Ο Ακάθιστος Ύμνος, γνωστός και ως οι Χαιρετισμοί της Παναγίας, είναι ένα από τα πιο αγαπημένα και σημαντικά ποιητικά έργα της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Πρόκειται για έναν ύμνο αφιερωμένο στη Θεοτόκο, ο οποίος ψάλλεται κάθε Παρασκευή βράδυ στις πρώτες πέντε εβδομάδες της Μεγάλης Σαρακοστής. Το ποίημα αυτό αποτελείται από επαίνους, ευχαριστίες και προσευχές προς την Παναγία και έχει ιδιαίτερη θέση στη λατρευτική παράδοση των πιστών.
Η ιστορία και η δομή των Χαιρετισμών
Ο ύμνος αυτός χρονολογείται στον 6ο αιώνα μ.Χ. και αποδίδεται πιθανότατα στον άγιο Ρωμανό τον Μελωδό, έναν από τους σπουδαιότερους Έλληνες ποιητές. Είναι γραμμένος με μελωδικό και ρυθμικό τρόπο, καθώς ανήκει στο βυζαντινό είδος των «κοντακίων». Αποτελείται από 24 στροφές, γνωστές ως «οίκοι», κάθε μία από τις οποίες αρχίζει με ένα γράμμα του ελληνικού αλφαβήτου, ακολουθώντας τη φυσική τους σειρά.
Ο Ακάθιστος Ύμνος περιλαμβάνει τις βασικές διδασκαλίες της Ορθοδοξίας, αναφερόμενος στη σάρκωση του Χριστού, τον ρόλο της Παναγίας στη σωτηρία του ανθρώπου, καθώς και στον πνευματικό αγώνα που καλείται να δώσει ο πιστός για να ενωθεί με τον Θεό. Παρότι έχουν γραφτεί και άλλοι Χαιρετισμοί αφιερωμένοι σε αγίους, οι Χαιρετισμοί της Παναγίας αποτελούν την πηγή έμπνευσης για όλους τους υπόλοιπους.
Η προέλευση του ονόματος
Η παράδοση θέλει τον ύμνο να ψάλλεται όρθιοι, γι’ αυτό και ονομάστηκε «Ακάθιστος». Σύμφωνα με την ιστορία, τον 7ο αιώνα, η Κωνσταντινούπολη σώθηκε από μια μεγάλη απειλή, την εισβολή των Αβάρων. Οι κάτοικοι της πόλης, αποδίδοντας τη σωτηρία τους στη Θεοτόκο, συγκεντρώθηκαν στην Αγία Σοφία και έψαλλαν τον ύμνο όρθιοι, προς τιμήν της. Εκείνη την περίοδο προστέθηκε και το γνωστό τροπάριο «Τη Υπερμάχω Στρατηγώ».
Η τέλεση των Χαιρετισμών κατά τη Μεγάλη Σαρακοστή
Κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Σαρακοστής, οι Χαιρετισμοί διαβάζονται τμηματικά:
Τις πρώτες τέσσερις Παρασκευές της Σαρακοστής ψάλλεται ένα μέρος του ύμνου, χωρισμένο σε τέσσερις «στάσεις».
Την πέμπτη Παρασκευή, ο ύμνος ψάλλεται ολόκληρος.
Η τελετή αρχίζει με τους ψάλτες, οι οποίοι αποδίδουν έναν προπαρασκευαστικό ύμνο, τον «κανόνα των Χαιρετισμών». Αυτός είναι ένα ακόμα μουσικοποιητικό αριστούργημα, γραμμένο από τον άγιο Ιωσήφ τον Υμνογράφο, έναν από τους κορυφαίους συνθέτες της βυζαντινής εποχής.
Οι Χαιρετισμοί στην καθημερινή προσευχή
Πολλοί πιστοί έχουν υιοθετήσει τη συνήθεια να διαβάζουν τους Χαιρετισμούς κάθε βράδυ, πριν κοιμηθούν. Η πρακτική αυτή έχει βαθιά πνευματική αξία, καθώς επιτρέπει στον άνθρωπο να συνδεθεί με την πίστη του μέσα από μια καθιερωμένη προσευχή.
Μάλιστα, όσοι τους επαναλαμβάνουν συχνά, συχνά τους μαθαίνουν απ’ έξω, κάτι που διευκολύνει ακόμα περισσότερο την εσωτερική τους σύνδεση με το Θεό. Η Ορθόδοξη παράδοση δίνει ιδιαίτερη σημασία στις προσευχές της Εκκλησίας, καθώς θεωρεί ότι μέσα από αυτές ο νους του ανθρώπου ξεκουράζεται και η καρδιά επικεντρώνεται στον Θεό.
