Το νέο τοπίο στην ακτοπλοϊα μετά το deal Πειραιώς – ΑΝΕΚ

Η κίνηση της Τράπεζας Πειραιώς να πάρε τον έλεγχο της ΑΝΕΚ παίρνοντας στην κυριότητά της το 24,5% των μετοχών της χανιώτικης εταιρείας για δάνειο που είχε δώσει στη Sea Star ύψους, 160 εκατομμυρίων ευρώ δρομολογεί σημαντικές εξελίξεις στον κλάδο.

 

Οι τράπεζες διαδραματίζουν τον σημαντικότερο ρόλο και είναι αυτές που θα πιέσουν για συγχωνεύσεις. Με εξαίρεση τον όμιλο Glimaldi και τον όμιλο Ευγενίδη, όλα τα άλλα ακτοπλοϊκά σχήματα είναι είτε ευρείας μετοχικής σύνθεσης ή τραπεζικής μετοχικής σύνθεσης.

Τραπεζικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι η κοινοπραξία ΑΝΕΚ με Αttica θα μπορούσε να προχωρήσει με προσεχτικά βήματα ώστε να επιτευχθούν μεγάλες οικονομίες κλίμακος. Τώρα αποκτά μεγαλύτερο ενδιαφέρον το θέμα με την είσοδο της Πειραιώς στην κρητική εταιρεία.

Οι ίδιοι κύκλοι θεωρούν ότι είναι αδύνατη μία συγχώνευση της Blue Star με την Hellenic Seaways, γιατί θα δημιουργηθεί ένα πολύ ισχυρό μονοπώλιο στο Αιγαίο, μετά και τα προβλήματα της ΝΕΛ.

Ακραία σενάρια κάνουν ασκήσεις επί χάρτου και βάζουν τον Όμιλο Grimaldi να απορροφά την Hellenic Seaways στην οποία είναι μεγαλομέτοχος, δημιουργώντας το αντίπαλο δέος κυρίως απέναντι στη Blue Star Ferries. Όμως ο Εμάνουελ Γκριμάλντι έχει ξεκαθαρίσει ότι τον ενδιαφέρει η Αδριατική. Για αυτό τον λόγο τα σενάρια τον θέλουν να ασκεί πίεση στις ελληνικών συμφερόντων ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις εντός ελληνικών θαλάσσιων συνόρων ώστε να τις αναγκάσει να του αφήσουν μεγαλύτερο χώρο στις γραμμές Ελλάδα-Πάτρα.

Την ίδια ώρα, οι περισσότερες ακτοπλοϊκές γραμμές αντιμετωπίζουν προβλήματα.

Η κίνηση έχει μειωθεί από το 2009 συνολικά κατά 12 εκατομμύρια επιβάτες και 990.000 οχήματα ενώ η οικονομική απώλεια υπολογίζεται στα 310 εκατομμύρια ευρώ.

Οι προβλέψεις των εταιρειών

Τα επιτελεία των ομίλων θέλουν να είναι αισιόδοξα για το μέλλον. Η Minoan επισημαίνει ότι το 2014 είναι έτος καμπής για την ελληνική οικονομία, αφού μετά από μια μακρά περίοδο οικονομικής ύφεσης, εισέρχεται σε σταδιακή ανάπτυξη με την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος και θετικού ρυθμού ανάπτυξης κατά 1,7% το γ’ τρίμηνο του έτους σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2013.

«Οι παραπάνω εξελίξεις αποτελούν θετικές ενδείξεις για την πορεία της οικονομίας και επιβεβαιώνουν τη σταθεροποίησή της». Όμως ο αγώνας δεν σταματάει αφού όπως τονίζει η ίδια εταιρεία «ο κλάδος της επιβατηγού ναυτιλίας συνεχίζει να αντιμετωπίζει σοβαρές δυσκολίες κυρίως λόγω της σημαντικής πτώσης του μεταφορικού έργου, ως απόρροια της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών καθώς και του υψηλού ανταγωνισμού μεταξύ των εταιρειών του κλάδου».

Η ΑΝΕΚ με τη σειρά της στη δική της ανάλυση υπογραμμίζει ότι «η διαφαινόμενη επιστροφή της ελληνικής οικονομίας σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, δημιουργούν τις προϋποθέσεις για βελτίωση των αποτελεσμάτων του Ομίλου».

Η Attica δεν κάνει προβλέψεις για την οικονομική κατάστασης της Ελλάδας και περιορίζεται σε απλή καταγραφή των συνθηκών που επικρατούν:

«Η βελτίωση των λειτουργικών αποτελεσμάτων του Ομίλου επετεύχθη σε περιβάλλον παρατεταμένης οικονομικής κρίσης που διέρχεται η χώρα μας με αποτέλεσμα να έχει μειωθεί αισθητά η καταναλωτική δαπάνη των πολιτών ενώ παράλληλα επικρατούν συνθήκες έντονου ανταγωνισμού ανάμεσα στις εταιρίες του κλάδου.

Η πολιτική αβεβαιότητα

Η Minoan Lines, μέσω του διευθύνοντος συμβούλου της , Αντώνη Μανιαδάκη, έχει κάνει αναφορά και στην πολιτική κατάσταση της χώρας:

«Η πολιτική αβεβαιότητα και η αναποτελεσματικότητα του δημόσιου τομέα για να αντιμετωπίσουν σωστά τις προκλήσεις της ελληνικής ακτοπλοΐας έχουν οδηγήσει σε στρέβλωση της αγοράς, είτε με μονοπωλιακά δρομολόγια ή με δρομολόγια στα οποία υπάρχει με πλεονάζουσα προσφορά χωρητικότητας και, κατά συνέπεια, χαμηλά ποσοστά αξιοποίησης» είχε επισημάνει ο Αντώνης Μανιαδάκης στις αρχές του περασμένου Οκτωβρίου στο συνέδριο για τις θαλάσσιες μεταφορές που οργάνωσε ο όμιλος Grimaldi.

Του Μηνά Τσαμόπουλου

 

Πηγή

Exit mobile version