Αυτό που μπήκε στη ζωή των Ελλήνων το 2016 άλλαξε τις συνήθειες τους…
Αλλάζει τα τελευταία χρόνια ο τρόπος με τον οποίο βλέπουμε ταινίες και σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση, οι Έλληνες φαίνεται ότι απομακρύνονται από τις κινηματογραφικές αίθουσες, όπως αποτυπώνεται και στο εγχώριο box office.
Ο κινηματογράφος που κάποτε ήταν η «φθηνή» διασκέδαση, έχει πλέον να αντιμετωπίσει και το… ακόμη φθηνότερο Νetflix.
Τα στοιχεία για τα νούμερα των εισιτηρίων που κόπηκαν το 2018 δείχνουν σαφέστατη πτώση σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές.
Συνολικά 310 ταινίες βγήκαν στις αίθουσες ενώ τα εισιτήρια έφθασαν κοντά στα 8.500.000.
Ο αντίστοιχος αριθμός το 2017 ήταν 10.000.000 εισιτήρια όσα περίπου και το 2016. Η ιδιαιτερότητα βέβαια το 2017, ήταν ο αριθμός ρεκόρ που καταγράφηκε όσον αφορά τις ταινίες που βγήκαν στις ελληνικές αίθουσες, οι οποίες έφτασαν τις 383.
Το Netflix, η δημοφιλέστερη Δικτυακή υπηρεσία διάθεσης ταινιών και τηλεοπτικών σειρών μπήκε στη ζωή των Ελλήνων το 2016 και σιγά σιγά άλλαξε τις συνήθειες τους.
Μέχρι τότε ο «μεγάλος αντίπαλος» των κινηματογράφων ήταν το downloading ταινιών. Με την έλευση του Netflix ωστόσο και μάλιστα σε περιβάλλον οικονομικής κρίσης τα δεδομένα άλλαξαν.
Η έξοδος για ένα ζευγάρι σε κινηματογράφο έφτασε να κοστίζει σχεδόν όσο δύο μήνες συνδρομής στην πλατφόρμα (με απεριόριστο αριθμό ταινιών και σειρών) και αντίστοιχα, όσο ένα μήνας σε υπηρεσία συνδρομητικής τηλεόρασης.
Ο κινηματογράφος δεν είναι πλέον μια οικονομική έξοδος εάν εκτός από τα εισιτήρια συνυπολογίσει κάνεις τα σνακ και τα αναψυκτικά που θα αγοράσει, ή το πάρκινγκ για το αυτοκίνητο στα multiplex.
Παράλληλα όλοι και περισσότεροι είναι εκείνοι που αποφασίζουν να επενδύσουν στην αγορά ηλεκτρονικών ειδών υψηλής τεχνολογίας και να δημιουργήσουν στον δικό τους χώρο «συνθήκες κινηματογράφου».
Το φαινόμενο της πτώσης των εισιτηρίων δεν είναι πάντως μόνο ελληνικό, καθώς σύμφωνα με δημοσίευμα των New York Times από τις αρχές του 2019 τα έσοδα από τις πωλήσεις εισιτηρίων στους κινηματογράφους των ΗΠΑ, παρά τις μεγάλες εισπρακτικές επιτυχίες, μειώθηκαν κατά 6,3%.
«Λιγότερες και καλύτερες ταινίες»: Αυτός ίσως είναι ένας τρόπος για να ανακοπεί η πτωτική πορεία, όπως υποστηρίζουν άνθρωποι που εργάζονται στον χώρο του κινηματογράφου.
Όπως λένε, ο μεγάλος αριθμός των ταινιών που βγαίνουν στις αίθουσες, ίσως δημιουργεί τελικά σύγχυση στους θεατές αντί για την αίσθηση ότι έχουν πολλές επιλογές.
Άλλοι πάλι, πιστεύουν ότι το ζήτημα είναι καθαρά οικονομικό και ότι μια λύση θα ήταν ενδεχομένως ένα φθηνότερο εισιτήριο.
Το κόστος των εισιτηρίων
Με μέση τιμή 7,5 ευρώ η Ελλάδα βρίσκεται στην 27η θέση ανάμεσα σε 42 χώρες, στην έρευνα που διεξήγαγε πρόσφατα το Picodi.com σχετικά με το κόστος των εισιτηρίων του κινηματογράφου σε όλο τον κόσμο.
Ακριβότερα είναι τα εισιτήρια στην Ελβετία με 17, 5 ευρώ, ενώ ακολουθεί η Νορβηγία με 15,5 ευρώ και η Ιαπωνία με 14,8 ευρώ.
Στον αντίποδα το Μεξικό έχει το φθηνότερο εισιτήριο με 3 ευρώ ενώ στην Ουκρανία κοστίζει 3,7 ευρώ και στην Τουρκία 4,1 ευρώ.
Τα στοιχεία από κινηματογράφους σε ολόκληρο τον κόσμο δείχνουν επίσης ότι την Παρασκευή και το Σαββατοκύριακο πωλείται το 55% – 65% όλων των εισιτηρίων.
Όσον αφορά στις χώρες τις Ευρώπης, η έρευνα δείχνει ότι η πλειονότητα των θεατών επισκέπτεται τους κινηματογράφους το τελευταίο τρίμηνο του έτους και κυρίως τον Δεκέμβριο.
Οι κινηματογράφοι γεμίζουν επίσης τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο λόγω της γιορτής του Αγίου Βαλεντίνου και των βραβείων Όσκαρ.
Τα τελευταία χρόνια μάλιστα οι ημέρες με τη μεγαλύτερη προσέλευση ήταν η 14η Φεβρουαρίου καθώς και τα Σαββατοκύριακα πριν ή μετά την ημέρα των ερωτευμένων.