Η δημοσίευση της επιστολής στις 20 Σεπτεμβρίου του ΔΟΑΤΑΠ (Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης), “καίει” την Νίκη Κεραμέως. Με την επιστολή ο Οργανισμός έδινε επιχειρήματα στο υπουργείο Παιδείας, ώστε να αντικρούσει τις απαιτήσεις της Κομισιόν, που είχε λάβει, μέσω της Νομικής Υπηρεσίας του Υπουργείου εξωτερικών η κ.Κεραμέως από τις 30 Ιουλίου 2019 για την αναγνώριση πτυχίων εκπαιδευτικών από κολέγια!
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, αγνόησε επιστολή του ΔΟΑΤΑΠ (Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης) που έλαβε στις 20 Σεπτεμβρίου 2019, με την οποία η διοίκηση του Οργανισμού δια της προέδρου του κ.Ελένης Φ.Παπαδοπούλου, καθηγήτριας του Πολυτεχνείου της Κρήτης, της έδινε πλήθος σοβαρών επιχειρημάτων αντίκρουσης της προειδοποιητικής επιστολής της ΕΕ για την αναγνώριση πτυχίων εκπαιδευτικών από κολέγια!
Η επιστολή δημοσιοποιήθηκε στο alfavita.gr
Το Υπουργείο Εξωτερικών με επιστολή του ζητούσε τις απόψεις του υπουργείου Παιδείας μέχρι τις 20 Σεπτεμβρίου 2019, ώστε να απαντήσει στην ΕΕ, η οποία είχε αποστείλει προειδοποιητική επιστολή στη χώρα μας, υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων ότι η Ελλάδα παραβιάζει την Ευρωπαϊκή οδηγία 2005/36 λόγω υπαγωγής της αναγνώρισης διπλωμάτων στον ΔΟΑΤΑΠ, για εκπαιδευτικούς που έχουν αποκτήσει τίτλο σπουδών σε άλλο κράτος μέλος της ΕΕ και δεν αναγνωρίζει τίτλους σπουδών που έχουν χορηγηθεί βάσει συμφωνιών δικαιόχρησης, δηλαδή από κολέγια που συνεργάζονται με ΑΕΙ της ΕΕ.
Υπενθυμίζεται ότι η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως αναφέρθηκε χτες στην επιστολή της ΕΕ, από το βήμα της Βουλής, χωρίς ωστόσο να τη δημοσιοποιεί.
Η Κομισιόν υποστηρίζε στην επιστολή της ότι η Ελλάδα παραβιάζει την Ευρωπαϊκή οδηγία 2005/36 καθώς δεν αναγνωρίζει τίτλους σπουδών που έχουν χορηγηθεί από κολέγια συνεργαζόμενα με ΑΕΙ της ΕΕ αλλά και λόγω της διαδικασίας ισοτιμίας των ακαδημαϊκών τίτλων από τον ΔΟΑΤΑΠ.
Ο ΔΟΑΤΑΠ λοιπόν, στις 20/9/2019 με τετρασέλιδη επιστολή του με τίτλο “ΘΕΜΑ: Το με αριθμό πρωτοκόλλου ΕΝΥ-ΕΕ 44722/30-7-2019 έγγραφό σας με θέμα «Παράβαση 2019/4061…» απάντησε αναλυτικά στις προειδοποιήσεις της ΕΕ, παραθέτοντας πλήθος νόμων και στοιχείων που, κατά τον Οργανισμό, αποδεικνύουν ότι:
1. «…οι ρυθμίσεις του ν. 3328/2005, όπως ισχύει, και οι οποίες αφορούν αποκλειστικά στην αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας τίτλων προς τους απονεμόμενους από τα ΑΕΙ της ημεδαπής και επομένως ανάγονται στην εσωτερική οργάνωση του εκπαιδευτικού συστήματος των σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης, δεν υπεισέρχονται σε παράβαση διατάξεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Για τον λόγο αυτό άλλωστε έχει κριθεί ότι οι σχετικές με την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων Οδηγίες δεν αφορούν την αναγνώριση ακαδημαϊκών τίτλων σπουδών.
