Συνολικά επικριτικός στο νομοσχέδιο για την παιδεία ήταν από το βήμα της βουλής ο γραμματέας του ΜέΡΑ25 Γιάνης Βαρουφάκης ζητώντας από τον πρωθυπουργό να το αποσύρει.
Ο επικεφαλής του ΜέΡΑ25 εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση κατά του περιεχομένου του νομοσχεδίου και είπε ότι σε ορισμένα ζητήματα όπως στο θέμα της διαγωγής γυρίζει το εκπαιδευτικό σύστημα στην δεκαετία του ΄50, την εποχή της ΕΡΕ. Κατηγόρησε την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως ότι αποκαλεί μεταρρύθμιση τις αλλαγές στην Παιδεία, χωρίς καν να έχει προλάβει να μελετήσει τι ακριβώς συμβαίνει στο εκπαιδευτικό σύστημα, σημειώνοντας ότι ο Παπανούτσος, για να κάνει μια πρόταση έκανε χρόνια μελέτης και πειραμάτων.
Ο κ. Βαρουφάκης έκανε λόγο για νομοσχέδιο που προωθεί την ταξική παιδεία και εξυπηρετεί συγκεκριμένα ιδιωτικά συμφέροντα που συνδέονται με τη Νέα Δημοκρατία. Ειδικότερα είπε ότι μεταρρύθμιση χωρίς μελέτη, χωρίς προεργασία, χωρίς τους εκπαιδευτικούς, κυρίως τους δασκάλους, είναι απορρύθμιση και ακολουθεί άλλες παρόμοιες αλλαγές που γίνονται επί χρόνια από τους εκάστοτε υπουργούς Παιδείας.
Απευθυνόμενος στη Ν. Κεραμέως ο επικεφαλής του ΜέΡΑ είπε ότι η υπουργός νομοθετεί για συγκεκριμένα συμφέροντα που εκφράζονται στον τομέα Παιδείας της ΝΔ που διακατέχονται από νοοτροπία της ΕΡΕ. Η διαγωγή εκεί παραπέμπει, είπε ο κ. Βαρουφάκης και προσέθεσε ότι την κυβέρνηση και την κ. Κεραμέως την διακρίνει η έφεση στον αυταρχισμό. Τα πάντα, είπε, παραπέμπονται σε υπουργικές αποφάσεις, αλλά όσο πιο πολλά ζητήματα εξαρτώνται από υπουργικές αποφάσεις, τόσο πιο σαθρό είναι το σύστημα.
Αν ο Μητσοτάκης ενδιαφέρεται να μείνει στην ιστορία θα πρέπει να αποσύρει αυτό το νομοσχέδιο, είπε ο κ. Βαρουφάκης. Εμείς προσέθεσε οραματιζόμαστε μια άλλη μεταρρυθμιστική διαδικασία. Μια πολιτεία, όπου ο υπουργός δεν μεταρρυθμίζει το εκπαιδευτικό σύστημα, η δημόσια παιδεία μεταρρυθμίζεται σε πραγματικό χρόνο συνεχώς, είναι μια διαδικασία ελέγχου και μεταρρυθμίσεων κτήμα της κοινωνίας. Στο πλαίσιο αυτό, θέση του ΜέΡΑ25 είναι η δημιουργία ενός Εθνικού Μορφωτικού Συμβουλίου που θα αποτελείται από κληρωτούς και σοφούς της εκπαίδευσης που θα διορίζονται από τη Βουλή και η θητεία τους θα είναι εναλλασσόμενη και εκεί θα καλούνται υπουργοί και κόμματα και θα «ανακρίνονται» όσον αφορά τις προτάσεις όλων για το τι πρέπει να γίνει.
Μεγάλο μέρος της παρέμβασής του ο κ. Βαρουφάκης το αφιέρωσε στην έντονη ιδεολογική αντίθεσή του με το εν λόγω νομοσχέδιο. Επέκρινε με οξύτητα την Ν. Κεραμέως τονίζοντας ότι με το νομοσχέδιο η κυβέρνηση προωθεί τα προνόμια των λίγων, ότι είναι ένα σύστημα για τα παιδιά των πλουσίων και των ολιγαρχών και ένα σύστημα για τα άλλα παιδιά. Εξέφρασε επίσης την έντονη διαφωνία του με το σύστημα εξετάσεων που εισάγει το νομοσχέδιο, κάνοντας λόγο για «εξετασιομανία». Επίσης διαφώνησε για τον τρόπο με τον οποίο οι μαθητές θα εγγράφονται στα πειραματικά σχολεία υποστηρίζοντας την μέθοδο της κλήρωσης, ενώ είπε ότι και πάλι τα παιδιά από πολύ μικρά θα ωθούνται προς τα φροντιστήρια.
Βασικός στόχος του νομοσχεδίου, είπε ο κ. Βαρουφάκης, είναι ο κατακερματισμός του σημερινού συστήματος που θα αντανακλά την ταξική διαστρωμάτωση της Ελλάδας. Σήμερα, προσέθεσε, θέλετε να σπάσει το δημόσιο σχολείο μεταξύ ενός επιλεκτικού σχολείου, ενώ τα υπόλοιπα δημόσια θα είναι αποθήκες ψυχών μέχρι να τελειώσουν και να γίνουν ντελιβεράδες. Ακόμη και αν δεν είναι αυτός ο σκοπός σας, είπε προς την Ν. Κεραμέως, το νομοσχέδιο είναι γραμμένο σαν να επρόκειτο γι αυτό.
Ο γραμματέας του ΜέΡΑ 25 επέκρινε την υπουργό Παιδείας επειδή θέτει όριο ηλικίας τα 20 έτη για εγγραφή στα ΕΠΑΛ, λέγοντας ότι αυτό συμβαίνει για να ωθείται ο νέος στα ΙΙΕΚ ενώ για την διδασκαλία των αγγλικών στα νηπιαγωγεία είπε ότι είναι υπέρ, ωστόσο εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι θα αποτύχει, όπως απέτυχε και στα δημόσια σχολεία γιατί δεν υπάρχει προσωπικό να διδάξει.
Τέλος ο κ. Βαρουφάκης είπε ότι όταν απαιτούνται περισσότερα μόρια για την εισαγωγή σε σχολές αστυνομίας από τις παιδαγωγικές σχολές, τότε η κοινωνία έχει πρόβλημα. Διερωτήθηκε στη συνέχεια τι ποσοστό της άρχουσας τάξης στέλνει τα παιδιά σε δημόσιο σχολείο, για να απαντήσει ότι είναι ελάχιστο. Περιλαμβάνοντας τους προνομιούχους και τον εαυτό του και την υπουργό Παιδείας και άλλους οικονομικά προνομιούχους που μπορούν να στείλουν τα παιδιά τους σε καλά σχολεία ή πανεπιστήμια, ο κ. Βαρουφάκης συμπέρανε ότι ένα πολιτικό σύστημα του οποίου οι ιθύνοντες έχουν πάρει διαζύγιο από το εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να κάνει εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που δεν θα είναι ολιγαρχικό.