Μπήκαμε στα σάιτ των δημόσιων υπηρεσιών και πόνεσαν τα μάτια μας

Μια από τις πιο στάνταρ γκρίνιες εκεί έξω, αφορά την εξυπηρέτηση στις δημόσιες υπηρεσίες.

Από την ώρα αναμονής μέχρι την ατέλειωτη γραφειοκρατία, ένα πρωινό σε κάποιον οργανισμό είναι το κοντινότερο που θα φτάσουμε πότε στην κόλαση.

Αλλά αρκετά. Ζούμε πια στην εποχή της τεχνολογίας και της ταχύτητας. Θεωρητικά, όλες οι δουλειές μπορούν να εκτελεστούν από το σπίτι, με το πάτημα ενός απλού κουμπιού. Το μόνο που έχεις να κάνεις, είναι να επισκεφτείς το σάιτ της υπηρεσίας και μετά από μια σύντομη περιήγηση, να κάνεις τη δουλειάς σου. Απλό; Θεωρητικά.

Για το πρακτικό του θέματος, αποφάσισα να κάνω μια βόλτα σε μερικές από τις βασικότερες ιστοσελίδες (πόσο ψαγμένος) των δημόσιων υπηρεσιών, για να κρίνω την αισθητική και την λειτουργικότητά τους.

Ας κερδίσει η καλύτερη.

ΚΕΠ

Κέντρο εξυπηρέτησης πολιτών, θεωρητικά πρέπει να είναι απλό και εξυπηρετικό.  Όμορφο πάντως δεν το λες, αυτός ο συνδυασμός πράσινου χρώματος με τον άσπρο φόντο σου τρυπάει λίγο το μάτι. Η αλήθεια είναι ωστόσο πως πρόκειται όντως για αρκετά εύχρηστο σάιτ.

Στην αριστερή στήλη βρίσκεις ό,τι ψάχνεις, έχει κουμπί αναζήτησης και γενικά τη δουλειά σου θα την κάνεις. Φυσικά, υπάρχουν μερικοί θησαυροί μέσα. Για παράδειγμα, ο πίνακας ‘5 πιο συχνές διαδικασίες’, ο οποίος περιλαμβάνει 2, κάτι σαν την τριμελή επιτροπή με τα πέντε άτομα απ’ την ανάποδη.

Όχι, δεν είναι ενεργό το λινκ για να ανοίξεις τις άλλες τρεις, δεν υπάρχουν άλλες τρεις.

Σπουδαία στιγμή του σάιτ, η ηλεκτρονική έκδοση εβδομαδιαίας εφημερίδας με τίτλο ‘ΔΗΜΟΣΙΟγραφικά’ και διάφορες ειδήσεις που αφορούν το δημόσιο. Χειροκρότημα για όποιον σκέφτηκε τον τίτλο, εύγε.

Αισθητική: 3/10

Χρηστικότητα: 7/10

Εσάνς δημοσίου: 8/10

ΟΑΕΔ

Αισθάνομαι ότι χωρούσαν μερικά χρώματα και πληροφορίες ακόμα, δεν είναι αρκετά φορτωμένο. Μπορούσε ας πούμε να μπει κάπου κάτω δεξιά κι ένα πλαίσιο με χρυσόσκονη που αναβοσβήνει, γιατί όχι.

Πραγματικά, οριακά προτιμούσα να πάω στον κανονικό ΟΑΕΔ αν είναι, λιγότερη ταλαιπωρία θα ήταν. Τέλος πάντων, ας μην είμαστε αυστηροί, ίσως οι εσωτερικές σελίδες να είναι κάπως πιο εύχρηστες. Ας πατήσουμε το λινκ ‘δικαιώματα ανέργων από την κατοχή δελτίου ανεργίας’.

Ναι ΟΚ, πάμε να φύγουμε.

Αισθητική: 1/10

Χρηστικότητα: 2/10

Εσάνς δημοσίου: 10/10

ΙΚΑ

ΝΑΙ! Το σάιτ του ΙΚΑ έχει προθάλαμο, χολ, με λουλούδια, τον σκοπό δημιουργίας του ΙΚΑ και μερικές βασικές λειτουργίες σε κόκκινο χρώμα. Πόσο πιο δημόσιο. Φοβάμαι να πατήσω το ‘είσοδος’, παρ’ όλα αυτά θα το κάνω, για χάρη της ατρόμητης δημοσιογραφίας.

