Την απάντηση για το αν επαρκεί το πακέτο μέτρων έμμεσης φορολόγησης που έχει προτείνει η ελληνική κυβέρνηση θα λάβει σήμερα το οικονομικό επιτελείο από τους Θεσμούς. Στόχος, να κλείσει η τρύπα των 1,8 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για μέτρα έμμεσων φόρων τα οποία αναμένεται να επηρεάσουν όλους. Από το πακέτο λείπουν τα μέτρα που ζητά το ΔΝΤ, δηλαδή νέες αυξήσεις στον ΦΠΑ και μειώσεις στους μισθούς του Δημοσίου, ωστόσο το πακέτο μέτρων της κυβέρνησης αναμένεται, υπό άλλη μορφή από αυτή, να πλήξει την τσέπη όλων των νοικοκυριών, αφού περιλαμβάνει αυξήσεις σε: κινητή τηλεφωνία, συνδρομητική τηλεόραση, Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης Τροφίμων, αναπροσαρμογή του ΕΝΦΙΑ.
Σημειώνεται ότι ο συνολικός λογαριασμός των μέτρων που θα ληφθούν φθάνει τα 5,4 δισ. ευρώ και εκτός από τα 1,8 δισ. ευρώ από έμμεση φορολογία θα περιλαμβάνει 1,8 δισ. ευρώ από αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος και 1,8 δισ. ευρώ από τα μέτρα του ασφαλιστικού.
Το πακέτο των 10 συν 2 φόρων
Οπως αποκαλύπτει η Ναυτεμπορική που παρουσιάζει σήμερα όλο το πακέτο μέτρων που έχει σχεδιάσει η κυβέρνηση, αυτό περιλαμβάνει 10 συν 2 μέτρα, με τα πρώτα 10 να είναι καθαρά φοροεισπρακτικά και τα δύο διαφορετικού χαρακτήρα αφού αφορούν το πάγωμα των προσλήψεων στο Δημόσιο και τη μείωση των αμυντικών δαπανών.
Αναλυτικά το πακέτο φόρων που προτείνει η ελληνική κυβέρνηση στους δανειστές έχει ως εξής:
- Τέλος διανυκτέρευσης
Το σενάριο του «ειδικού τέλους διανυκτέρευσης» προβλέπει φόρο 1 ευρώ ανά αστέρι, ανά διανυκτέρευση (στα ξενοδοχεία 3 αστέρων 3 ευρώ ανά διανυκτέρευση, στα τετράστερα 4 ευρώ ανά διανυκτέρευση κ.ο.κ.).
Υπολογίζεται ότι με αυτό το μέτρο θα αντληθούν περί τα 150 εκατ. ευρώ.
- Ειδικός φόρος κατανάλωσης καυσίμων
Η ελληνική πρόταση περιλαμβάνει αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στη βενζίνη περίπου κατά 4,5% (πρακτικά αυτό σημαίνει ότι από τα 670 ευρώ ανά 1.000 λίτρα που είναι σήμερα ο ειδικός φόρος κατανάλωσης θα αυξηθεί σε 700 ευρώ ανά 1.000 λίτρα). Σημειώνεται ότι επί του ειδικού φόρου κατανάλωσης επιβάλλεται και ΦΠΑ 23%, που σημαίνει ότι η επιβάρυνση στην τιμή λιανικής θα φτάσει στα 4-5 λεπτά ανά λίτρο.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι σχεδιάζεται να μην αυξηθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο ντίζελ καθώς κάτι τέτοιο θα επηρέαζε και το κόστος μεταφοράς των προϊόντων, ενώ δεν έχει αποφασιστεί ακόμη τι θα γίνει με το πετρέλαιο θέρμανσης.
Ο στόχος είναι από αυτό το μέτρο να αντληθούν περί τα 100 εκατ. ευρώ.
- Αύξηση του ειδικού φόρου στο φυσικό αέριο
Παρά τις αντιδράσεις που διατυπώθηκαν δημόσια από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών, το «πακέτο» φαίνεται να περιλαμβάνει την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο φυσικό αέριο με στόχο την είσπραξη περίπου 25 εκατ. ευρώ.
- Αύξηση του ειδικού τέλους στην κινητή τηλεφωνία
Το κυβερνητικό σχέδιο για το συγκεκριμένο τέλος προβλέπει αύξηση των φορολογικών συντελεστών περίπου κατά 25%. Αυτό πρακτικά σημαίνει: Οσον αφορά τη συνδρομητική: από το 12% σήμερα για λογαριασμούς εώς 50 ευρώ στο 15% και από 20% σήμερα για λογαριασμούς άνω των 150 ευρώ στο 25%. Οσον αφορά την καρτοκινητή: Από το 12% σήμερα, θα αυξηθεί στο 15%.
