Η αναζωπύρωση της σύγκρουσης Ισραήλ – Ιράν προκαλεί βαθύτατες γεωπολιτικές και οικονομικές επιπτώσεις, που ήδη επηρεάζουν και την Ελλάδα, όπως υπογραμμίζει ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας. Η κυβέρνηση προχωρά σε προληπτικές κινήσεις για την προστασία των πολιτών και της εθνικής οικονομίας.
Η Μέση Ανατολή σε φλόγες και η Ελλάδα σε επιφυλακή
«Η γεωπολιτική ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή συμπαρασύρει παραγωγή, βιομηχανία, πετρέλαιο, τρόφιμα, μεταφορές – όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά παγκοσμίως», ανέφερε ο Βασίλης Κικίλιας μιλώντας στο OPEN. Τόνισε ότι η εκτόξευση της τιμής του πετρελαίου έως και 10% μέσα σε λίγες ημέρες δημιουργεί σοβαρές ανησυχίες για την παγκόσμια οικονομία και ειδικά για τις μεταφορές και το κόστος προϊόντων.
Ο υπουργός δεν έκρυψε την ανησυχία του για τις εξελίξεις. «Το Ισραήλ αισθάνεται ότι απειλείται από το καθεστώς των Μουλάδων στο Ιράν. Δεν είναι μόνο οι επιθέσεις σε στρατηγικές εγκαταστάσεις. Η αίσθηση είναι ότι έχει τεθεί στο τραπέζι και η αλλαγή καθεστώτος. Δεν βλέπουμε αποκλιμάκωση, αλλά αντίθετα καθαρές στρατιωτικές επιχειρήσεις. Ο Πρωθυπουργός επικοινώνησε με τον Ισραηλινό ομόλογό του. Η απειλή προς το Ισραήλ είναι ευθεία και σοβαρή», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Σχέδια προστασίας για Έλληνες στο εξωτερικό
Ο κ. Κικίλιας σημείωσε ότι η κυβέρνηση έχει ήδη επεξεργαστεί σχέδια για τον επαναπατρισμό ή την προστασία Ελλήνων πολιτών που βρίσκονται στο Ισραήλ και πιθανώς και στο Ιράν. Ο Θάλαμος Επιχειρήσεων του υπουργείου και η ηγεσία του Λιμενικού έχουν αποστείλει τρία ειδικά σήματα με οδηγίες προς τα ελληνόκτητα πλοία στην περιοχή των Στενών του Ορμούζ. «Πάνω απ’ όλα είναι η ασφάλεια των ναυτικών μας και των πλοίων μας», είπε χαρακτηριστικά.
Σε ερώτηση για την ετοιμότητα των Σωμάτων Ασφαλείας, ο υπουργός ανέφερε ότι υπάρχει συνεχής επιχειρησιακή εγρήγορση, με ρητή εντολή του Πρωθυπουργού προς όλες τις αρμόδιες δυνάμεις.
Επιδράσεις στην ελληνική οικονομία και τον πληθωρισμό
Η όξυνση της κρίσης στο Ιράν με το Ισραήλ έχει προκαλέσει έντονες αναταράξεις στην παγκόσμια οικονομία, με χώρες όπως η Ελλάδα να δέχονται σοβαρές δευτερογενείς πιέσεις. Η άνοδος των διεθνών τιμών ενέργειας ενισχύει τον πληθωρισμό και ανεβάζει το κόστος ζωής.
Το Στενό του Ορμούζ, μέσω του οποίου διακινείται πάνω από το 20% του παγκόσμιου πετρελαίου, θεωρείται «νευραλγικό σημείο» και η πιθανότητα αποκλεισμού του έχει εκτοξεύσει τις τιμές. Το Brent έφτασε πάνω από τα 75 δολάρια, ενώ προβλέψεις κάνουν λόγο ακόμη και για 120 δολάρια ανά βαρέλι σε περίπτωση παρατεταμένης σύγκρουσης.
Ακριβότερη ενέργεια και πίεση στον οικογενειακό προϋπολογισμό
Η Ελλάδα, που βασίζεται σε εισαγωγές ενέργειας, βρίσκεται σε ευάλωτη θέση. Οι τιμές των καυσίμων ανεβαίνουν. Στις 13 Ιουνίου η τιμή της αμόλυβδης ήταν στα 1,737 €/λίτρο και του diesel στα 1,480 €. Οι τιμές διυλιστηρίου από ΕΛ.ΠΕ. και Motor Oil δείχνουν νέες αυξήσεις. Το ΔΝΤ προειδοποιεί ότι κάθε 10% αύξηση στο πετρέλαιο προκαλεί 0,4 μονάδες αύξηση στον πληθωρισμό.
