Μετρό Θεσσαλονίκης: Από την δεκαετία του ’80 και τον Κούβελα, στα εγκαίνια του 2024 – Ο εμπαιγμός μιας ολόκληρης πόλης για δεκαετίες

Μετρό Θεσσαλονίκης: Το έργο που πέρασε από σαράντα κύματα και έγινε πραγματικότητα σχεδόν 40 χρόνια μετά 

Μετά από δεκαετίες αναμονής, το Μετρό της Θεσσαλονίκης παραδίδεται επιτέλους στην πόλη, φέρνοντας ελπίδες για ανακούφιση από το κυκλοφοριακό χάος και καλύτερες μετακινήσεις.

Σαράντα χρόνια από την αρχική συζήτηση για το έργο, και έπειτα από 18 χρόνια κατασκευής, πολλαπλές δημοπρατήσεις, δικαστικές διαμάχες και εμπόδια όπως τα αρχαιολογικά ευρήματα, το Μετρό της Θεσσαλονίκης εγκαινιάζεται. Το συνολικό κόστος αγγίζει τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ για 13 σταθμούς και την επέκταση της Καλαμαριάς, καθιστώντας το ένα από τα πιο απαιτητικά έργα στην ιστορία της χώρας.

Ξεκίνημα από την «τρύπα του Κούβελα»

Η πρώτη προσπάθεια για μετρό στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε το 1986 με την τοποθέτηση της γνωστής «τρύπας του Κούβελα». Παρόλο που το έργο ανακοινώθηκε τότε με μεγάλο ενθουσιασμό, η έλλειψη σοβαρού σχεδιασμού και οι οικονομικές δυσκολίες οδήγησαν σε μακροχρόνιες καθυστερήσεις.

Το έργο δημοπρατήθηκε ξανά το 1992, αλλά μέχρι το 2006, οπότε και ανατέθηκε στην κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ-Impregilo, δεν υπήρξε ουσιαστική πρόοδος. Η αρχική ημερομηνία ολοκλήρωσης, το 2012, αποδείχθηκε ουτοπική, με συνεχείς αλλαγές και νέα εμπόδια να κρατούν το έργο πίσω.

Προβλήματα και καθυστερήσεις

Η πορεία του έργου δεν ήταν ποτέ ομαλή. Οι αρχαιολογικές ανακαλύψεις στη Βενιζέλου, όπως η «Μέση Οδός», έφεραν διχασμό στην πόλη και σταμάτησαν τις εργασίες για χρόνια. Παράλληλα, η χρεοκοπία εταιρειών, όπως η ΑΕΓΕΚ, και οι νομικές διαμάχες πρόσθεσαν επιπλέον καθυστερήσεις.

Το 2015 αποφασίστηκε η διατήρηση των αρχαίων in situ στον σταθμό Βενιζέλου, αλλά το 2019 η κυβέρνηση επέλεξε την απόσπασή τους, προκαλώντας νέες αντιδράσεις και καθυστερήσεις έως το 2021.

Η βασική γραμμή και τα πρώτα δρομολόγια

Η βασική γραμμή του Μετρό περιλαμβάνει 13 σταθμούς και εκτείνεται σε μήκος 9,6 χλμ., από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό έως τη Νέα Ελβετία. Τα δρομολόγια θα εκτελούνται κάθε 2,5 λεπτά, ενώ με την παραλαβή επιπλέον συρμών, ο χρόνος αναμονής θα μειωθεί στα 90 δευτερόλεπτα. Τα τρένα, πλήρως αυτοματοποιημένα, θα διαθέτουν συνοδούς για την ασφάλεια των επιβατών.

Η επιβατική κίνηση αναμένεται να φτάσει τους 254.000 επιβάτες καθημερινά, ενώ οι μετακινήσεις θα είναι δωρεάν τις πρώτες μέρες. Το εισιτήριο στη συνέχεια θα κοστίζει 0,60 ευρώ, αν και η έλλειψη ενιαίου συστήματος με τα λεωφορεία αποτελεί πρόκληση για τους πολίτες.

Επεκτάσεις και σχέδια για το μέλλον

Η επόμενη μεγάλη επέκταση προς την Καλαμαριά αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2025, ενώ οι επεκτάσεις προς Σταυρούπολη, Άνω Εύοσμο και το αεροδρόμιο «Μακεδονία» βρίσκονται σε φάση σχεδιασμού. Όταν ολοκληρωθούν, το δίκτυο του Μετρό θα περιλαμβάνει συνολικά 29 σταθμούς και θα εξυπηρετεί έως και 41.000 επιβάτες ημερησίως.

Ένα νέο κεφάλαιο για τη Θεσσαλονίκη

Με την ολοκλήρωση αυτού του πολύπαθου έργου, η Θεσσαλονίκη γυρίζει σελίδα, αφήνοντας πίσω δεκαετίες γεμάτες εμπόδια. Το Μετρό υπόσχεται να αλλάξει ριζικά τον τρόπο μετακίνησης στην πόλη, προσφέροντας μια σύγχρονη, αποδοτική και περιβαλλοντικά φιλική λύση.






Πληροφορίες από ethnos.gr

Exit mobile version