Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας εφαρμόζεται πλήρως στους δρόμους της Αθήνας, με καινοτομίες που συνδυάζουν τεχνολογία και αυστηρό έλεγχο. Μία από τις πιο εντυπωσιακές αλλαγές είναι ότι τα λεωφορεία πλέον μπορούν να βεβαιώνουν παραβάσεις, λειτουργώντας σαν κινούμενα «μάτια» της τροχαίας.
Λεωφορεία που «κόβουν» κλήσεις
Στην εκπομπή «Καλημέρα Ελλάδα», ο Φώτης Νικολακόπουλος, Γενικός Γραμματέας του συνδέσμου εργαζομένων ΟΑΣΑ, εξήγησε πως έχει ξεκινήσει μια νέα εποχή για την οδική ασφάλεια στην Αθήνα. Ο νέος ΚΟΚ εφαρμόζεται με μηδενική ανοχή στις παραβάσεις, και σε αυτό το πλαίσιο κυκλοφορούν ήδη δέκα αστικά λεωφορεία εξοπλισμένα με κάμερες. Αυτά τα λεωφορεία μπορούν να καταγράφουν και να βεβαιώνουν παραβάσεις, ειδικά σε λεωφορειολωρίδες.
Η τεχνολογία αυτή είναι μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Αν και το αρχικό πεδίο εφαρμογής αφορά τις λεωφορειολωρίδες, οι κάμερες θα επεκταθούν και σε άλλες παραβάσεις, όπως υπερβολική ταχύτητα, παραβίαση φωτεινών σηματοδοτών και παράνομη στάθμευση.
Εντατικοί έλεγχοι στους δρόμους
Από την πρώτη κιόλας εβδομάδα εφαρμογής του νέου ΚΟΚ, οι έλεγχοι σε όλη την Αττική είναι ιδιαίτερα αυξημένοι. Μεταξύ 12 και 16 Ιουνίου, πραγματοποιήθηκαν πάνω από 16.000 τροχονομικοί έλεγχοι, ενώ επιβεβαιώθηκαν περισσότερες από 1.600 παραβάσεις. Αυτό σημαίνει πως κατά μέσο όρο κάθε δύο λεπτά ελέγχονται δύο οδηγοί και κάθε τέσσερα λεπτά εντοπίζεται τουλάχιστον ένας παραβάτης.
Οι έλεγχοι επικεντρώνονται σε μεγάλους οδικούς άξονες όπως η Ποσειδώνος, η Συγγρού, η Κηφισίας και η Αττική Οδός. Οι παραβάσεις που ελέγχονται αφορούν την κατανάλωση αλκοόλ, τη χρήση ζώνης ασφαλείας και κράνους, τη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση και την υπερβολική ταχύτητα. Στη μάχη της πρόληψης έχουν ριχθεί ειδικά ραντάρ, μπλόκα και οι ομάδες ΟΕΠΤΑ.
Τα λεωφορεία γίνονται παρατηρητές της κυκλοφορίας
Από τις 16 Ιουνίου, δέκα λεωφορεία της ΟΣΥ Α.Ε. έχουν ξεκινήσει δοκιμαστικά δρομολόγια με κάμερες που παρακολουθούν την κυκλοφορία και καταγράφουν παραβάσεις. Οι κάμερες αυτές καταγράφουν:
- Παράνομη στάθμευση ή κίνηση σε λεωφορειολωρίδες
- Παραβίαση ορίου ταχύτητας
- Στάθμευση πάνω σε διαβάσεις πεζών
Το πρόγραμμα αυτό είναι ενταγμένο στο Ενιαίο Πληροφοριακό Σύστημα για την Οδική Ασφάλεια. Το σύστημα θα συγκεντρώνει δεδομένα, θα εκδίδει αυτόματα κλήσεις, θα ενημερώνει το Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (ΣΕΣΟ) και θα επιτρέπει την πληρωμή προστίμων ηλεκτρονικά.
Ένα σύστημα που ενώνεται ψηφιακά
Η συγκεκριμένη καινοτομία δεν είναι απομονωμένη αλλά εντάσσεται σε ένα ψηφιακά ενοποιημένο περιβάλλον. Το σύστημα αυτό φιλοδοξεί να καταγράψει κάθε σχετική παράβαση σε πραγματικό χρόνο, να την αποθηκεύσει και να την κοινοποιήσει άμεσα στις αρμόδιες αρχές και στον παραβάτη.
Το χρονοδιάγραμμα μέχρι το 2026
Μέχρι τον Ιούλιο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η επιλογή του αναδόχου για το πληροφοριακό σύστημα. Η διασύνδεση με τις ήδη υπάρχουσες κάμερες είναι προγραμματισμένη να ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο.
Το μεγάλο κύμα εφαρμογής έρχεται από το φθινόπωρο του 2025, όταν και θα αρχίσει η τοποθέτηση πάνω από 2.500 καμερών σε ολόκληρο το εθνικό και αστικό οδικό δίκτυο. Το σύστημα προβλέπεται να είναι πλήρως λειτουργικό και σε εθνικό επίπεδο μέσα στο 2026.
Με τον συνδυασμό τεχνολογίας, ελέγχου και αυστηρής πολιτικής, η χώρα εισέρχεται σε μια νέα εποχή οδικής ασφάλειας – και αυτή τη φορά, τα λεωφορεία έχουν και ρόλο τροχονόμου.