαθητές και μαθήτριες θα λάβουν μέρος. Τα σχολεία επιλέχθηκαν με αυστηρές μεθόδους δειγματοληψίας, προκειμένου να διασφαλιστεί η αντιπροσωπευτικότητα των αποτελεσμάτων.
Η έρευνα PISA παρέχει πολύτιμα δεδομένα σχετικά με το επίπεδο των μαθητών αλλά και των εκπαιδευτικών συστημάτων των συμμετεχουσών χωρών. Οι 15χρονοι μαθητές εξετάζονται στα μαθηματικά, την κατανόηση κειμένου και τις φυσικές επιστήμες, ενώ από το 2022 προστέθηκε και η δημιουργική σκέψη. Φέτος, στην PISA 2025, θα αξιολογηθούν επιπλέον η γνώση των αγγλικών και η ικανότητα μάθησης στον ψηφιακό κόσμο.
Πώς τα πήγε η Ελλάδα στις προηγούμενες εξετάσεις
Στις εξετάσεις PISA 2022, η Ελλάδα κατέγραψε τη χαμηλότερη μέση επίδοσή της στα βασικά γνωστικά αντικείμενα, συνεχίζοντας την πτωτική πορεία που ξεκίνησε το 2009 στην κατανόηση κειμένου και τις φυσικές επιστήμες.
Στον τομέα της δημιουργικής σκέψης, η χώρα κατατάχθηκε στην ομάδα χωρών με χαμηλότερη επίδοση από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα βρέθηκε στην 38η θέση μεταξύ 64 χωρών, με 27 μονάδες (όταν ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ είναι 33 μονάδες).
Πρωτοβουλίες για τη βελτίωση των επιδόσεων
Μετά τα αποτελέσματα της PISA 2022, το υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε μια σειρά δράσεων με στόχο την ενίσχυση της δημιουργικής σκέψης των μαθητών και τη στήριξη των εκπαιδευτικών.
Ανάμεσα στα μέτρα που υιοθετήθηκαν είναι η ενσωμάτωση περισσότερων λογοτεχνικών βιβλίων στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και η δημιουργία μιας τράπεζας θεμάτων στη λογική των εξετάσεων PISA. Επιπλέον, σχεδιάστηκαν εκπαιδευτικά σεμινάρια για τους δασκάλους και καθηγητές, με έμφαση σε μεθόδους που προάγουν τη δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη.
Παράλληλα, τα σχολεία που συμμετέχουν στις εξετάσεις PISA 2025 έλαβαν τεχνολογική αναβάθμιση, ενώ οι εκπαιδευτικοί που εμπλέκονται στη διαδικασία έλαβαν οικονομική ενίσχυση.
Ο επικεφαλής του PISA στην Ελλάδα
Την περασμένη εβδομάδα, στην Ελλάδα βρέθηκε ο Αντρέας Σλάιχερ, διευθυντής Εκπαίδευσης και Δεξιοτήτων του ΟΟΣΑ και κύριος υπεύθυνος για τον σχεδιασμό του προγράμματος PISA.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του, συναντήθηκε με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Οι συζητήσεις επικεντρώθηκαν στη σημασία των μεταρρυθμίσεων στην εκπαίδευση, όπως η ενσωμάτωση της τεχνολογίας στη διδασκαλία, οι αλλαγές στη χρήση κινητών στα σχολεία και η ενίσχυση των προτύπων σχολείων.
Στις συναντήσεις τονίστηκε η σημασία αξιοποίησης των δεδομένων του ΟΟΣΑ για τη βελτίωση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
Η άποψη του Σλάιχερ για την εκπαίδευση στην Ελλάδα
Ο Αντρέας Σλάιχερ, μέσα από άρθρα και μελέτες του, έχει εκφράσει τις απόψεις του για την κατεύθυνση που πρέπει να πάρει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Σε άρθρο του το 2023, τόνιζε ότι η εκπαίδευση πρέπει να προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα της τεχνητής νοημοσύνης και της ψηφιοποίησης. «Είναι ζωτικής σημασίας η διδασκαλία και η μάθηση να καινοτομούν, ώστε να παραμένουν σχετικές με τις εξελίξεις», ανέφερε.
Υποστήριξε επίσης ότι τα σχολεία πρέπει να αποκτήσουν μεγαλύτερη αυτονομία. Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ, μόλις το 1% των Ελλήνων μαθητών φοιτά σε σχολείο όπου οι διευθυντές έχουν την ευθύνη για την πρόσληψη εκπαιδευτικών, ενώ ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ φτάνει το 60%.
«Η βελτίωση της ποιότητας της διδασκαλίας είναι προτεραιότητα», τόνιζε, επισημαίνοντας την ανάγκη ενίσχυσης της κατάρτισης και της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών.
Η έρευνα PISA 2025 θα δώσει νέα δεδομένα για την πορεία της εκπαίδευσης στην Ελλάδα και την αποτελεσματικότητα των πρόσφατων μεταρρυθμίσεων.
Τώρα όλες οι ειδήσεις του alldaynews.gr στο Google News.
To «alldaynews.gr» αποποιείται κάθε ευθύνη από τις αναδημοσιεύσεις άρθρων τρίτων ιστοσελίδων, για τα οποία (άρθρα) την ευθύνη την έχει ο υπογράφων ως πηγή.