Τουλάχιστον υποκριτική θα μπορούσε κάποιος να χαρακτηρίσει την προωθητική ενέργεια της Coca Cola να αποτυπώσει στα μπουκάλια της εμβληματικά μνημεία της Ελλάδας.
Τα χρόνια της κρίσης, όταν δηλαδή η ελληνική οικονομία είχε περισσότερο ανάγκη στήριξης, η εταιρία γύρισε την πλάτη στη χώρα μας κλείνοντας όλα τα εργοστάσιά της πλην ενός και μεταφέροντας τη φορολογική έδρα της στην Ελβετία.
Φέτος το καλοκαίρι… ξαναθυμήθηκε την Ελλάδα, χρησιμοποιώντας τον Παρθενώνα, τη Βουλή, τον Λευκό Πύργο, αλλά και νησιά των Κυκλάδων σε «συλλεκτικά» μπουκάλια της, με απώτερο στόχο προφανώς να αποκομίσει το μεγαλύτερο δυνατό όφελος για τα ταμεία της.
Μια κίνηση που εκλήφθηκε από την αγορά ως αθέμιτος ανταγωνισμός, προκαλώντας την έντονη αντίδραση των ελληνικών εταιριών αναψυκτικών.
Λουξ, Βίκος και Εψα έχουν καταγγείλει την Coca Cola Hellas στο Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας (ΣΕΕ) για αθέμιτο ανταγωνισμό και αναμένεται τις επόμενες ημέρες η απόφαση της δευτεροβάθμιας επιτροπής για την αίτηση επανελέγχου της απόφασης της πρωτοβάθμιας.
Η απόφαση καλούσε την Coca Cola Hellas να αποσύρει την προωθητική ενέργεια – διαφήμιση, στην οποία απεικονίζονται ελληνικά μνημεία και τοπία σε «συλλεκτικά» μπουκάλια της.
Οι τρεις ελληνικές εταιρίες υποστηρίζουν πως η διαφήμιση είναι παντελώς παράνομη και μάλιστα έγινε χωρίς να έχει καμία απολύτως άδεια χρήσης από τους αρμόδιους φορείς (ΕΟΤ).
Ζητούν την απόρριψη της αίτησης επανελέγχου της Coca Cola Hellas, καθώς και την απόσυρση εντός μιας ημέρας όσων μορφών επικοινωνίας δεν έχει αποσύρει η Coca Cola, καθώς και των συσκευασιών στα μπουκάλια της. Λουξ, Βίκος και Εψα υποστηρίζουν ότι η εν λόγω προωθητική ενέργεια της Coca Cola δημιουργεί αθέμιτα αύξηση των πωλήσεών της και μείωση των δικών τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στη συνεδρίαση της πρωτοβάθμιας επιτροπής η πλευρά της Coca Cola Hellas ισχυρίστηκε ότι η καμπάνια σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε με βάση όλες τις απαραίτητες και προβλεπόμενες νομικές υποχρεώσεις, καθώς, όταν ξεκίνησε, δεν υπήρχε υποχρέωση αδειοδότησης για ελεύθερα σχέδια ιστορικών μνημείων.
Υποστήριξε επίσης πως η δημιουργία των συλλεκτικών μπουκαλιών έχει ως μόνο στόχο την ανάδειξη της Ελλάδας διεθνώς και την προβολή της ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού.
Σημειώνεται πως το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας είναι ο φορέας που ελέγχει τις διαφημίσεις και φροντίζει να τηρούνται οι κανόνες δεοντολογίας του Ελληνικού Κώδικα Διαφήμισης – Επικοινωνίας.
Πρόκειται για μια ανεξάρτητη μη κερδοσκοπική αστική εταιρία που δημιουργήθηκε το 2003, στο πλαίσιο της αυτορύθμισης της διαφημιστικής αγοράς, από τους διαφημιζόμενους, τις διαφημιστικές εταιρίες και τα μέσα.
