Η δίκη για την τραγωδία των Τεμπών, που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, ξεκινά στις 23 Μαρτίου 2026 και αφορά 36 κατηγορούμενους, οι οποίοι παραπέμπονται για βαρύτατα αδικήματα.
Ξεκινά η δικαστική διαδικασία για την τραγωδία
Η έναρξη της δίκης ορίστηκε από τον Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας, σχεδόν δύο χρόνια μετά το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023, που συγκλόνισε τη χώρα. Η υπόθεση έχει τεράστια κοινωνική και θεσμική βαρύτητα, καθώς ζητείται να αποδοθούν ευθύνες για τον θάνατο δεκάδων ανθρώπων, σε ένα από τα πιο σοβαρά σιδηροδρομικά δυστυχήματα στην Ελλάδα.
Η ανακοίνωση της ημερομηνίας έγινε λίγες ημέρες μετά τη λήξη της απεργίας πείνας του Πάνου Ρούτσι. Παράλληλα, δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η εκταφή των σορών κάποιων θυμάτων, έπειτα από αιτήματα συγγενών, όπως αυτό του Ντένη Ρούτσι – γιου του Πάνου Ρούτσι – ο οποίος συγκαταλέγεται μεταξύ των θυμάτων της σύγκρουσης.
Παράλληλες δικαστικές εξελίξεις
Αύριο, Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2025, είναι προγραμματισμένη δίκη για τη διαχείριση του βιντεοληπτικού υλικού της εμπορικής αμαξοστοιχίας που ενεπλάκη στο δυστύχημα, έπειτα από αναβολή που είχε δοθεί τον Ιούνιο.
Η κύρια δίκη χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα περίπλοκη, με πολυπρόσωπη δικογραφία, πληθώρα τεχνικών εκθέσεων και δεκάδες μάρτυρες που θα κληθούν να καταθέσουν.
Οι κατηγορίες που αντιμετωπίζουν οι 36
Σύμφωνα με τα στοιχεία της δικογραφίας, 36 άτομα, που δεν είναι πολιτικά πρόσωπα, θα καθίσουν στο εδώλιο του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων. Ανάμεσά τους βρίσκονται σταθμάρχες, τεχνικά στελέχη, διευθυντές, υπάλληλοι κρατικών υπηρεσιών και πρόσωπα από την ΕΡΓΟΣΕ και την Hellenic Train.
Από τους 36, οι 33 αντιμετωπίζουν κακουργηματικές κατηγορίες, με ανώτατη ποινή την ισόβια κάθειρξη. Οι υπόλοιποι 3 κατηγορούνται μόνο για πλημμελήματα.
Η δήλωση του υπουργού Δικαιοσύνης
Ο υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης, είχε δηλώσει λίγο πριν την επίσημη ανακοίνωση της ημερομηνίας:
«Μόλις ξεκινήσει η δίκη όλα θα έρθουν στο φως. Είναι ενώπιον του ελληνικού λαού όλοι οι πραγματογνώμονες και όλες οι εκθέσεις. Άρα, κανείς δεν έχει το περιθώριο να μπορεί να κρύψει κάτι».
Η δικογραφία αριθμεί περισσότερες από 60.000 σελίδες και περιλαμβάνει εκατοντάδες καταθέσεις, τεχνικές γνωμοδοτήσεις και κρίσιμα έγγραφα.
Ποιοι είναι οι κατηγορούμενοι
Πρώτο στη λίστα είναι το όνομα του 60χρονου σταθμάρχη της Λάρισας, ο οποίος τη μοιραία βραδιά έστειλε την επιβατική αμαξοστοιχία στη λάθος γραμμή. Δίπλα του θα δικαστούν και δύο συνάδελφοί του, που φέρονται να αποχώρησαν πρόωρα από τη βάρδιά τους, καθώς και ο προϊστάμενος του Τμήματος Επιθεώρησης Λάρισας του ΟΣΕ.
Επιπλέον, έντεκα ακόμη στελέχη του ΟΣΕ κατηγορούνται για ελλείψεις στα συστήματα ασφαλείας και για την ευθύνη στη μετάταξη του σταθμάρχη.
Στο εδώλιο θα βρεθούν επίσης 16 πρώην και νυν στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, που κατηγορούνται για τη μη υλοποίηση της σύμβασης 717 σχετικά με την τηλεδιοίκηση, καθώς και για οικονομικές παρατυπίες, σε υπόθεση που εξετάζει η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία. Ανάμεσά τους, πρώην πρόεδροι και διευθύνοντες σύμβουλοι της ΕΡΓΟΣΕ.
Κατηγορούμενοι είναι ακόμη ο διευθύνων σύμβουλος και ο τεχνικός διευθυντής της Hellenic Train Α.Ε., ο γενικός διευθυντής Μεταφορών του υπουργείου Υποδομών, η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών και η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), για ελλείψεις στην εποπτεία και την αδειοδότηση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Οι βαριές κατηγορίες για διατάραξη συγκοινωνιών
Οι 33 κατηγορούμενοι αντιμετωπίζουν το κακούργημα της επικίνδυνης παρέμβασης στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς με ενδεχόμενο δόλο, με αποτέλεσμα τον θάνατο και τη βαριά σωματική βλάβη μεγάλου αριθμού ανθρώπων, όπως και σοβαρές ζημιές σε υποδομές και εγκαταστάσεις κοινής ωφελείας. Η κατηγορία αναφέρεται σε πράξεις που τελέστηκαν κατ’ εξακολούθηση και από κοινού.
Η αίθουσα όπου θα διεξαχθεί η δίκη
Η δίκη θα πραγματοποιηθεί στο συνεδριακό κέντρο του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (Γαιόπολις – πρώην ΤΕΙ). Ο χώρος έχει σχεδιαστεί ειδικά για να φιλοξενήσει μια τόσο μεγάλη δίκη, με δύο γιγαντοοθόνες, σύστημα ηχητικής κάλυψης, εκτυπωτές και υλικοτεχνικό εξοπλισμό. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, θα είναι διαμορφωμένος σε τρία επίπεδα, με τους δικηγόρους να έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν τη διαδικασία μέσω κλειστού κυκλώματος από ξεχωριστό επίπεδο.