Πανελλήνιες 2025: Εξετάσεις δύο φορές τον χρόνο – Τι προτείνουν οι επιστήμονες
Μια ενδιαφέρουσα πρόταση από την επιστημονική κοινότητα έχει φέρει στο προσκήνιο τη δυνατότητα διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων δύο φορές τον χρόνο. Στόχος της πρότασης είναι η μείωση της ψυχολογικής και οικονομικής επιβάρυνσης των μαθητών και των οικογενειών τους, ενώ παράλληλα εξετάζεται η επίδραση αυτής της αλλαγής στην εκπαιδευτική και επαγγελματική τους πορεία.
Αιτήσεις συμμετοχής για τις πανελλαδικές
Οι μαθητές που επιθυμούν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2025 έχουν περιθώριο να υποβάλουν την αίτησή τους έως τις 20 Δεκεμβρίου 2024. Οι εξετάσεις αυτές, είτε από τα Γενικά είτε από τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ), αποτελούν μια κορυφαία δοκιμασία που επηρεάζει τόσο τους ίδιους όσο και το οικογενειακό τους περιβάλλον.
Η προετοιμασία για τις εξετάσεις είναι απαιτητική, με το άγχος να κορυφώνεται καθώς πλησιάζει η τελική ημερομηνία. Οι γονείς, συχνά άθελά τους, συμμετέχουν κι εκείνοι στον «αγώνα δρόμου» που συνοδεύει τις πανελλαδικές, υποστηρίζοντας με κάθε τρόπο τα παιδιά τους.
Τι δείχνει η έρευνα
Μια πρόσφατη μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο Journal of Public Economics, εστιάζει στην επίδραση που έχει η απόφαση των μαθητών να επαναλάβουν τις εξετάσεις. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η αναμονή και η αβεβαιότητα για το μέλλον επιβαρύνουν τους μαθητές τόσο ψυχολογικά όσο και οικονομικά.
«Δεν μπορούμε να προτείνουμε απλώς ότι είναι καλό να ξαναδώσεις», σημειώνουν, εξηγώντας πως η μακρά περίοδος αβεβαιότητας μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη ψυχική υγεία των μαθητών και να καθυστερήσει την ένταξή τους στην αγορά εργασίας.
Γιατί προτείνεται η διεξαγωγή δύο φορές τον χρόνο
Με βάση τα ευρήματα της μελέτης, οι επιστήμονες προτείνουν οι πανελλαδικές εξετάσεις να διεξάγονται δύο φορές τον χρόνο. Αυτό θα μπορούσε να μειώσει το διάστημα αναμονής σε έξι μήνες αντί για έναν ολόκληρο χρόνο, διευκολύνοντας τους μαθητές να ενταχθούν γρηγορότερα σε πανεπιστήμια και αργότερα στην αγορά εργασίας.
Ωστόσο, το κόστος μιας τέτοιας αλλαγής είναι σημαντικό, καθώς η οργάνωση των εξετάσεων απαιτεί πόρους που αγγίζουν τα 13-14 εκατομμύρια ευρώ. Οι ερευνητές θέτουν το ερώτημα εάν το οικονομικό όφελος από την ταχύτερη απορρόφηση των πτυχιούχων στην αγορά εργασίας υπερκαλύπτει το δημοσιονομικό κόστος αυτής της πρότασης.
Ποιοι συμμετείχαν στην έρευνα
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την Άσπα Μπιζοπούλου, ερευνήτρια στο Κρατικό Ινστιτούτο Οικονομικής Έρευνας της Φινλανδίας, τη Ρήγισσα Μεγαλοκονόμου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Monash University, και τη Stefania Simion, Managing Consultant στην SQW. Βασίστηκε σε ανώνυμα δεδομένα μηχανογραφικών δελτίων από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Σύμφωνα με τις ερευνήτριες, περίπου 70.000 μαθητές συμμετέχουν κάθε χρόνο στις πανελλαδικές με την ελπίδα να εισαχθούν στη σχολή της επιλογής τους. Ωστόσο, το όνειρο δεν πραγματοποιείται πάντα από την πρώτη προσπάθεια, καθώς το 15% των υποψηφίων επιλέγει να επαναλάβει τις εξετάσεις, είτε επειδή δεν πέτυχαν το επιθυμητό αποτέλεσμα, είτε επειδή απέτυχαν να εισαχθούν.
Τι σημαίνει αυτό για το μέλλον
Αν υλοποιηθεί η πρόταση, οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να επαναπροσδιορίσουν την πορεία τους σε συντομότερο χρονικό διάστημα, αποφεύγοντας έναν επιπλέον χρόνο αβεβαιότητας. Η τελική απόφαση, όμως, θα εξαρτηθεί από τη ζύγιση κόστους-οφέλους, τόσο για την εκπαιδευτική κοινότητα όσο και για την πολιτεία.
Η πρόταση για διεξαγωγή πανελλαδικών δύο φορές τον χρόνο ανοίγει μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για το πώς μπορούν να εξελιχθούν οι εκπαιδευτικές πολιτικές στη χώρα μας, λαμβάνοντας υπόψη τόσο την ακαδημαϊκή επιτυχία όσο και την ψυχική υγεία των μαθητών.
Τώρα όλες οι ειδήσεις του alldaynews.gr στο Google News.
To «alldaynews.gr» αποποιείται κάθε ευθύνη από τις αναδημοσιεύσεις άρθρων τρίτων ιστοσελίδων, για τα οποία (άρθρα) την ευθύνη την έχει ο υπογράφων ως πηγή.