Παναγιώτα Διαμαντή: η 30χρονη δασκάλα που κράτησε το σχολείο του χωριού της ανοιχτό

δασκάλα

Παναγιώτα Διαμαντή: Η δασκάλα που αναβίωσε το σχολείο του χωριού της στην Ευρυτανία

Πριν από λίγο καιρό, τα ελληνικά κοινωνικά δίκτυα γέμισαν με μια συγκινητική αγγελία που παρουσίαζε ένα γραφικό χωριό στην Ευρυτανία, γεμάτο πέτρινα σπίτια, πνιγμένο στο πράσινο, και μια ξεχωριστή παράκληση. Το μήνυμα καλούσε οικογένειες να μετακομίσουν στο χωριό και να εγγράψουν τα παιδιά τους στο τοπικό σχολείο, σε μια προσπάθεια να το κρατήσουν ανοιχτό.

Τα χωριά που εγκαταλείπονται συχνά χάνουν και τα σχολεία τους, οδηγώντας σε περαιτέρω ερημοποίηση της περιοχής. Αυτή η πρωτοβουλία όμως, γεννήθηκε από έναν συνδυασμό δράσης του τοπικού ιερέα, πατέρα Κωνσταντίνου, και μιας 30χρονης δασκάλας, της Παναγιώτας Διαμαντή. Η Παναγιώτα, μετά από πτυχίο, μεταπτυχιακό και την έναρξη διδακτορικών σπουδών, αποφάσισε να επιστρέψει στο χωριό της για να το βοηθήσει να ξαναζωντανέψει.

Η ίδια περιγράφει την ευτυχία της: «Όλη η κούραση και το άγχος εξαφανίστηκαν μόλις ακούσαμε τις νέες παιδικές φωνές στο χωριό. Είναι υπέροχο να βλέπεις τα παιδιά να ανθίζουν καθημερινά και να εντάσσονται στην κοινότητα. Τα σχολεία που κλείνουν, σηματοδοτούν το τέλος των χωριών, αλλά εμείς στη Φουρνά δράσαμε έγκαιρα».

Η Παναγιώτα Διαμαντή και η εκπαιδευτική της αποστολή

Η Παναγιώτα Διαμαντή, απόφοιτη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, δεν έχασε χρόνο στο να εφαρμόσει τις αρχές που έμαθε στη σχολή της από τον πρώτο κιόλας χρόνο στον χώρο της εκπαίδευσης. Οι καθηγητές της τη δίδαξαν ότι μέσα από την εκπαίδευση μπορεί να επιτευχθεί αλλαγή στην κοινωνία, και αυτό ακριβώς επιδιώκει να κάνει.

Αποφοίτησε το 2015 από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης και ακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές στον ίδιο τομέα, ενώ τώρα συνεχίζει τις διδακτορικές της σπουδές. Διορίστηκε στη δημόσια εκπαίδευση το 2023 και επέλεξε να υπηρετήσει στο δημοτικό σχολείο του χωριού Φουρνά, απ’ όπου κατάγεται και ο πατέρας της.

Δεν ήταν μόνο οι οικογενειακοί δεσμοί που την οδήγησαν εκεί. «Ήθελα να απομακρυνθώ από τα σχολεία των μεγάλων πόλεων και να συνεισφέρω στα μικρότερα, πιο απομονωμένα σχολεία», αναφέρει. Αυτή η επιλογή την καθιστά παράδειγμα για άλλους εκπαιδευτικούς, δείχνοντας πως η εκπαίδευση μπορεί να συμβάλει στην αντιμετώπιση της ερήμωσης της υπαίθρου.

Η πρόκληση της επιλογής των οικογενειών

Μετά την αγγελία, η Παναγιώτα και ο πατέρας Κωνσταντίνος είδαν μεγάλη ανταπόκριση. Δημιούργησαν μια λίστα με 100 οικογένειες που έδειξαν ενδιαφέρον να μετακομίσουν στη Φουρνά. Ωστόσο, καθώς οι διαθέσιμοι πόροι ήταν περιορισμένοι, έπρεπε να κάνουν μια προσεκτική επιλογή. Τελικά, επιλέχθηκε μια οικογένεια από τη Γερμανία με έξι παιδιά για να εγκατασταθεί στο χωριό.

Ο πατέρας της οικογένειας, κ. Κωστόπουλος, περιέγραψε τη διαδικασία λήψης της απόφασης να αφήσουν τη Γερμανία και να εγκατασταθούν στο μικρό αυτό χωριό της Ευρυτανίας. «Η ζωή στη φύση και η ηρεμία ήταν οι κύριοι λόγοι. Στη Γερμανία και στην Αθήνα, τα παιδιά ζουν με το άγχος και την ένταση. Σκεφτήκαμε ότι εδώ θα είναι καλύτερα».

Ο κ. Κωστόπουλος, ο οποίος δούλευε σε εργοστάσιο μετάλλων στη Γερμανία, μίλησε για τις επαγγελματικές προοπτικές που βρήκε στο χωριό, είτε στην κοπή ξυλείας είτε σε άλλες αγροτικές εργασίες. Η απόφαση αυτή φέρνει μια νέα αρχή για την οικογένειά του, ενώ ταυτόχρονα συνεισφέρει στη διατήρηση της ζωής στο χωριό.

Exit mobile version