Αττική: Οι καταναλωτές πληρώνουν 120 εκατ. ευρώ για καύσιμα-απάτη
Πρόσφατη έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου έφερε στο φως ανησυχητικά στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία οι οδηγοί στην Ελλάδα πληρώνουν περίπου 120 εκατ. ευρώ ετησίως για νοθευμένα καύσιμα. Η έρευνα επικεντρώνεται κυρίως στην Αττική, όπου το φαινόμενο της απάτης είναι ιδιαίτερα έντονο.
Απάτες στα πρατήρια καυσίμων: Η Αττική στην κορυφή
Ένα στα τέσσερα πρατήρια στην Αττική κλέβει στην αντλία, είτε προσφέροντας λιγότερο καύσιμο από αυτό που δηλώνεται, είτε αλλοιώνοντας τις μετρήσεις στις αντλίες για να κερδίζουν περισσότερα. Το ποσοστό παραβατικότητας στην περιοχή αυξήθηκε κατά 35%, δημιουργώντας τεράστια κέρδη για τα πρατήρια, εις βάρος των καταναλωτών.
Πέρα από το οικονομικό βάρος που επωμίζονται οι οδηγοί, τα νοθευμένα καύσιμα ενδέχεται να προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα στα οχήματά τους. Οι Έλληνες οδηγοί καλούνται να πληρώνουν τεράστια ποσά για προϊόντα που δεν ανταποκρίνονται στην ποιότητα ή την ποσότητα που τους υποσχέθηκαν.
Σοκαριστικά στατιστικά στοιχεία
Σύμφωνα με τα δεδομένα της έρευνας, από τα 5.600 πρατήρια που ελέγχθηκαν, τα 300 κρίθηκαν παραβατικά. Το φαινόμενο αυτό παρουσιάζει ιδιαίτερη έξαρση μετά την οικονομική κρίση και την πανδημία της COVID-19, δύο παράγοντες που φαίνεται να έχουν επιδεινώσει την κατάσταση.
Κλείσιμο πρατηρίων και γρήγορη επαναλειτουργία
Παρά τις προσπάθειες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) να περιορίσει το φαινόμενο, κλείνοντας 18 πρατήρια για νοθεία, όλα τα πρατήρια αυτά επαναλειτούργησαν μόλις δύο ημέρες μετά το κλείσιμό τους. Οι ιδιοκτήτες τους κατάφεραν να πάρουν αναστολή λειτουργίας μέσω προσωρινής δικαστικής διαταγής, και τα πρατήρια λειτουργούν πλέον κανονικά.
Ελλιπείς έλεγχοι: Μόλις δύο εργαζόμενοι και περιορισμένοι έλεγχοι
Το Τμήμα της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας, που είναι υπεύθυνο για τους ελέγχους στα πρατήρια καυσίμων, διαθέτει σήμερα μόνο δύο εργαζόμενους. Παρά την αύξηση των κρουσμάτων νοθείας, κατά τη φετινή χρονιά πραγματοποιήθηκαν μόλις οκτώ έλεγχοι, ενώ το 2023 ο συνολικός αριθμός των ελέγχων ήταν 28.
Αυτή η ανεπάρκεια στους ελέγχους προκαλεί έντονο προβληματισμό, καθώς φαίνεται να αφήνει περιθώριο στους παραβάτες να συνεχίζουν την πρακτική τους χωρίς ουσιαστική παρέμβαση από τις αρχές.
Το φαινόμενο αυτό εγείρει σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια και την αξιοπιστία της αγοράς καυσίμων, και οι καταναλωτές καλούνται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις επιλογές τους, μέχρι να υπάρξει ουσιαστική και αποτελεσματική παρέμβαση από τις αρμόδιες αρχές.