Το πρώτο «έξυπνο» φανάρι στην Ελλάδα έκανε την εμφάνισή του και υπόσχεται να αλλάξει τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τις παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Στόχος του είναι να περιορίσει την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη και να προωθήσει την υπευθυνότητα στους δρόμους, μέσα από τη χρήση τεχνολογίας.
Το φανάρι που εντοπίζει την παράβαση πριν το καταλάβεις
Το σύστημα έχει εγκατασταθεί πιλοτικά στον Άλιμο, στη διασταύρωση της Λεωφόρου Ποσειδώνος με την Καλαμακίου, στο ρεύμα προς Πειραιά. Πρόκειται για το πρώτο «έξυπνο» φανάρι στη χώρα, το οποίο καταγράφει τις πινακίδες των οχημάτων που περνούν με κόκκινο φως και αποθηκεύει αποδεικτικό υλικό για κάθε παράβαση.
Δείτε φωτογραφίες από το σημείο:
Η κάμερα, τοποθετημένη σε ανυψωμένο σημείο, συνεργάζεται άμεσα με τον σηματοδότη. Όταν το φανάρι γίνει κόκκινο και κάποιο όχημα το αγνοήσει, το σύστημα ενεργοποιείται και καταγράφει έξι συνεχόμενες εικόνες, που αποτυπώνουν την ακριβή στιγμή και πορεία του παραβάτη.
Παράλληλα, αποθηκεύονται δύο ασπρόμαυρες φωτογραφίες με την πινακίδα του οχήματος, καθώς και ένα μικρό video που καταγράφει την παράβαση από την αρχή έως το τέλος. Αυτό το υλικό αποστέλλεται στις αρμόδιες αρχές, προκειμένου να εκδοθεί πρόστιμο, όταν το σύστημα τεθεί σε κανονική λειτουργία.
Καθημερινές καταγραφές – προσωρινά χωρίς πρόστιμο
Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, το φανάρι έχει ήδη καταγράψει εκατοντάδες παραβάσεις σε καθημερινή βάση. Το σημείο που επιλέχθηκε θεωρείται «επικίνδυνο» λόγω της αυξημένης συχνότητας παραβιάσεων. Προς το παρόν, οι παραβάσεις καταγράφονται μόνο ψηφιακά, χωρίς την επιβολή κυρώσεων, αφού η λειτουργία είναι πιλοτική. Αυτό επιτρέπει στους οδηγούς να ενημερωθούν και να προσαρμοστούν, πριν ξεκινήσει η κανονική αποστολή προστίμων.
Δείτε το βίντεο:
Έρχονται 388 κάμερες σε όλη την Αττική
Το έξυπνο φανάρι στον Άλιμο είναι μόνο η αρχή. Η Περιφέρεια Αττικής σχεδιάζει την εγκατάσταση 388 καμερών σε κεντρικά σημεία του λεκανοπεδίου. Ο στόχος είναι η παρακολούθηση παραβάσεων σε φωτεινούς σηματοδότες, χωρίς να απαιτείται η φυσική παρουσία της Τροχαίας σε κάθε διασταύρωση.
Το έργο, με κόστος 18,8 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η εγκατάσταση θα πραγματοποιηθεί σταδιακά μέσα στον επόμενο ενάμιση χρόνο, σε περιοχές όπου καταγράφεται υψηλή συχνότητα τροχαίων ατυχημάτων.
Αποτελέσματα από την πιλοτική εφαρμογή
Ήδη από το 2022, η Περιφέρεια είχε τοποθετήσει δύο κάμερες στο ίδιο φανάρι της Ποσειδώνος και Καλαμακίου. Τα στοιχεία από την πιλοτική χρήση είναι αποκαλυπτικά: κάθε μέρα, κατά μέσο όρο, παραβιάζουν το κόκκινο 160-180 οχήματα στο ρεύμα προς Γλυφάδα και άλλα 80 στο ρεύμα προς Αθήνα.
