Σάλος με τις δηλώσεις της διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης για την Παναγία
Η Εθνική Πινακοθήκη επανέφερε σήμερα τη λειτουργία της έκθεσης «Η Σαγήνη του αλλόκοτου – Ενδιάμεσος χώρος» μετά το περιστατικό βανδαλισμού που σημειώθηκε τη Δευτέρα 10 Μαρτίου. Η διευθύντρια της Πινακοθήκης, Συραγώ Τσιάρα, τοποθετήθηκε δημόσια για το συμβάν, εξηγώντας τη σημασία των έργων που βανδαλίστηκαν, ενώ ξεκαθάρισε ότι δεν υπήρχε πρόθεση πρόκλησης ή προσβολής των θρησκευτικών πεποιθήσεων.
Τα ίχνη του βανδαλισμού παρέμειναν στην έκθεση
Ο εκθεσιακός χώρος συνεχίζει να φέρει εμφανή τα σημάδια της επίθεσης, καθώς αποφασίστηκε από τη διεύθυνση της Πινακοθήκης, την επιμελήτρια και τον καλλιτέχνη Χριστόφορο Κατσαδιώτη, να μην αποκατασταθούν άμεσα τα έργα. «Τα ίχνη της βίας και του βανδαλισμού πρέπει να μείνουν ορατά ως σύμπτωμα», αναφέρει η σχετική ανακοίνωση.
Η επίθεση στα έργα τέχνης
Σύμφωνα με τη διοίκηση της Εθνικής Πινακοθήκης, ο βουλευτής της «Νίκης» Νίκος Παπαδόπουλος, μαζί με ένα ακόμα άτομο, μπήκαν στον χώρο στις 11:35 το πρωί της 10ης Μαρτίου και καθαίρεσαν τέσσερα έργα του εικαστικού Χριστόφορου Κατσαδιώτη, μεταξύ των οποίων και τα «Εικόνισμα 1ο», «Εικόνισμα 16ο», «Εικόνισμα 17ο» και «Άγιος Χριστόφορος».
Κατά την επαναλειτουργία της έκθεσης, η Συραγώ Τσιάρα μίλησε για τις επιπτώσεις της πράξης αυτής, τονίζοντας το σοκ που υπέστησαν οι υπεύθυνοι του χώρου:
«Αυτό που συνέβη τη Δευτέρα έχει προκαλέσει πολύ δύσκολες καταστάσεις στην Πινακοθήκη. Ο καλλιτέχνης έχει μια ιδιαίτερη πορεία, ξεκίνησε από τη χαρακτική και εξελίχθηκε σε κινούμενες εικόνες, μικρές ταινίες animation που ζωντανεύουν τις μορφές του. Είναι μια μορφή τέχνης που εμπεριέχει την υβριδικότητα».
Σύμφωνα με την ίδια, η Εθνική Πινακοθήκη αντέδρασε άμεσα καταδικάζοντας το περιστατικό, ενώ υπεβλήθη και μήνυση κατά του δράστη στην Γενική Αστυνομική Διεύθυνση.
«Δεν θα προκαλούσαμε»
Η κ. Τσιάρα ξεκαθάρισε ότι η έκθεση δεν είχε σκοπό να προσβάλει τη θρησκευτική πίστη κανενός και υποστήριξε ότι τα έργα που προβάλλονται στα μέσα ενημέρωσης δεν είναι εκείνα που εκτέθηκαν στην Πινακοθήκη.
«Τα έργα που κυκλοφορούν στην τηλεόραση δεν εκτέθηκαν ποτέ στην Πινακοθήκη. Είναι ακόμα στο πάτωμα και δεν τα έχουμε μετακινήσει ούτε εκατοστό από τη στιγμή που βανδαλίστηκαν. Όταν έγινε ερώτηση στη Βουλή, έγραψα μια δεκαεξασέλιδη αναφορά εξηγώντας όλη τη λογική της έκθεσης, τη σημασία της παραμόρφωσης στην τέχνη και πώς προσεγγίζει το αλλόκοτο».
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης δήλωσε επίσης:
«Δεν είχα ποτέ την πρόθεση να προσβάλλω τις θρησκευτικές πεποιθήσεις, ούτε την εκκλησία, ούτε το κοινό αίσθημα των επισκεπτών. Δεν θα προκαλούσα σκόπιμα αντιδράσεις στους ανθρώπους που είναι θρησκευόμενοι, ούτε θα ήθελα να θίξω τις ευαισθησίες τους. Αντίθετα, μελετώ την ορθόδοξη εικονογραφία και με ενδιαφέρει το πώς οι σύγχρονοι καλλιτέχνες συνομιλούν με την παράδοση».
Η καλλιτεχνική προσέγγιση
Η κ. Τσιάρα ανέφερε ότι από τις 20 δημιουργίες του Χριστόφορου Κατσαδιώτη, επέλεξε να εκτεθούν τρεις, οι οποίες δεν είναι αυτές που διακινήθηκαν στα μέσα ενημέρωσης.
«Ο καλλιτέχνης δεν ζωγραφίζει την Παναγία και δεν δημιουργεί λατρευτικές εικόνες. Κάνει αιχμηρά ψυχογραφήματα της κοινωνίας και αναλύει το αλλόκοτο που υπάρχει μέσα μας. Όπως όλοι οι σκεπτόμενοι καλλιτέχνες, χρησιμοποιεί την τέχνη για να εκφράσει κοινωνικά και ψυχολογικά ζητήματα».
Οι αντιδράσεις του κοινού
Κατά την πρώτη μέρα επαναλειτουργίας της έκθεσης, πολλοί επισκέπτες πέρασαν την είσοδο της Πινακοθήκης, ανάμεσά τους και σχολικές ομάδες. Οι απόψεις των μαθητών διχάζονταν:
«Νομίζω ότι ήταν λάθος αυτό που έγινε. Έτσι δεν μπορούμε να μιλάμε για ελευθερία της τέχνης», δήλωσε μια μαθήτρια λυκείου.
Άλλος μαθητής εξέφρασε διαφορετική οπτική: «Πολλοί θεωρούν ότι τέτοια έργα προσβάλλουν τη θρησκεία τους. Δεν θα έπρεπε όμως να αντιδρούν με αυτό τον τρόπο».
Τώρα όλες οι ειδήσεις του alldaynews.gr στο Google News.
To «alldaynews.gr» αποποιείται κάθε ευθύνη από τις αναδημοσιεύσεις άρθρων τρίτων ιστοσελίδων, για τα οποία (άρθρα) την ευθύνη την έχει ο υπογράφων ως πηγή.