Τέλος τα 130 χλμ./ώρα στην Εθνική Οδό -Ποιο είναι το νέο όριο

Η απόφαση για αλλαγή στα όρια ταχύτητας στους αυτοκινητοδρόμους απασχολεί πολλές ευρωπαϊκές χώρες, καθώς οι νέες τεχνολογίες και η τεχνητή νοημοσύνη φαίνεται να επηρεάζουν καθοριστικά τη λήψη αποφάσεων.

Προς το τέλος των 130 χλμ./ώρα στην Ευρώπη

Η επανεξέταση των ορίων ταχύτητας είναι στην ατζέντα πολλών θεσμικών οργάνων, με την τεχνητή νοημοσύνη να προτείνεται ως εργαλείο για πιο ασφαλείς και ευέλικτες ρυθμίσεις. Ταυτόχρονα, η πρόοδος της αυτοκινητοβιομηχανίας και η αναβάθμιση των οδικών υποδομών ανοίγουν το δρόμο για την καθιέρωση υψηλότερων ορίων.

Αν και τα 130 χλμ./ώρα είναι το συνηθισμένο όριο στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, κάθε κράτος εφαρμόζει διαφορετικούς κανόνες ανάλογα με την πυκνότητα κυκλοφορίας, την κατάσταση του οδοστρώματος και το επίπεδο οδικής ασφάλειας. Σε κάποιες περιπτώσεις, τα όρια προσαρμόζονται ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες. Σε καλό καιρό, επιτρέπονται μεγαλύτερες ταχύτητες, ενώ σε περιπτώσεις ομίχλης ή χιονόπτωσης τα όρια μειώνονται σημαντικά.

Νέες πρωτοβουλίες με βάση την τεχνολογία

Μια πιο προοδευτική προσέγγιση εφαρμόζεται ήδη σε ορισμένες χώρες, με στόχο την αύξηση των ορίων όπου το επιτρέπουν οι υποδομές και η τεχνολογία. Η Τσεχία ήταν από τις πρώτες χώρες που νομοθέτησε την αύξηση της μέγιστης ταχύτητας στα 150 χλμ./ώρα. Η εφαρμογή του μέτρου ξεκινά πιλοτικά σε τμήμα του αυτοκινητοδρόμου D3 από το καλοκαίρι.

Παράλληλα, η τεχνητή νοημοσύνη έχει πλέον ενεργό ρόλο, καθώς μπορεί να καθορίζει δυναμικά τα όρια ταχύτητας με βάση τις πραγματικές συνθήκες στον δρόμο. Τα νέα αυτά συστήματα προσαρμόζουν σε πραγματικό χρόνο το όριο, βελτιώνοντας την ασφάλεια των οδηγών.

Το παράδειγμα της Ισπανίας

Στην Ισπανία, ήδη εφαρμόζεται ένα σύγχρονο σύστημα διαχείρισης ταχύτητας βασισμένο στην τεχνητή νοημοσύνη. Στον αυτοκινητόδρομο AP-7, στο τμήμα μεταξύ των περιοχών Ματσάνετ ντε λα Σέλβα και Ελ Βεντρέι, συνολικού μήκους περίπου 145 χιλιομέτρων, το σταθερό όριο των 120 χλμ./ώρα αντικαταστάθηκε από μεταβλητά όρια που μπορούν να φτάσουν τα 150 χλμ./ώρα όταν οι συνθήκες το επιτρέπουν.

Το έξυπνο αυτό σύστημα χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για να αναλύει παραμέτρους όπως η κυκλοφοριακή ροή, ο καιρός και η ώρα της ημέρας, προκειμένου να προτείνει το καταλληλότερο όριο εκείνη τη στιγμή.

Όταν η κυκλοφορία είναι αραιή και ο καιρός ευνοϊκός, η ταχύτητα αυξάνεται αυτόματα. Αντίθετα, σε περίπτωση κακοκαιρίας ή χαμηλής ορατότητας, το σύστημα μειώνει άμεσα τα όρια, ακόμη και στα 60 χλμ./ώρα. Οι οδηγοί ενημερώνονται μέσα από ειδικές πινακίδες κατά μήκος του δρόμου.

Παρόμοια χρήση AI και στην Ταραγόνα

Ένα ανάλογο σύστημα έχει τεθεί σε λειτουργία και στην εθνική οδό AP-7 στην περιοχή της Ταραγόνα. Εκεί, κάμερες συλλέγουν δεδομένα για την κίνηση, ενώ ο αλγόριθμος τεχνητής νοημοσύνης καθορίζει το κατάλληλο όριο ταχύτητας ανάλογα με τις κυκλοφοριακές συνθήκες και την ορατότητα.

Αν οι συνθήκες είναι ευνοϊκές, οι οδηγοί βλέπουν στις ηλεκτρονικές πινακίδες το νέο όριο των 150 χλμ./ώρα. Σε περίπτωση προβλήματος, όπως η ακινητοποίηση οχήματος ή δυσμενείς καιρικές συνθήκες, το σύστημα μειώνει αυτόματα το όριο στα 120 χλμ./ώρα.

Ανάλογες τάσεις σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες

Η χρήση έξυπνων συστημάτων ρύθμισης ταχύτητας δεν περιορίζεται μόνο στην Ισπανία. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα μεταβλητά όρια ταχύτητας είναι ήδη μια κοινή πρακτική σε πολλούς αυτοκινητόδρομους.

Επίσης, στην Πολωνία και στη Βουλγαρία έχουν ήδη υιοθετηθεί υψηλότερα όρια, με ανώτατο όριο τα 140 χλμ./ώρα σε συγκεκριμένα τμήματα.

Αντιδράσεις και περιορισμοί

Παρά την ευρεία τάση προς αύξηση των ορίων ταχύτητας, δεν λείπουν και οι αντιρρήσεις. Στην Ελβετία, για παράδειγμα, σχεδιάζεται η μείωση των ορίων στις ώρες αιχμής, με την ταχύτητα στους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας να πέφτει από τα 100 στα 80 χλμ./ώρα.

Πηγή: carandmotor.gr

Exit mobile version