Όταν κάποιος προσεύχεται με λόγια που έχουν γραφτεί εδώ και αιώνες, δεν χρειάζεται να δημιουργεί δικές του φράσεις εκείνη τη στιγμή. Έτσι, η προσευχή γίνεται πιο ουσιαστική, αφού η ψυχή του στρέφεται απευθείας στον Θεό ή στην Παναγία, αφήνοντας στην άκρη τις σκέψεις και τους προβληματισμούς της καθημερινότητας.
Οι Χαιρετισμοί, λοιπόν, δεν είναι απλώς ένας ύμνος, αλλά μια διαχρονική προσευχή που συνοδεύει τους πιστούς εδώ και αιώνες, γεμάτη νόημα, ευγνωμοσύνη και αγάπη προς την Παναγία.
Οι σημερινοί Χαιρετισμοί
Ἄξιόν ἐστιν ὡς ἀληθῶς, μακαρίζειν σε τὴν Θεοτόκον, τὴν ἀειμακάριστον καὶ παναμώμητον, καὶ Μητέρα τοῦ Θεοῦ ἡμῶν. Τὴν τιμιωτέραν τῶν Χερουβείμ, καὶ ἐνδοξοτέραν ἀσυγκρίτως τῶν Σεραφείμ, τὴν ἀδιαφθόρως, Θεὸν Λόγον τεκοῦσαν, τὴν ὄντως Θεοτόκον σὲ μεγαλύνομεν.
Τὸ προσταχθὲν μυστικῶς λαβὼν ἐν γνώσει, ἐν τῇ σκηνη τοῦ Ἰωσήφ σπουδῇ ἐπέστη ὁ Ἀσώματος, λέγων τη Ἀπειρογάμω: ὁ κλινας τη καταβάσει τοὺς οὐρανούς χωρεῖται ἀναλλοιώτως ὅλος ἐν σοί. Ὃν καὶ βλέπων ἐν μήτρᾳ σου λαβόντα δούλου μορφήν, ἐξίσταμαι κραυγάζειν σοι, Χαῖρε, Νύμφη ἀνύμφευτε!
ΣΤΑΣΙΣ Α’
Ἄγγελος πρωτοστάτης, οὐρανόθεν ἐπέμφθη, εἰπεῖν τῇ Θεοτόκῳ τό, Χαῖρε (ἐκ γ´)· καὶ σὺν τῇ ἀσωμάτῳ φωνῇ, σωματούμενόν σε θεωρῶν Κύριε, ἐξίστατο, καὶ ἵστατο κραυγάζων πρὸς αὐτὴν τοιαῦτα·
Χαῖρε, δι΄ ἧς ἡ χαρὰ ἐκλάμψει· χαῖρε, δι΄ ἧς ἡ ἀρὰ ἐκλείψει·
Χαῖρε, τοῦ πεσόντος Ἀδὰμ ἡ ἀνάκλησις· χαῖρε, τῶν δακρύων τῆς Εὔας ἡ λύτρωσις·
Χαῖρε, ὕψος δυσανάβατον ἀνθρωπίνοις λογισμοῖς· χαῖρε, βάθος δυσθεώρητον καὶ ἀγγέλων ὀφθαλμοῖς·
Χαῖρε, ὅτι ὑπάρχεις βασιλέως καθέδρα· χαῖρε, ὅτι βαστάζεις τὸν βαστάζοντα πάντα·
Χαῖρε, ἀστὴρ ἐμφαίνων τὸν ἥλιον· χαῖρε, γαστὴρ ἐνθέου σαρκώσεως·
Χαῖρε, δι΄ ἧς νεουργεῖται ἡ κτίσις· χαῖρε, δι΄ ἧς βρεφουργειται ο Κτίστης·
Χαῖρε, νύμφη ἀνύμφευτε.
Βλέπουσα ἡ ἁγία ἑαυτὴν ἐν ἁγνείᾳ φησὶ τῷ Γαβριὴλ θαρσαλέως· Τὸ παράδοξόν σου τῆς φωνῆς δυσπαράδεκτόν μου τῇ ψυχῆ φαίνεται· ἀσπόρου γὰρ συλλήψεως τὴν κύησιν πως λέγεις; κράζων· Ἀλληλούϊα.
