Η διάγνωση του Αλτσχάιμερ συχνά βασίζεται σε πρώιμα σημάδια προβλημάτων μνήμης. Ωστόσο, αυτά συνήθως δεν εμφανίζονται παρά μόνο μετά από χρόνια από την έναρξη της νόσου. Ένα παιχνίδι για smartphone, όμως, χρησιμοποιεί την χωρική πλοήγηση για την ανίχνευση του Alzheimer πριν να είναι πολύ αργά.
Ένα νέο άτομο αναπτύσσει τη νόσο του Αλτσχάιμερ κάθε 3 δευτερόλεπτα, σύμφωνα με τον οργανισμό Alzheimer’s Disease International. Ο αριθμός των ατόμων που ζουν με αυτήν την πιο κοινή μορφή άνοιας σήμερα ανέρχεται σε περίπου 50 εκατομμύρια παγκοσμίως. Μέχρι το 2050, οι εμπειρογνώμονες αναμένουν ότι ο αριθμός αυτός θα έχει τριπλασιαστεί.
Η τελευταία σημαντική ανακάλυψη στην έρευνα για το Alzheimer συνέβη πριν από τέσσερις ολόκληρες δεκαετίες, αναφέρει η τελευταία έκθεση του World Alzheimer’s Report. Ωστόσο, ένα πρόσφατα αναπτυγμένο παιχνίδι για smartphone μπορεί να αλλάξει αυτό το στατιστικό στοιχείο.
Αλτσχάιμερ: Καίριας σημασίας η ικανότητα χωρικής πλοήγησης
Μια συνεργασία μεταξύ της Alzheimer’s Disease International, του πανεπιστημίου East Anglia και του University College London και της Deutsche Telekom οδήγησε σε ένα παιχνίδι που μπορεί να βοηθήσει τους ειδικούς να εντοπίσουν το ποιος κινδυνεύει από Αλτσχάιμερ.
Μια συνεργασία μεταξύ της Alzheimer’s Disease International, του πανεπιστημίου East Anglia και του University College London και της Deutsche Telekom οδήγησε σε ένα παιχνίδι που μπορεί να βοηθήσει τους ειδικούς να εντοπίσουν το ποιος κινδυνεύει από Αλτσχάιμερ. Η Hilary Evans, διευθύνουσα σύμβουλος στον οργανισμό Alzheimer’s Research United Kingdom, αναφέρει ότι τα προβλήματα χωρικής πλοήγησης είναι μερικά από τα πρώτα προειδοποιητικά σημάδια για τη νόσο.
Αυτά τα προβλήματα αποτελούν το επίκεντρο του παιχνιδιού Sea Hero Quest, το οποίο ενθαρρύνει τους παίκτες να βρουν το δρόμο τους μέσα από διάφορους “λαβύρινθους”.
Στην πιο πρόσφατη έρευνα, η οποία περιλαμβάνεται στην επιστημονική επιθεώρηση PNAS, οι ερευνητές συνέκριναν τον τρόπο που διαφορετικά άτομα έπαιξαν το παιχνίδι και κατέληξαν σε μερικά ενδιαφέροντα αποτελέσματα.
Ανέλυσαν δεδομένα από περισσότερους από 27.000 παίκτες της Μεγάλης Βρετανίας μεταξύ 50 και 75 ετών, ενώ συμμετείχαν και άλλα 60 άτομα που έκαναν συγκεκριμένες γενετικές εξετάσεις.
Αλτσχάιμερ: Το παιχνίδι για κινητά που μπορεί να αλλάξει τα πάντα
Οι γενετικές εξετάσεις αποκάλυψαν ότι 31 από τους 60 συμμετέχοντες είχαν το γονίδιο APOE4. Οι φορείς αυτού του γονιδίου έχουν σχεδόν τριπλάσιες πιθανότητες από τους άλλους ανθρώπους για να αναπτύξουν την ασθένεια του Αλτσχάιμερ, η οποία μάλιστα τείνει να εμφανίζεται σε νεαρή ηλικία.
Όταν οι ερευνητές συνέκριναν τα δεδομένα αυτής της μικρής ομάδας συμμετεχόντων με τα δεδομένα από το Sea Hero Quest, μπόρεσαν να ανιχνεύσουν με ακρίβεια μεταξύ χιλιάδων παικτών ποιοι εξ αυτών είχαν το γονίδιο APOE4, με βάση τον τρόπο που έπαιξαν το παιχνίδι.
Διαπιστώθηκε ότι “όσοι είχαν γενετική προδιάθεση για Αλτσχάιμερ, παρουσίασαν μειωμένη απόδοση στο παιχνίδι και μειωμένη ικανότητα χωρικής πλοήγησης”, ανέφερε ο καθηγητής Michael Hornberger από το University of East Anglia, ο οποίος ήταν ο επικεφαλής ερευνητής της μελέτης. “Αυτό είναι πολύ σημαντικό επειδή αυτοί είναι άνθρωποι που δεν έχουν εμφανή προβλήματα μνήμης”, επισήμανε.
Αν περιμένουμε μέχρι κάποιος να παρουσιάσει προβλήματα μνήμης, ώστε μετά να γίνει διάγνωση της νόσου του Αλτσχάιμερ, τότε μπορεί να είναι πολύ αργά, προσθέτει ο καθηγητής Hornberger, επειδή αυτά τα συμπτώματα εμφανίζονται “όταν η ασθένεια είναι ήδη αρκετά προχωρημένη”.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι η μειωμένη ικανότητα χωρικής πλοήγησης μπορεί να προηγείται των συμπτωμάτων μνήμης με διαφορά πολλών ετών. Μάλιστα, ένα τυπικό τεστ μνήμης αποδείχτηκε αναποτελεσματικό στην αναγνώριση της διαφοράς μεταξύ εκείνων που είχαν αυξημένο κίνδυνο για Αλτσχάιμερ και εκείνων που δεν είχαν.
Το παιχνίδι βοηθάει στη διάγνωση του Αλτσχάιμερ
Η ικανότητα ανίχνευσης του κινδύνου Alzheimer με ένα απλό παιχνίδι θα μπορούσε, συνεπώς, να βοηθήσει στη δημιουργία αποτελεσματικότερων μεθόδων διάγνωσης. Θα μπορούσε επίσης να βοηθήσει με την μελλοντική θεραπεία.
Ο αριθμός των ατόμων που έχουν επιλέξει πρόθυμα να παίξουν το παιχνίδι είναι μια σημαντική δύναμη. Σύμφωνα με τους ερευνητές, παίζοντας το Sea Hero Quest μόλις για 2 λεπτά, ισοδυναμεί με 5 ώρες εργαστηριακής μελέτης!