Την ίδια στιγμή, βέβαια, δεν λείπουν και οι παράδοξες εξελίξεις, όπως η είδηση ότι ορισμένες ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες αρνούνται πλέον να μεταφέρουν πλήρως φορτισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο τρίτος παρατηρητής (δηλαδή εμείς) αναρωτιέται: «Αν το ταξίδι είναι σύντομο και οι μπαταρίες γεμάτες, πού ακριβώς είναι το πρόβλημα;»
Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο “made in Greece”
Η Ελλάδα, που μέχρι πρότινος φημιζόταν περισσότερο για τα σουβλάκια και την αρχαία της κληρονομιά, κάνει πλέον ηχηρή είσοδο στην αγορά της βιώσιμης μετακίνησης. Αναφορές από το Greek Reporter λένε ότι ένα νέο εργοστάσιο θα παράγει ελληνικά ηλεκτρικά οχήματα με στόχο τη διεθνή αγορά. Οι αισιόδοξοι κάνουν λόγο για ενίσχυση του ΑΕΠ, ενώ οι πιο επιφυλακτικοί φοβούνται τη γραφειοκρατία και τις… διακοπές ρεύματος στα πιο ακατάλληλα σημεία.
Παρά τα όποια ερωτηματικά, οι στατιστικές είναι ελπιδοφόρες: το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα εκτιμάται ότι θα φτάσει το 10% έως το 2026, από ένα μέτριο 3-4% που είναι σήμερα. Στην προσπάθεια αυτή, η κυβέρνηση επενδύει κονδύλια ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ σε υποδομές φόρτισης και κίνητρα για αγορά “καθαρών” αυτοκινήτων.
Το «ηλεκτροπληξιακό» πρόβλημα με τα ελληνικά φέρι
Κι ενώ κάποιοι κάνουν μεγαλόπνοα σχέδια για επέκταση της ελληνικής ηλεκτροκίνησης και έξοδο στις διεθνείς αγορές, εμφανίζεται το εξής… σουρεάλ σκηνικό: ορισμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες ανακοίνωσαν ότι δεν επιτρέπουν σε πλήρως φορτισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να επιβιβαστούν στα πλοία τους. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι οι οδηγοί ενδέχεται να μπουν στο φέρι με το EV τους στο 80-90% φόρτισης, για λόγους πυρασφάλειας. «Ό,τι έμεινε στο καλώδιο, έμεινε…» θα έλεγε ο καλοπροαίρετος σχολιαστής.
Ένας εκπρόσωπος ακτοπλοϊκής σχολίασε σχετικά:
«Σε ορισμένες διαδρομές, προτιμούμε να μειώσουμε τις πιθανότητες υπερθέρμανσης της μπαταρίας. Είναι κάτι σαν “διατροφική δίαιτα” για το αυτοκίνητο, αλλά στο ρεύμα!»
Βέβαια, για τους τακτικούς θαμώνες των νησιών, αυτό ίσως συνεπάγεται επιπλέον άγχος, ειδικά αν ο προορισμός δεν διαθέτει επαρκείς σταθμούς φόρτισης. Αλλά ας μείνουμε αισιόδοξοι: ίσως οι μπαταρίες αντέξουν όσο ένα καφεδάκι στο λιμάνι…
Η αγορά μεταχειρισμένων και η ελληνική πραγματικότητα
Την ίδια ώρα, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι Έλληνες, κατά παράδοση, αγαπούν τη μεταχειρισμένη αγορά. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το 65-70% των αυτοκινήτων που πωλούνται ετησίως στην Ελλάδα είναι προϋπάρχοντα (ακριβέστερα, «δεύτερο – ή και τρίτο – χέρι»). Μάλιστα, όσο αυξάνεται το ποσοστό των καινούργιων ηλεκτρικών οχημάτων, τόσο θα εμφανίζονται σταδιακά και μεταχειρισμένα EV στην αγορά. Και εκεί αρχίζουν τα… δύσκολα ερωτήματα:
- Έχει η μπαταρία χάσει μεγάλο ποσοστό από τη χωρητικότητά της;
- Έχει τρακάρει το αυτοκίνητο και κανείς δεν το αναφέρει;
- Μήπως ο προηγούμενος ιδιοκτήτης συνήθιζε να «γυρίζει» το κοντέρ – από τα 200.000 χιλιόμετρα πίσω στα 100.000;
Πάντως, ένας έμπειρος μηχανικός EV από την Αττική έχει τη δική του, εύγλωττη άποψη:
«Το ηλεκτρικό δεν σημαίνει “άντε γεια” στους κινδύνους. Η τεχνολογία αλλάζει, αλλά η ανθρώπινη φύση μένει ίδια. Οπότε, VIN-έλεγχος και πάλι VIN-έλεγχος!»
VIN: Το διαβατήριο του αυτοκινήτου
Για όσους δεν το γνωρίζουν, ο VIN είναι ένας μοναδικός κωδικός που δίνεται σε κάθε όχημα παγκοσμίως. Λειτουργεί σαν “υγειονομική ταυτότητα”, που καταγράφει κάθε σοβαρό συμβάν στην «καριέρα» του αυτοκινήτου. Με υπηρεσίες όπως το www.carvertical.com/gr/apokodikopoihtis-vin, μπορεί κανείς να διαπιστώσει:
- Αν το όχημα είχε τρακαρίσματα ή ήταν «συμμετέχων» σε μεγάλες ζημιές.
- Αν παρατηρήθηκαν «μαγικές» παρεμβάσεις στο κοντέρ.
- Αν έχει δηλωθεί ως κλεμμένο σε κάποια χώρα του εξωτερικού.
- Αν ο προηγούμενος ιδιοκτήτης προσπάθησε να το μεταφέρει γεμάτο σε ελληνικό φέρι και κατέληξε σε… απρόοπτο.
Ειδικά για τα ηλεκτρικά οχήματα, η κατάσταση γίνεται πιο σύνθετη, καθώς η κατάσταση της μπαταρίας αποτελεί ίσως τον πιο κρίσιμο παράγοντα.
Τελικές σκέψεις: Ελλάδα, EV και χιούμορ
Παρά τα ευτράπελα με τα φέρι και την αβεβαιότητα που πάντα συνοδεύει τη μετάβαση σε μια νέα τεχνολογία, η άφιξη ενός ελληνικού ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην αγορά δείχνει πως η χώρα έχει φιλόδοξα σχέδια στον τομέα της «πράσινης» μετακίνησης. Όσοι αποφασίσουν να αγοράσουν ένα μεταχειρισμένο (είτε αυτό είναι συμβατικό είτε ηλεκτρικό), καλό είναι να θυμούνται: ο έξυπνος VIN-έλεγχος είναι η καλύτερη… φόρτιση εμπιστοσύνης.
Τελικά, ίσως όλοι να χρειαστούμε λίγο χιούμορ, ένα καλό καλώδιο φόρτισης και, φυσικά, το σωτήριο αντίγραφο του VIN report στα χέρια μας για να είμαστε σίγουροι ότι δεν θα βρεθούμε προ εκπλήξεων – στη στεριά ή στη θάλασσα.
Τώρα όλες οι ειδήσεις του alldaynews.gr στο Google News.
To «alldaynews.gr» αποποιείται κάθε ευθύνη από τις αναδημοσιεύσεις άρθρων τρίτων ιστοσελίδων, για τα οποία (άρθρα) την ευθύνη την έχει ο υπογράφων ως πηγή.