Η μετάβαση στις νέες ψηφιακές ταυτότητες έχει ξεκινήσει και αφορά όλους τους πολίτες, με καταληκτική ημερομηνία ισχύος των παλιών εγγράφων την 3η Αυγούστου 2026. Αν και η διαδικασία είναι υποχρεωτική, συνοδεύεται από συγκεκριμένο κόστος και νέες διαδικασίες εξυπηρέτησης.
Η υποχρεωτική αλλαγή στις ταυτότητες
Οι νέες ταυτότητες έρχονται να αντικαταστήσουν τις παλιές, εισάγοντας ένα πιο σύγχρονο και ασφαλές έγγραφο. Βάσει του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1157, κάθε ταυτότητα που δεν φέρει μηχανικώς αναγνώσιμη ζώνη (MRZ) θα πάψει να ισχύει από τις 3 Αυγούστου 2026. Πρόκειται για μια ενιαία πολιτική που εφαρμόζεται σε όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας και της διαλειτουργικότητας μεταξύ των χωρών.
Η μετάβαση είναι υποχρεωτική και δεν υπάρχει επιλογή διατήρησης της παλιάς ταυτότητας μετά την παραπάνω ημερομηνία. Παρότι πρόκειται για μια μαζική, κρατικά οργανωμένη αλλαγή, οι πολίτες καλούνται να πληρώσουν ένα συγκεκριμένο ποσό για την έκδοση του νέου εγγράφου.
Κόστος και τύποι παραβόλων
Για την έκδοση της νέας ταυτότητας απαιτείται η πληρωμή ενός ηλεκτρονικού παραβόλου αξίας 10,00 ευρώ, με τον τίτλο “[4485] – Έκδοση δελτίου ταυτότητας Έλληνα πολίτη”. Το ποσό αυτό καλύπτει την κατασκευή του εγγράφου, την προσωποποίησή του και τη μεταφορά του με ασφαλή τρόπο.
Για τους πολύτεκνους πολίτες, υπάρχει πρόβλεψη μειωμένου παραβόλου 5,00 ευρώ, με τίτλο “[4486] – Έκδοση δελτίου ταυτότητας Έλληνα πολίτη (πολυτέκνων)”. Η ιδιότητα του πολύτεκνου πρέπει να αποδεικνύεται από επίσημο έγγραφο, όπως το βιβλιάριο πολυτέκνων.
Επιπλέον, στην αίτηση επικολλάται υποχρεωτικά ένσημο της Ελληνικής Αστυνομίας αξίας 0,50 ευρώ (τύπος παραβόλου: [2043] – “Η αίτηση (καρτέλα) για την έκδοση δελτίου ταυτότητας Έλληνος υπηκόου”).
Τι πρέπει να έχετε μαζί σας
Πριν την προσέλευσή σας στο αστυνομικό τμήμα ή άλλο εξουσιοδοτημένο σημείο έκδοσης, είναι απαραίτητο να έχετε ήδη ολοκληρώσει την πληρωμή των παραβόλων και να τα έχετε εκδώσει. Το ηλεκτρονικό παράβολο (e-παράβολο) πρέπει να έχει εξοφληθεί προκειμένου να μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην έκδοση της ταυτότητας.
Αλλαγές στο σύστημα εξυπηρέτησης
Η εισαγωγή των νέων ταυτοτήτων συμπίπτει με την υιοθέτηση του Προσωπικού Αριθμού, που αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο ταυτοποιούνται οι πολίτες στο Δημόσιο. Η αυξημένη προσέλευση για την αντικατάσταση των εγγράφων οδήγησε το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης να σχεδιάσει ένα νέο σύστημα ραντεβού.
Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, εξήγησε πως η εφαρμογή του Προσωπικού Αριθμού θα συνοδεύεται από τη λειτουργία μιας ειδικής πλατφόρμας. Αυτή η πλατφόρμα στοχεύει στην αποσυμφόρηση των αστυνομικών τμημάτων και στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, ώστε η διαδικασία αντικατάστασης να είναι όσο το δυνατόν πιο ομαλή και αποτελεσματική.
Η μετάβαση μπορεί να απαιτεί μερικές ενέργειες από την πλευρά των πολιτών, αλλά αποτελεί σημαντικό βήμα προς τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό των δημόσιων υπηρεσιών.
Τώρα όλες οι ειδήσεις του alldaynews.gr στο Google News.
To «alldaynews.gr» αποποιείται κάθε ευθύνη από τις αναδημοσιεύσεις άρθρων τρίτων ιστοσελίδων, για τα οποία (άρθρα) την ευθύνη την έχει ο υπογράφων ως πηγή.