Χμ. Αμέτρητη πληροφορία, διαφορετικές γραμματοσειρές και για κάποιο λόγο, το μεγαλύτερο κομμάτι της σελίδας καλύπτεται από μπανεράκια που στέλνουν σε άλλα σάιτ δημόσιων υπηρεσιών. Ας περιηγηθούμε λίγο ωστόσο, μην το κρίνουμε έτσι αυστηρά. Ας πατήσουμε το δεύτερο λινκ, στα ‘τελευταία νέα’, με τον τίτλο ‘Χαιρετισμός Διοικητή’.

Δυστυχώς, δεν είναι κάποιο gif του διοικητή να μας χαιρετάει. Είναι ένας γραπτός χαιρετισμός από τον Ιούλιο του 2015. Ακόμα κι ο Δημητρόπουλος έχει ανανεώσει το μπλογκ του πιο πρόσφατα απ’ αυτό δηλαδή. Από την άλλη, μάλλον πρόκειται για τόσο γαμάτο χαιρετισμό που ισχύει μέχρι σήμερα.

Αισθητική: 2/10

Χρηστικότητα: 2/10

Εσάνς δημοσίου: 10/10

ΟΑΕΕ

Ας δούμε κι έναν ασφαλιστικό οργανισμικό ακόμα. Αρκετά καθαρό σάιτ σε σχέση με τα προηγούμενα, για κάποιο λόγο κι εδώ υπάρχει μπάνερ ΕΦΚΑ, λίγο στο πινακάκι πάνω αριστερά μπορούσε να γίνει καλύτερη δουλίτσα αλλά όλα αυτά είναι λεπτομέρειες μπροστά στην μεγάλη μαγεία της σελίδας: Το γεγονός πως κάθε είδηση συνοδεύεται κι από μια διαφορετική ταμπέλα του ΟΑΕΕ. Μερακλήδες.

Το να βρω τα έντυπα και να διαβάσω διατάξεις και νόμους ήταν αρκετά εύκολο πάντως, γενικά πιο ‘φτωχό’ και εύχρηστο σάιτ σε σχέση με τα υπόλοιπα.

Αισθητική: 6/10

Χρηστικότητα: 8/10

Εσάνς δημοσίου: 6/10

Διαύγεια

Ναι ΟΚ, διαφάνεια, αλλά ειλικρινά, σε τέτοιο περιβάλλον πρέπει να έχεις πολλή διάθεση να ψάξεις για να βρεις αυτό που σε ενδιαφέρει. Κανένας σχεδιασμός, κι έτοιμο δωρεάν προσχέδιο να έπαιρναν πιο όμορφο θα ήταν. Με αποκορύφωμα φυσικά το λευκό πλαίσιο με το φακελάκι ‘πράξεις’, που είναι λες και είσαι στο ‘My Computer’ και ψάχνεις τα αρχεία σου. Κάπου στο βάθος θα έχει σίγουρα κι ένα φάκελο ‘porn’.

Μετά τα *σημαντικά* κεφαλαία, ας πετάξουμε και μερικά διαγράμματα που δεν βγάζουν νόημα, για να δικαιολογήσουμε και το έργο μας.

Ας δούμε όμως πόσο εύκολο είναι να διαβάσουμε μια εγκύκλιο.

ΟΚ, δεν είναι τόσο δύσκολο όσο φαινόταν, κατεβάζεις το pdf και διαβάζεις, έχει και μπάρα αναζήτησης, ενώ μπορείς να κάνεις και επισήμανση με ένα δικό σου σχόλιο. Όλα στο φως, εκτός από το ίδιο το σάιτ.

Αισθητική: 1/10

Χρηστικότητα: 6/10

Εσάνς δημοσίου: 9/10

ΔΕΗ

Μιας και μιλήσαμε για φως, ας ρίξουμε μια ματιά και στη ΔΕΗ. Προσπαθεί, αλλά προσπαθεί πάρα πολύ, σε σημείο πονοκεφάλου. Και rotator, και εικονίδια και μπάνερ και στήλη με νέα, ΔΕΗ, ηρέμησε.

Οφείλω πάντως να πω ότι μοιάζει αρκετά εύχρηστο για τα βασικά, αφού αν θες να πληρώσεις έναν λογαριασμό, το βρίσκεις πανεύκολα. Έστω κι αν εγώ προτιμώ να το κάνω μέσα από το e-banking μου.