Το κλείσιμο επτά (!) εργοστασίων και οι επενδύσεις στη Βουλγαρία
Αν μη τι άλλο, οι ισχυρισμοί αυτοί έρχονται σε αντίθεση με τις ενέργειες και τις επιλογές της αμερικανικής πολυεθνικής τα τελευταία χρόνια. Από το 2010, όταν η Ελλάδα μπήκε στη δίνη των Μνημονίων, με την οικονομική κρίση να χτυπάει ανελέητα τους πολίτες και την ανεργία να εκτοξεύεται άνω του 30%, η Coca Cola κούνησε μαντίλι.
Δεν έμεινε να στηρίξει την ελληνική οικονομία και την κοινωνία, αλλά έφυγε στο εξωτερικό. Παρά το γεγονός ότι επιχείρησε να ωραιοποιήσει την κατάσταση, κάνοντας λόγο για αναδιάρθρωση της εταιρίας και μεταφορά όλων των εν Ελλάδι δραστηριοτήτων στο Σχηματάρι, η ουσία είναι ότι η Coca Cola εγκατέλειψε τη χώρα μας.
Ναι, έγινε επένδυση δεκάδων εκατομμυρίων στη μονάδα στο Σχηματάρι. Ναι, είναι δικαίωμα της διοίκησης της εταιρίας να χαράσσει την επιχειρηματική στρατηγική της όπως αυτή νομίζει.
Δεν μπορεί όμως να υποστηρίζει ότι συνεχίζει να επενδύει στη χώρα μας, όταν έχει κλείσει όλα τα εργοστάσια.
Γιατί στην πραγματικότητα η Coca Cola αποεπενδύει στη χώρα μας, μεταφέροντας το μεγαλύτερο μέρος στη Βουλγαρία και αφήνοντας πίσω της λουκέτα και ανέργους.
Το χρονοδιάγραμμα των λουκέτων επτά εργοστασίων στην Ελλάδα, με παράλληλη μεταφορά των υπηρεσιών λογισμικού στη Σόφια, μόνο τυχαίο δεν μπορεί να χαρακτηριστεί.
Από το 2006 έως το 2012 έκλεισαν τα εργοστάσια σε Κέρκυρα, Μεσολόγγι, Ρόδο, Αθήνα και Πάτρα.
Ακολούθησε το κλείσιμο της μονάδας στη Θεσσαλονίκη το 2014, με την εταιρία να υποστηρίζει πως ο όγκος της παραγωγής μεταφέρθηκε στα πλήρως αναβαθμισμένα και τεχνολογικά εκσυγχρονισμένα εργοστάσια του Βόλου και του Σχηματαρίου.
Εντελώς… συμπτωματικά, έναν χρόνο αργότερα η Coca Cola έκλεισε το «εκσυγχρονισμένο» εργοστάσιο του Βόλου, κίνηση που φανέρωνε ότι η πολυεθνική είχε ως μακροπρόθεσμη στόχευση τη μεταφορά όλη της παραγωγικής διαδικασίας από την Ελλάδα στη Βουλγαρία.
Την ίδια περίοδο, εντελώς συμπτωματικά πάλι, η αγορά της Βόρειας Ελλάδας πλημμύριζε με προϊόντα της Coca Cola από τη γειτονική χώρα.
Μάλιστα, τα καταλάβαινε κανείς από τη διαφορετική γεύση που είχαν, λόγω της ποιότητας του νερού στη Βουλγαρία. Τελικά η έδρα της εταιρίας μεταφέρθηκε στην Ελβετία και οι μετοχές της στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου.
Σημειώνεται επίσης ότι αν η εταιρία ήθελε να συμβάλει ουσιαστικά στην καταπολέμηση της ανεργίας των νέων στην Ελλάδα, θα μπορούσε να προχωρήσει σε προσλήψεις και όχι απλώς να «τρέχει» προγράμματα για την επιμόρφωση και την ανάπτυξη δεξιοτήτων ανθρώπων που δεν μπορούν να βρουν δουλειά.
Πηγές: Εφημερίδα δημοκρατία