Αν η διεθνής κρίση παραταθεί, η κυβέρνηση θα αντιμετωπίσει διπλή πρόκληση: αύξηση κόστους ζωής και επιβράδυνση της ανάπτυξης, με το εμπορικό ισοζύγιο να επιβαρύνεται περαιτέρω λόγω της εξάρτησης από τις ενεργειακές εισαγωγές.
Πιέσεις στον τουρισμό από τη γεωπολιτική αστάθεια
Ο ελληνικός τουρισμός ενδέχεται να επηρεαστεί αρνητικά από την κρίση. Αν και το Ισραήλ δεν είναι μία από τις κορυφαίες τουριστικές αγορές, είχε μεγάλη αύξηση στις αφίξεις: για τη σεζόν 2025 είχαν προγραμματιστεί πάνω από 1 εκατομμύριο θέσεις από Ισραήλ προς Ελλάδα, αύξηση 41% σε σχέση με πέρσι. Μέχρι τον Ιούνιο, 83.000 Ισραηλινοί είχαν ήδη επισκεφθεί τη χώρα.
Όμως, οι εξελίξεις οδηγούν σε ακυρώσεις και πτώση κρατήσεων, τόσο από Ισραηλινούς όσο και από τουρίστες άλλων χωρών που ανησυχούν για την ευρύτερη ασφάλεια στην Ανατολική Μεσόγειο. Ειδικά οι αγορές από ΗΠΑ, Καναδά, Αυστραλία και Κίνα, δύσκολα διαχωρίζουν τις γεωγραφικές αποστάσεις και τείνουν να αποφεύγουν περιοχές που θεωρούνται «ασταθείς».
Ναυτιλία: Προσωρινά κέρδη, μακροπρόθεσμα ρίσκα
Η ελληνική ναυτιλία επηρεάζεται με αντιφατικούς τρόπους. Από τη μια, η άνοδος των ναύλων (σε LNG, πετρέλαιο, εμπορεύματα) αυξάνει τα κέρδη των εφοπλιστών. Από την άλλη, η αστάθεια οδηγεί σε αύξηση ασφαλίστρων, καθυστερήσεις και αλλαγές πορείας με υψηλότερο κόστος.
Το Στενό του Ορμούζ είναι κομβικό. Οι Έλληνες εφοπλιστές, που διαχειρίζονται το 25% του παγκόσμιου στόλου LNG και σχεδόν 30% του στόλου μεταφοράς αργού πετρελαίου, αντιμετωπίζουν έντονο ρίσκο. Μια γενικευμένη σύρραξη μπορεί να προκαλέσει αλυσιδωτές επιπτώσεις στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες.
Απειλή επιβράδυνσης και πληθωριστικών πιέσεων
Η συνδυασμένη επίδραση από τις τιμές ενέργειας, τις ακυρώσεις στον τουρισμό και τα εμπόδια στις μεταφορές προκαλεί κινδύνους για την ελληνική ανάπτυξη. Το θετικό κλίμα που καταγραφόταν μέχρι πρόσφατα –με πρόβλεψη αύξησης ΑΕΠ 2,3% το 2025– μπορεί να ανατραπεί.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προέβλεπε πληθωρισμό 2,8% το 2025. Αν όμως οι τιμές πετρελαίου διατηρηθούν σε υψηλά επίπεδα, η αποκλιμάκωση που καταγράφηκε το 2024 κινδυνεύει να αναστραφεί. Ο στασιμοπληθωρισμός, δηλαδή συνδυασμός αύξησης τιμών και χαμηλής ανάπτυξης, είναι πλέον υπαρκτός κίνδυνος.
Προκλήσεις για την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα
Η νέα γεωπολιτική κρίση δυσκολεύει τη νομισματική στρατηγική της ΕΚΤ. Οι προσδοκίες για μείωση επιτοκίων εντός του 2025 ίσως αναθεωρηθούν. Η επιμονή υψηλών τιμών ενέργειας καθιστά δύσκολη τη μείωση του πληθωρισμού, ενώ η υποτίμηση του ευρώ –λόγω στροφής των αγορών στο δολάριο– αυξάνει επιπλέον το κόστος εισαγωγών.
Η συνδυαστική επίδραση ενεργειακών πιέσεων και νομισματικής αστάθειας εντείνει την πολυπλοκότητα της διαχείρισης της κρίσης από τις ευρωπαϊκές αρχές – με την Ελλάδα να βρίσκεται στο επίκεντρο των συνεπειών.
Τώρα όλες οι ειδήσεις του alldaynews.gr στο Google News.
To «alldaynews.gr» αποποιείται κάθε ευθύνη από τις αναδημοσιεύσεις άρθρων τρίτων ιστοσελίδων, για τα οποία (άρθρα) την ευθύνη την έχει ο υπογράφων ως πηγή.