Τραγωδία στα Τέμπη: Η Interstar στο μικροσκόπιο για ξέπλυμα χρήματος
Η εταιρεία σεκιούριτι που παρέδωσε τα βίντεο της εμπορικής αμαξοστοιχίας φέρεται να εμπλέκεται σε κύκλωμα εικονικών συναλλαγών. Σύμφωνα με το πόρισμα της αρμόδιας Αρχής, η Interstar συμμετείχε σε δίκτυο 57 εταιρειών που, μέσω απάτης, προκάλεσε ζημία στο Δημόσιο ύψους 15 εκατομμυρίων ευρώ μόνο από απώλεια ΦΠΑ.
Πρόκειται για την εταιρεία που παρέχει υπηρεσίες ασφαλείας και επιτήρησης στον ΟΣΕ και η οποία, σχεδόν δύο χρόνια μετά την τραγωδία των Τεμπών, εντόπισε και παρέδωσε τρία βίντεο που δείχνουν την εμπορική αμαξοστοιχία που ενεπλάκη στο δυστύχημα. Αυτό συνέβη στις 5 Φεβρουαρίου 2025, μετά από αλλεπάλληλες άκαρπες προσπάθειες του εφέτη ειδικού ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη.
Δίκτυο εταιρειών-φαντάσματα
Η δράση του κυκλώματος αποκαλύφθηκε από την Αρχή για το ξέπλυμα βρόμικου χρήματος. Στο 200 σελίδων πόρισμά της, που ολοκληρώθηκε την άνοιξη του 2024, οι ελεγκτές σκιαγράφησαν τη δομή ενός πολύπλοκου δικτύου εταιρειών σεκιούριτι, εκ των οποίων οι περισσότερες ήταν εικονικές. Οι διαχειριστές τους εμφανίζονταν ως «αχυράνθρωποι», ενώ οι συναλλαγές μεταξύ τους ήταν εικονικές, επιτρέποντας τη μεταφορά ΦΠΑ χωρίς να αποδίδεται στο Δημόσιο.
Δεσμεύσεις περιουσιακών στοιχείων
Το πόρισμα διαβιβάστηκε στην Οικονομική Εισαγγελία από τον επικεφαλής της Αρχής, Χαράλαμπο Βουρλιώτη, και με σχετική διάταξη δεσμεύτηκαν τα περιουσιακά στοιχεία όλων των εμπλεκομένων. Η εισαγγελία ερευνά αν έχουν διαπραχθεί αδικήματα όπως η διεύθυνση εγκληματικής οργάνωσης, η φοροδιαφυγή, η απάτη κατά του Δημοσίου και η νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες.
Καθυστέρηση στην παράδοση των βίντεο
Για περίπου ενάμιση χρόνο, ο ανακριτής απέστειλε επανειλημμένα αιτήματα στην εταιρεία, ζητώντας οποιοδήποτε διαθέσιμο πλάνο της εμπορικής αμαξοστοιχίας, χωρίς ανταπόκριση. Ωστόσο, στις 5 Φεβρουαρίου 2025, παραδόθηκε ξαφνικά στικάκι με τρία βίντεο.
Ο νομικός εκπρόσωπος της Interstar, Βασίλης Καπερνάρος, υποστήριξε πως το αρχικό αίτημα των δικαστικών Αρχών αφορούσε μόνο την επιβατική αμαξοστοιχία. Παράλληλα, ισχυρίστηκε ότι τα αιτήματα του ανακριτή δεν είχαν διατυπωθεί με ακρίβεια. Ωστόσο, τα έγγραφα της δικογραφίας δείχνουν ότι η εταιρεία είτε καθυστερούσε συστηματικά είτε δεν παρέδιδε το υλικό που της ζητούνταν.
Αναλυτικό χρονολόγιο των αιτημάτων
- 12/5/2023: Ο ανακριτής ζητά από τον ΟΣΕ τα βίντεο της φόρτωσης της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503.
- 6/6/2023: Ο ΟΣΕ απαντά ότι δεν υπάρχουν διατηρημένα βίντεο.
- 12/6/2023: Νέο αίτημα για υλικό από ενδιάμεσους σταθμούς διέλευσης.
- 17/7/2023: Αίτημα για τους σκληρούς δίσκους καταγραφής.
- 4/8/2023: Η εταιρεία αποστέλλει τους δίσκους.
- 19/9/2023: Ο ΟΣΕ διαβιβάζει έγγραφο της Interstar, σύμφωνα με το οποίο δεν έχουν διατηρηθεί βίντεο.
- 11/11/2024: Διαπιστώνεται ότι η Interstar είχε στείλει υλικό από τον επιβατικό σταθμό αντί για τον εμπορικό.
- 13/11/2024: Η εταιρεία παραδέχεται την ύπαρξη επιπλέον δίσκου.
- 15/11/2024: Ο δίσκος αποστέλλεται στον ανακριτή, αλλά δεν περιέχει αξιοποιήσιμο υλικό.
- 22/11/2024: Η Interstar ενημερώνει ότι υπάρχουν κι άλλες κάμερες.
- 12/12/2024: Ζητείται η αποστολή δίσκων με την πορεία της αμαξοστοιχίας.
- 30/1/2025: Οι δικαστικοί πραγματογνώμονες αναφέρουν ότι δεν υπάρχει κανένα πλάνο της εμπορικής αμαξοστοιχίας.
Τελικά, στις 5 Φεβρουαρίου 2025, δύο χρόνια μετά την τραγωδία, η Interstar παρέδωσε ξαφνικά στον ανακριτή τρία βίντεο.
Της Άννας Κανδύλη – Πηγή: Realnews