Η παλιά πρόβλεψη για την τοποθέτηση πλευρικών διοδίων σε Κηφισιά και Άγιο Στέφανο επανέρχεται στο προσκήνιο, προκαλώντας ανησυχία και αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες των Βορείων Προαστίων.
Ξανά στο τραπέζι τα πλευρικά διόδια
Το σχέδιο αφορά την ενεργοποίηση της πρόβλεψης για τοποθέτηση διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόπης και Αγίου Στεφάνου, όπως ορίζεται στη σύμβαση παραχώρησης της «Νέας Οδού» που υπεγράφη το 2007. Αν και η πρόβλεψη είχε μείνει ανενεργή εδώ και χρόνια, η νομική της ισχύς παραμένει σε ισχύ, και πλέον υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις πως το κράτος εξετάζει την εφαρμογή της.
Τι λέει η σύμβαση και γιατί ξανανοίγει το θέμα
Η συμφωνία του 2007 δίνει ρητά το δικαίωμα στον παραχωρησιούχο να τοποθετήσει διόδια στους συγκεκριμένους κόμβους. Μέχρι σήμερα, η πρόβλεψη δεν εφαρμόστηκε, ωστόσο δεν έχει καταργηθεί. Οι λόγοι για την επανεξέταση του θέματος σχετίζονται με:
- Την ανάγκη για άμεσες παρεμβάσεις και συντήρηση στη γέφυρα της Βαρυμπόπης
- Τις πιέσεις που ασκεί ο παραχωρησιούχος
- Δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών που δείχνουν πως η συζήτηση έχει αναθερμανθεί
Σημαντικές συνέπειες για τους κατοίκους
Η τοπική κοινωνία έχει εκφράσει έντονες επιφυλάξεις. Ο δήμαρχος Κηφισιάς προειδοποίησε για τις αρνητικές συνέπειες που θα επιφέρει η λειτουργία των διοδίων, κάνοντας λόγο για:
- Πτώση της τοπικής επιχειρηματικής δραστηριότητας έως 8%
- Μείωση της αξίας των ακινήτων στην περιοχή κατά 19%
- Συρρίκνωση 3% του τοπικού ΑΕΠ
- Επιβάρυνση του οδικού δικτύου σε παρακαμπτήριους και εσωτερικούς δρόμους με αύξηση της κυκλοφορίας έως 30%
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, οι κάτοικοι μπορεί να χρειάζεται να πληρώνουν έως και 100 ευρώ τον μήνα για τις καθημερινές τους μετακινήσεις από και προς το σπίτι τους.
Οικονομικό βάρος και ρήτρες αποζημίωσης
Η μη εφαρμογή της πρόβλεψης, σύμφωνα με στοιχεία, κοστίζει στο Δημόσιο περίπου 130 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο. Αυτό οφείλεται στις ρήτρες που περιλαμβάνονται στη σύμβαση και τις αποζημιώσεις που δικαιούται ο παραχωρησιούχος, ο οποίος ζητά πλέον είτε την εφαρμογή των διοδίων είτε νέα διαπραγμάτευση.
Σενάρια και πιθανές εναλλακτικές
Το Υπουργείο Υποδομών φαίνεται να εξετάζει μια σειρά από επιλογές ώστε να εξισορροπήσει τις ανάγκες του έργου με τις αντιδράσεις των κατοίκων. Στο τραπέζι βρίσκονται:
- Διαβούλευση με τις τοπικές αρχές για εξεύρεση κοινά αποδεκτών λύσεων
- Πιθανή μερική εφαρμογή με εγκατάσταση των σταθμών αλλά χωρίς άμεση λειτουργία
- Εξέταση εναλλακτικών πηγών χρηματοδότησης ώστε να αποφευχθεί η πλήρης ενεργοποίηση των διοδίων
Το ζήτημα παραμένει ανοιχτό και αναμένεται να προκαλέσει νέες συζητήσεις και αντιδράσεις το επόμενο διάστημα, καθώς οι αποφάσεις που θα ληφθούν θα επηρεάσουν χιλιάδες πολίτες καθημερινά.
Τώρα όλες οι ειδήσεις του alldaynews.gr στο Google News.
To «alldaynews.gr» αποποιείται κάθε ευθύνη από τις αναδημοσιεύσεις άρθρων τρίτων ιστοσελίδων, για τα οποία (άρθρα) την ευθύνη την έχει ο υπογράφων ως πηγή.