Βιβλίο Ιστορίας Γ΄Λυκείου: Τα γλυπτά του Παρθενώνα «μεταφέρθηκαν» και δεν κλάπηκαν

Καταγγελία Κουράκη: Υπέρ των Βρετανών για τα Μάρμαρα το σχολικό βιβλίο!

Την ώρα που διεκδικούμε την επιστροφή των Μαρμάρων, το βιβλίο της Γ’ Λυκείου «υιοθετεί τα επιχειρήματα των Βρετανών» καταγγέλλει ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Τ. Κουράκης.

Οι μαθητές των σχολείων διδάσκονται ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα μεταφέρθηκαν και όχι ότι εκλάπησαν, καταγγέλλει με ανακοίνωσή του ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ  Τάσος Κουράκης.

Όπως αναφέρει συγκεκριμένα, το σχολικό βιβλίο της Ιστορίας της Τέχνης της Γ΄Λυκείου αναφέρει για τα Γλυπτά: «Όμως με τη μεταφορά των μαρμάρων του Παρθενώνα στην Αγγλία από το Λόρδο Έλγιν, το 1806, για πρώτη φορά οι καλλιτέχνες των ευρωπαϊκών χωρών μπόρεσαν να δουν και να θαυμάσουν από κοντά έργα της ακμής της ελληνικής γλυπτικής» (κεφάλαιο 12: Νεοκλασικισμός, σελ. 190).

Ο κ. Κουράκης σημειώνει ότι υιοθετείται το βασικό επιχείρημα του Βρετανικού Μουσείου και διερωτάται πως «με τέτοια κείμενα που διαστρεβλώνουν τα ιστορικά γεγονότα και τις παραμέτρους τους θα διεκδικήσουμε την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στον φυσικό τους χώρο»

Η ανακοίνωση Κουράκη

«Α. Το βασικό επιχείρημα του Βρετανικού Μουσείου, ότι “καλύτερα που τα Μάρμαρα του Παρθενώνα βρίσκονται στο Λονδίνο διότι τα βλέπει περισσότερος κόσμος” υιοθετεί και το βιβλίο της Ιστορίας της Τέχνης της Γ’ Λυκείου.

Β. Είναι αδιανόητο, να διδάσκονται οι μαθητές ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα “μεταφέρθηκαν”. Τα Γλυπτά του Παρθενώνα -τα οποία δεν είναι σκέτα “μάρμαρα” αλλά έργα γλυπτικής τέχνης ανυπολόγιστης καλλιτεχνικής αξίας- αποσπάστηκαν βιαίως από το Μνημείο τους, καταστράφηκαν σε μεγάλο βαθμό από τη “μεταφορά” τους και εν κατακλείδι εκλάπησαν από το Λόρδο Έλγιν, ο οποίος τα μεταχειρίστηκε σαν προσωπικά του λάφυρα.

Είναι πράγματι αυτός ο τρόπος με τον οποίο θα διδάξουμε στους μαθητές μας τον σεβασμό στα Μνημεία της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς; Έτσι θα διαχειριστούμε τον πολιτισμό μας; Με τέτοια κείμενα που διαστρεβλώνουν τα ιστορικά γεγονότα και τις παραμέτρους τους θα διεκδικήσουμε την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στον φυσικό τους χώρο; Καλούμε τον υπουργό Παιδείας να διορθώσει άμεσα τη συγκεκριμένη παράγραφο, η οποία πληγώνει την ιστορική και πολιτιστική συνείδηση όλων των ελλήνων πολιτών και υπονομεύει σημαντικά το αίτημα της Ελλάδας να επιστραφούν τα Γλυπτά του Παρθενώνα εκεί όπου πραγματικά ανήκουν»

Τί ακριβώς λέει το βιβλίο

Η επίμαχη αναφορά γίνεται στο 12ο κεφάλαιο του βιβλίου που έχει τον τίτλο «Νεοκλασικισμός».

«Γλυπτική

Οι μεγάλοι δάσκαλοι της γλυπτικής του 18ου αιώνα επηρεάστηκαν από την ερμηνεία που έδωσε για την αρχαία τέχνη ο Βίνκελμαν. Σύμφωνα με το Βίνκελμαν, η γλυπτική πρέπει να μιμείται την ιδεα τή φύση, όπως αυτή αποδόθηκε στα γλυπτά των αρχαίων Ελλήνων. Με αυτό τον τρόπο μπορούν να εκφραστούν οι ηθικές αξίες, οι οποίες θα πρέπει να αποτελούν κύριο μέλημα των καλλιτεχνών. Τα έργα της κλασικής γλυπτικής που διαμόρφωναν μέχρι την αρχή του 19ου αιώνα τις κατευθύνσεις των καλλιτεχνών ήταν αυτά της ελληνιστικής εποχής ή ρωμαϊκά αντίγραφα. Όμως με τη μεταφορά των μαρμάρων του Παρθενώνα στην Αγγλία από το Λόρδο ‘Ελγιν, το 1806, για πρώτη φορά οι καλλιτέχνες των ευρωπαϊκών χωρών μπόρεσαν να δουν φυσική υπόσταση της ύλης. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον και να θαυμάσουν από κοντά έργα της ακμής της επιδεικνύουν οι καλλιτέχνες για την προτομή, όπως ελληνικής γλυπτικής.

Τα γλυπτά του Νεοκλασικισμού χαρακτηρίζονται από τη συγκρατημένη κίνηση, τη γεωμετρική οργάνωση και την πυραμιδοειδή ιεράρχηση των όγκων, τη συμμετρία και τις σωστές αναλογίες. Στόχος των γλυπτών είναι να μεταφέρουν στο υλικό, με τη βοήθεια της τεχνικής, την “ιδέα”. Για παράδειγμα, το γυμνό παραπέμπει στον άνθρωπο τον απελευθερωμένο από όλα τα εξωτερικά στοιχεία και απαλλαγμένο από τα σημάδια του χρόνου, σχεδόν αιώνιο. Έτσι, δεν αποτυπώνονται επάνω στα σώμα τα οι λεπτομέρειες του δέρματος ούτε άλλα χαρακτηριστικά που θα μπορούσαν να αποδώσουν τη επίσης και για τις επιτοίχιες παραστάσεις».

Πηγή: thetoc.gr

Exit mobile version