Η τραγωδία στα Τέμπη επανέρχεται ξανά στο προσκήνιο, με την κοινή γνώμη να ζητά δικαιοσύνη για τη σιδηροδρομική καταστροφή που συγκλόνισε τη χώρα. Ο Νίκος Ευαγγελάτος, μέσα από την εκπομπή του, έδωσε τη δική του οπτική για τις τελευταίες εξελίξεις, θέτοντας ερωτήματα που παραμένουν αναπάντητα.
Το μυστήριο με το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας
Ένα από τα μεγαλύτερα αναπάντητα ερωτήματα αφορά το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Παρόλο που η έρευνα συνεχίζεται εδώ και μήνες, οι πιθανότητες να υπάρξουν σαφή συμπεράσματα μειώνονται, καθώς ο σκληρός δίσκος από τον εμπορικό σταθμό Θεσσαλονίκης παραδόθηκε στα εγκληματολογικά εργαστήρια με καθυστέρηση 20 μηνών. Αυτό σημαίνει ότι ίσως να μην είναι δυνατή η ανάκτηση του υλικού.
Ο Νίκος Ευαγγελάτος, σχολιάζοντας το θέμα, αναρωτήθηκε πώς γίνεται μια εμπορική αμαξοστοιχία να πέρασε από 15 κάμερες ασφαλείας και να μην υπάρχει καμία καταγραφή της. «Μπορεί να είναι απλή συγκυρία, μπορεί όμως να είναι και κάτι άλλο…», πρόσθεσε χαρακτηριστικά.
Η φονική έκρηξη και τα πρώτα στοιχεία
Από τις πρώτες ημέρες μετά τη σύγκρουση, το Live News είχε αναδείξει τη σημασία της έκρηξης που ακολούθησε. Ο μηχανολόγος και αεροναυπηγός Κώστας Λακαφώσης είχε αποκλείσει τα αρχικά σενάρια, δίνοντας έμφαση στο φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας ως βασικό παράγοντα που προκάλεσε την τρομακτική έκρηξη.
Όπως επισημάνθηκε τότε και επιβεβαιώνεται ακόμη και σήμερα, η ένταση της φωτιάς και η έκρηξη υποδηλώνουν την ύπαρξη καύσιμου υλικού. «Μόνο μια ισχυρή καύσιμη ύλη θα μπορούσε να προκαλέσει ένα τέτοιο φλεγόμενο μανιτάρι», ανέφεραν οι ειδικοί.
Η ανασύνθεση της τραγωδίας
Το Live News προσπάθησε να ανασυνθέσει τη σκηνή της σύγκρουσης, ώστε να διαπιστωθεί πώς διαμορφώθηκε η κατάσταση των αμαξοστοιχιών πριν και μετά το δυστύχημα. Αναλύοντας τις εικόνες από τα συντρίμμια, οι ειδικοί επιχείρησαν να εντοπίσουν τα σημεία όπου ξέσπασε η φωτιά και να ερμηνεύσουν την προέλευση της έκρηξης.
Ο Κώστας Λακαφώσης, μιλώντας στην εκπομπή, ανέφερε: «Όταν μελετήσαμε τα δεδομένα, διαπιστώσαμε ότι οι ποσότητες καυσίμου ήταν μεγαλύτερες από ό,τι αρχικά εκτιμήσαμε. Οι χημικές αναλύσεις επιβεβαίωσαν ότι τα διαθέσιμα βίντεο έχουν επιστημονική αξία. Σύμφωνα με τις αποδείξεις, πέντε άτομα έχασαν τη ζωή τους εξαιτίας της φωτιάς. Η πυρκαγιά εξαπλώθηκε στο κυλικείο και έπειτα σε άλλο βαγόνι. Από το κυλικείο, όπου η φωτιά ήταν καταστροφική, επέζησαν μόνο έξι άνθρωποι, ενώ 25 έχασαν τη ζωή τους εκεί».
Τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία;
Αναφορικά με το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας, ο Κώστας Λακαφώσης δήλωσε: «Στις τρεις πρώτες πλατφόρμες υπήρχαν λαμαρίνες. Υπήρχαν, όμως, κενά σημεία στην αρχή και στο τέλος. Αρχικά, εκτιμήσαμε ότι υπήρχαν 2.000 κιλά καυσίμου, αλλά με βάση τις νέες αναλύσεις, το πιθανότερο σενάριο είναι να υπήρχαν 3 έως 3,5 τόνοι. Αν πρόκειται για διαλυτικό που μπορεί να μετατραπεί σε βενζίνη, η αξία του φορτίου θα μπορούσε να φτάσει τις 5.000-7.000 ευρώ ανά δρομολόγιο».
Όπως σημείωσε, οι εικασίες σταματούν πλέον εδώ. «Δοκιμάσαμε διαφορετικά υλικά, όπως έλαια σιλικόνης, αλλά δεν προκαλούσαν την ίδια ένταση φωτιάς και έκρηξης. Τα δεδομένα δείχνουν ότι μιλάμε για 3.000-3.500 κιλά καυσίμου», κατέληξε.
Η έρευνα συνεχίζεται
Παρά τις αναλύσεις και τις υποθέσεις, πολλά ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα. Τι ακριβώς προκάλεσε την τεράστια έκρηξη; Γιατί δεν υπάρχουν διαθέσιμα βίντεο από την εμπορική αμαξοστοιχία; Και, κυρίως, θα αποδοθούν ποτέ ευθύνες για την τραγωδία που σημάδεψε τη χώρα;
Η έρευνα συνεχίζεται, αλλά οι καθυστερήσεις και τα κενά αφήνουν ανοιχτά πολλά ερωτηματικά, με τις οικογένειες των θυμάτων να ζητούν απαντήσεις και δικαιοσύνη.