Ωστόσο, στο τραπέζι υπάρχει και το σενάριο οι εταιρίες κινητής θα πληρώνουν πέντε λεπτά επιπλέον ανά χρήστη, χωρίς να το μετακυλήσουν στους πελάτες.
Με την αύξηση του ειδικού τέλους η κυβέρνηση θέλει να αντλήσει επιπλέον έσοδα της τάξεως των 50 εκατ. ευρώ.
- Ειδικός φόρος στη συνδρομητική τηλεόραση
Η επιβολή του ειδικού φόρου στη συνδρομητική τηλεόραση αναμένεται να προκαλέσει επιβάρυνση της τάξης του 10% με 15%, δηλαδή σε μια συνδρομή των 25 ευρώ θα προκύψει μηνιαία επιβάρυνση 2-3 ευρώ, εφόσον τελικώς προχωρήσει το μέτρο.
Και εδώ η κυβέρνηση ελπίζει η επιβάρυνση να μην περάσει στους καταναλωτές αλλά στις εταιρείες οι οποίες θα τον καταβάλλουν ανάλογα με τον αριθμό των συνδρομητών τους.
Το μέτρο σχεδιάζεται να αποδώσει εισπρακτικά περίπου 30 εκατ. ευρώ ετησίως.
- Αύξηση ειδικού φόρου κατανάλωσης στα τσιγάρα
Η επιβάρυνση ανά πακέτο εκτιμάται ότι θα είναι μεταξύ 50 λεπτών και 1 ευρώ, ενώ αναμένεται να συνοδευτεί με μέτρα για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου, καθώς το μερίδιο των λαθραίων έχει ξεπεράσει πλέον το 25%.
Στόχος είναι από το εν λόγω μέτρο να εισπραχθούν 100 εκατ. ευρώ.
- Ειδικό τέλος διέλευσης στα Ι.Χ. με ξένες πινακίδες
Μέτρο που στοχεύει κατά των οδηγών που βάζουν στα οχήματά τους ξένες πινακίδες.
Στόχος η είσπραξη 15 εκατ. ευρώ.
- Αύξηση του τέλους ταξινόμησης στα Ι.Χ.
Οι επιβαρύνσεις θα αφορούν και όσους αγοράζουν νέα οχήματα και τα μεταχειρισμένα εισαγωγής. Οσον αφορά το εν λόγω μέτρο δεν αποκλείεται ο επανασχεδιασμός του τρόπου υπολογισμού του φόρου ώστε το τέλος ταξινόμησης να προκύπτει με βάση την εμπορική αξία του οχήματος.
- Φόρος στα τυχερά παιχνίδια
Η κυβέρνηση επανασχεδιάζει τον εν λόγω φόρο και δεν αναμένεται να υιοθετηθεί το σενάριο των πέντε λεπτών ανά στήλη. Στη θέση του θα μπει κάποιος άλλος φόρος.
Συνολικά η κυβέρνηση στοχεύει στην είσπραξη 500 εκατ. ευρώ ετησίως (400 εκατ. ευρώ από τον φόρο στα παιχνίδια του ΟΠΑΠ και 100 εκατ. ευρώ από τη λειτουργία των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (VLTs).
- Αναπροσαρμογή συντελεστών υπολογισμού ΕΝΦΙΑ
Η κυβέρνηση αναμένεται να προχωρήσει σε αναπροσαρμογή των συντελεστών υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ καθώς εκτιμάται ότι θα προκύψει τρύπα 270 εκατ. ευρώ με 300 εκατ. ευρώ λόγω της μείωσης των αντικειμενικών αξιών -ισχύουν αναδρομικά από τον Μάιο του 2015
Το κενό αναμένεται να καλυφθεί με αύξηση συντελεστών ειδικά για το συμπληρωματικό φόρο, χωρίς να αποκλείεται να μειωθεί και το «αφορολόγητο» του συμπληρωματικού φόρου από τις 300.000 ευρώ που βρίσκεται σήμερα.
Συν δυο μέτρα που δεν αφορούν όλους
- Μείωση αμυντικών δαπανών
Αν και αρχικά προβλεπόταν μείωση 500 εκατ. ευρώ των αμυντικών δαπανών (βάσει του ψηφισθέντος κρατικού προϋπολογισμού), τελικά, στο «πακέτο» μέτρων αναμένεται να ενσωματωθεί τελικώς η μείωση των αμυντικών δαπανών κατά 100 εκατ. ευρώ.
- Αυστηρή εφαρμογή του κανόνα «μία πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις»
Η ελληνική πλευρά ήλπιζε αρχικά για έως και 19.000 προσλήψεις μονίμων μέσα στο 2016, ωστόσο ο αριθμός θα είναι αρκετά μικρότερος. Στόχος είναι να μειωθεί η μισθολογική δαπάνη του Δημοσίου.
iefimerida.gr