Συγκριτικά, μέσα σε έναν ολόκληρο μήνα (Οκτώβριος 2024), η Τροχαία βεβαίωσε συνολικά 334 τέτοιες παραβάσεις – όσες περίπου καταγράφει μία κάμερα σε μία μέρα.
Πού θα μπουν οι κάμερες
Οι νέες κάμερες θα εγκατασταθούν σε 100 βασικά σημεία, όπως:
- Λεωφόροι Κηφισίας, Συγγρού, Βασ. Σοφίας, Βουλιαγμένης
- Κατεχάκη, Μεσογείων, Πειραιώς, Αμαλίας, Αλεξάνδρας
- Πατησίων, Κηφισού, Δεκελείας, Ποσειδώνος
- Και άλλοι κεντρικοί δρόμοι με αυξημένο κυκλοφοριακό φόρτο
«Κάθε φορά που ένα όχημα εντοπίζεται να παραβιάζει τον ΚΟΚ, θα λαμβάνονται τα φωτογραφικά καρέ και θα αποστέλλεται η κλήση με sms».
Το λογισμικό των καμερών θα ενεργοποιείται με το κόκκινο φανάρι και θα καταγράφει την κίνηση. Το υλικό θα αποστέλλεται απευθείας σε έναν ασφαλή server της Τροχαίας, ενώ τα πρόστιμα θα αποστέλλονται στον κάτοχο του οχήματος, πιθανότατα μέσω sms.
Αυστηρό πρόστιμο, σεβασμός στα δεδομένα
Η παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη τιμωρείται με πρόστιμο 700 ευρώ και πιθανές επιπλέον ποινές, όπως αφαίρεση πόντων από το point system. Τα έσοδα καταλήγουν στους δήμους, χωρίς απαραίτητα να διατίθενται σε δράσεις οδικής ασφάλειας.
Για την προστασία της ιδιωτικότητας, οι κάμερες φωτογραφίζουν μόνο την πίσω πλευρά του οχήματος. Τα στοιχεία αποθηκεύονται για δύο χρόνια, σύμφωνα με τη σύμβαση.
Η πρόκληση της αστικής κυκλοφορίας
Ο Περιφερειάρχης Νίκος Χαρδαλιάς δηλώνει πως οι 388 κάμερες είναι μόνο μια πλευρά ενός μεγαλύτερου σχεδίου για την οδική ασφάλεια. Όπως επισημαίνει, το οδικό δίκτυο της Αττικής έχει φτάσει στα όριά του και απαιτείται ουσιαστική χρηματοδότηση για να διατηρηθεί ασφαλές.
Ο Κωνσταντίνος Μαρκουίζος, σύμβουλος οδικής ασφάλειας και υπεύθυνος του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας, εξηγεί ότι η κυκλοφορία αυξάνεται σταθερά κάθε χρόνο κατά 5%-7%, ενώ το δίκτυο παραμένει αμετάβλητο. «Κάθε χρόνο, 140.000-160.000 νέα αυτοκίνητα μπαίνουν στην κυκλοφορία, τα περισσότερα στην Αττική», λέει χαρακτηριστικά.
Τα περισσότερα ατυχήματα γίνονται κοντά στο σπίτι μας
Ο ίδιος σημειώνει ότι τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα συμβαίνουν σε μικρή απόσταση από την οικία μας, με ταχύτητες κάτω από 40 χλμ./ώρα. «Μπορεί να φαίνεται χαμηλή ταχύτητα, αλλά μέσα στην πόλη δεν υπάρχει χρόνος αντίδρασης. Χρειάζεται μείωση του ορίου ταχύτητας», καταλήγει.
Τώρα όλες οι ειδήσεις του alldaynews.gr στο Google News.
To «alldaynews.gr» αποποιείται κάθε ευθύνη από τις αναδημοσιεύσεις άρθρων τρίτων ιστοσελίδων, για τα οποία (άρθρα) την ευθύνη την έχει ο υπογράφων ως πηγή.