Όπως αναφέρει ο ΔΟΑΤΑΠ, η παγίως και διεθνώς αποδεκτή διάκριση μεταξύ της αναγνώρισης ακαδημαϊκής ισοτιμίας τίτλων σπουδών της αλλοδαπής και αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων ή πρόσβασης σε επάγγελμα τα οποία πιστοποιούνται από τίτλους σπουδών της αλλοδαπής καθώς επίσης και το ότι ο καθορισμός των προσόντων που απαιτούνται για την άσκηση επαγγέλματος εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του εθνικού νομοθέτη έχει διατυπωθεί σε σχετική νομολογία του ΣτΕ.
2. Επιπροσθέτως, σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 165 ΣΛΕΕ οι δράσεις των οργάνων της ΕΕ δεν μπορούν να έχουν ως αποτέλεσμα τον συντονισμό των εθνικών νομοθεσιών στο πλαίσιο της αναγνώρισης ακαδημαϊκής ισοτιμίας καθώς αυτή εμπίπτει στην κατά την παράγραφο 1 του ίδιου άρθρου αποκλειστική αρμοδιότητα των κρατών μελών.
3. Κατά συνέπεια οποιαδήποτε παρέμβαση στο ν. 3328/2005 – ο οποίος σε συνδυασμό με το άρθρο 16 παρ. 5 και 8 του Συντάγματος αποτελούν την ελληνική νομοθεσία η οποία διέπει την αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας – προς τον σκοπό αντιμετώπισης ζητημάτων τα οποία αφορούν στην από επαγγελματικής άποψης εξέταση αλλοδαπών τίτλων και τα οποία ανέκαθεν ενέπιπταν στις αρμοδιότητες άλλων οργάνων της ελληνικής Πολιτείας, θα συνεπαγόταν ανεπίτρεπτη παραβίαση των παραπάνω διατάξεων του Συντάγματος».
Ο ΔΟΑΤΑΠ, απέναντι στις απαιτήσεις της Κομισιόν, επικαλείται -μεταξύ άλλων- το άρθρο 165 της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης μετά τη Συνθήκη της Λισαβόνας, σύμφωνα με το οποίο «η Ένωση συμβάλλει στην ανάπτυξη παιδείας υψηλού επιπέδου, ενθαρρύνοντας τη συνεργασία μεταξύ κρατών μελών και, αν αυτό απαιτείται, υποστηρίζοντας και συμπληρώνοντας τη δράση τους, σεβόμενη ταυτόχρονα πλήρως την αρμοδιότητα των κρατών μελών για το περιεχόμενο της διδασκαλίας και την οργάνωση του εκπαιδευτικού συστήματος καθώς και την πολιτιστική και γλωσσική τους πολυμορφία. (…).
Επίσης, επικαλείται το άρθρο 16 του Συντάγματος σύμφωνα με το οποίο «Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους, η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση.
Επίσης αναφέρει ότι ο νόμος ορίζει τις προϋποθέσεις και τους όρους χορήγησης άδειας για την ίδρυση και λειτουργία εκπαιδευτηρίων που δεν ανήκουν στο Κράτος, τα σχετικά με την εποπτεία που ασκείται πάνω σ` αυτά, καθώς και την υπηρεσιακή κατάσταση του διδακτικού προσωπικού τους. Η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται».
Καταλήγει, τέλος, ότι ζητήματα τα οποία σχετίζονται με το είδος της αναγνώρισης αλλοδαπών τίτλων την οποία κρίνει αναγκαία ο Έλληνας νομοθέτης για την πρόσληψη εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση, είναι εξεταστέα υπό το πρίσμα της απαίτησης από αυτόν αυξημένων ακαδημαϊκού χαρακτήρα ιδιοτήτων ή προσόντων τόσο από τους κατόχους ημεδαπών όσο και από τους κατόχους αλλοδαπών τίτλων, ζήτημα το οποίο επίσης ανάγεται στην αποκλειστική αρμοδιότητά του.
Όπως όμως προκύπτει από τις εξελίξεις και το νόμο για τα κολέγια που ψηφίζεται στη Βουλή, η κ.Κεραμέως αγνόησε την επιστολή του ΔΟΑΤΑΠ με την οποία θα μπορούσε η χώρα μας να αμυνθεί, και ενδεχομένως να κερδίσει την υπόθεση σε πιθανή παραπομπή της στο Ευρωδικαστήριο, και αποφάσισε να υπακούσει στην ΕΕ.