Αισθητική: 3/10

Χρηστικότητα: 6/10

Εσάνς δημοσίου: 5/10

Taxisnet

Αρχίζω να βλέπω ένα πάτερν εδώ, μας αρέσουν τα πολλά και διαφορετικά ζωηρά χρώματα στις σελίδες μας, προφανώς για να φτιάχνουμε την ψυχολογία των πολιτών. Η μαγκιά εδώ είναι πως έχουμε έξι χρωματιστά πλαίσια, με τις αποχρώσεις να μοιάζουν μεταξύ τους στα τρία ζευγάρια. Ιδανικό για να μπερδεύεσαι όταν θέλεις να δώσεις οδηγίες μέσω τηλεφώνου.

-“Έλα, πήγαινε στο πράσινο τετράγωνο και ψάξε το λινκ

-“Εννοείς το πράσινο σκούρο ή το λαχανί;

-“Αυτό δίπλα στο μπλε

-“Το σιέλ ή το γαλάζιο;

-“Τουτ τουτ τουτ“.

Σε ό,τι αφορά τη χρηστικότητα, επειδή έχω αρκετή προσωπική πείρα, βεβαιώνω πως είναι αδύνατο να προχωρήσεις σε κάποια πράξη αν πρώτα δεν γκουγκλάρεις (ή αν δεν έχεις κανά δεκάωρο για σκότωμα).

Αισθητική: 3/10

Χρηστικότητα: 2/10

Εσάνς δημοσίου: 7/10

Γενική Γραμματεία Καταναλωτή

Μία νέα πρόταση από την σελίδα της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή, με το μεγάλο μπάνερ με διάφορα μικρότερα ενεργά μπανεράκια σε διαφορετικό μέγεθος μεταξύ τους. Πάρα πολλή πληροφορία και πάλι, πάρα πολλά γράμματα ενώ πάνω δεξιά, εκεί που γράφει ευρετήριο όρων, το site είναι σπασμένο 🙁

Κατά τα άλλα, αμέτρητα δελτία τύπου και ενημερώσεις, μπάρα αναζήτησης (την έχουμε βρει αυτή πασπαρτού) και άλλη μια στήλη δεξιά της σελίδας με ενημερώσεις και σπασμένες φωτογραφίες. Σημαντική σπαστική λεπτομέρεια, για να διαβάσεις ένα δελτίο τύπου, πρέπει να το κάνεις download.

Αισθητική: 4/10

Χρηστικότητα: 4/10

Εσάνς δημοσίου: 5/10

Υπουργείο Οικονομικών

Ας δούμε κι ένα Υπουργείο, θα πάω με το Οικονομικών, που είναι το πιο hot. Πάρα πολύ μπλε για κάποιο λόγο, με τα συλλεκτικά νομίσματα(!) να διαφοροποιούνται (μάλλον είναι η συλλογή κάποιου παλιού υπουργού) με πορτοκαλί και τις e-δημοπρασίες αιγιαλών με κίτρινο και μια φωτογραφία παραλίας.

Κατά τα άλλα, μοντερνιά, με rotaror των βασικών ειδήσεων, πού τα έχουν δει αυτά τα ΙΚΑ και οι ΟΑΕΔ; Για όσους δεν βλέπουν καλά, υπάρχει και η δυνατότητα να μεγαλώσεις τη γραμματοσειρά, ενώ στο κάτω μέρος της σελίδας, έρχονται κι άλλα μπλε κουτάκια.

Επιλέγω τις συντάξεις δημοσίου και ανοίγω μια άλλη σελίδα, που μας ενημερώνει ότι η συγκεκριμένη υπηρεσία δέχεται το κοινό ΜΟΝΟ κάθε Παρασκευή από 11.00 μέχρι 15.00. Από κάτω, ακολουθούν 21 ενεργά λινκ για όλες τις χρήσεις, λες και διαβάζουμε τη στήλη του Σαχανίδη.

Αισθητική: 7/10

Χρηστικότητα: 6/10

Εσάνς δημοσίου: 4/10

And the winner is: ΟΑΕΕ με 20/30. Οι διαφορετικές ταμπέλες έκαναν τη διαφορά.

πηγή

Exit mobile version