Γνῶσιν ἄγνωστον γνῶναι ἡ Παρθένος ζητοῦσα ἐβόησε πρὸς τὸν λειτουργοῦντα· Ἐκ λαγόνων ἁγνῶν υἱὸν πῶς ἐστὶ τεχθῆναι δυνατόν; λέξον μοι. πρὸς ἣν ἐκεῖνος ἔφησεν ἐν φόβῳ πρὶν κραυγάζων οὕτω·
Χαῖρε͵ βουλῆς ἀπορρήτου μύστις͵ χαῖρε͵ σιγῇ δεομένων πίστις·
Χαῖρε͵ τῶν θαυμάτων Χριστοῦ τὸ προοίμιον͵ χαῖρε͵ τῶν δογμάτων αὐτοῦ τὸ κεφάλαιον·
Χαῖρε͵ κλῖμαξ ἐπουράνιε͵ δι΄ ἧς κατέβη ὁ Θεός· χαῖρε͵ γέφυρα μετάγουσα τοὺς ἐκ γῆς πρὸς οὐρανόν·
Χαῖρε͵ τὸ τῶν ἀγγέλων πολυθρύλητον θαῦμα· χαῖρε͵ τὸ τῶν δαιμόνων πολυθρήνητον τραῦμα·
Χαῖρε͵ τὸ φῶς ἀρρήτως γεννήσασα· χαῖρε͵ τὸ πῶς μηδένα διδάξασα·
Χαῖρε͵ σοφῶν ὑπερβαίνουσα γνῶσιν· χαῖρε͵ πιστῶν καταυγάζουσα φρένας·
Χαῖρε͵ νύμφη ἀνύμφευτε.
Δύναμις τοῦ ὑψίστου ἐπεσκίασε τότε πρὸς σύλληψιν τῇ ἀπειρογάμῳ· καὶ τὴν εὔκαρπον ταύτης νηδὺν ὡς ἀγρὸν ἀπέδειξεν ἡδὺν ἅπασι τοῖς θέλουσι θερίζειν σωτηρίαν ἐν τῷ ψάλλειν οὕτως· Ἀλληλούϊα.
Ἔχουσα θεοδόχον ἡ Παρθένος τὴν μήτραν ἀνέδραμε πρὸς τὴν Ἐλισάβετ· τὸ δὲ βρέφος ἐκείνης εὐθὺς ἐπιγνόν τὸν ταύτης ἀσπασμὸν ἔχαιρε καὶ ἅλμασιν ὡς ᾄσμασιν ἐβόα πρὸς τὴν Θεοτόκον·
Χαῖρε͵ βλαστοῦ ἀμαράντου κλῆμα· χαῖρε͵ καρποῦ ἀκηράτου κτῆμα·
Χαῖρε͵ γεωργὸν γεωργοῦσα φιλάνθρωπον· χαῖρε͵ φυτουργὸν τῆς ζωῆς ἡμῶν φύουσα·
Χαῖρε͵ ἄρουρα βλαστάνουσα εὐφορίαν οἰκτιρμῶν· χαῖρε͵ τράπεζα βαστάζουσα εὐθηνίαν ἱλασμῶν·
Χαῖρε͵ ὅτι λειμῶνα τῆς τρυφῆς ἀναθάλλεις· χαῖρε͵ ὅτι λιμένα τῶν ψυχῶν ἑτοιμάζεις·
Χαῖρε͵ δεκτὸν πρεσβείας θυμίαμα· χαῖρε͵ παντὸς τοῦ κόσμου ἐξίλασμα·
Χαῖρε͵ θεοῦ πρὸς θνητοὺς εὐδοκία· χαῖρε͵ θνητῶν πρὸς Θεὸν παρρησία·
Χαῖρε͵ νύμφη ἀνύμφευτε.
Ζάλην ἔνδοθεν ἔχων, λογισμῶν ἀμφιβόλων, ὁ σώφρων Ἰωσὴφ ἐταράχθη, πρὸς τὴν ἄγαμόν σε θεωρῶν, καὶ κλεψίγαμον ὑπονοῶν ἄμεμπτε· μαθὼν δὲ σοῦ τὴν σύλληψιν ἐκ Πνεύματος ἁγίου ἔφη· Ἀλληλούϊα.
Τώρα όλες οι ειδήσεις του alldaynews.gr στο Google News.
To «alldaynews.gr» αποποιείται κάθε ευθύνη από τις αναδημοσιεύσεις άρθρων τρίτων ιστοσελίδων, για τα οποία (άρθρα) την ευθύνη την έχει ο υπογράφων ως πηγή.