Στο μεγάλο ερώτημα που βασανίζει τα χείλη του οικονομικού κόσμου «ποιος επιχειρηματίας που δεν έχει εμπλοκή στην Ελλάδα θα αποφασίσει να επενδύσει σήμερα στη χώρα» έρχεται να απαντήσει ο Έλληνας δισεκατομμυριούχος εφοπλιστής Πήτερ Λιβανός.
Ο γνωστός επιχειρηματίας, που αποτελεί τον συνεχιστή μιας θαλάσσιας αυτοκρατορίας, και τον οποίο αποκαλούν στο εξωτερικό «Greek shipping tycoon», συνεχίζει να κινείται αθόρυβα και απαντάει με πράξεις στο ερώτημα για τις επενδύσεις στην Ελλάδα.
Μπήκε δυναμικά μέσω της Gaslog Ltd, στο χώρο του υγροποιημένου φυσικού αερίου,-βλέποντας τις τεράστιες αναπτυξιακές δυνατότητες- με ποσοστό 20% στο μετοχικό κεφάλαιο της ελληνικής Gastrade.
Πρόκειται για μια συμφωνία, που αναμφίβολα αποτελεί την πρώτη μεγάλη επένδυση Έλληνα εφοπλιστή στην Ελλάδα και, ταυτόχρονα, σημαντική ψήφο εμπιστοσύνης για το σύνολο της ελληνικής οικονομίας που χρειάζεται και διψάει για επενδυτές.
Άλλωστε για οποιαδήποτε οικονομία του κόσμου αποτελεί «ατού» να μπαίνει ενεργά με επενδύσεις ένας άνθρωπος όπως ο Πήτερ Λιβανός, ένας Έλληνας πλοιοκτήτης τρίτης γενιάς, με βαρύ όνομα και στον ναυτιλιακό χώρο.
Το όνομά του φιγουράρει ανάμεσα στις 100 σημαντικότερες προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας, και πιο συγκεκριμένα στην 23η θέση της Lloyd’s List.
Ο εφοπλιστής, έχοντας αποχωρήσει από το 2005 από τα τάνκερ, διατηρεί παρουσία τόσο στο ξηρό φορτίο, μέσω της Drylog με 30 φορτηγά πλοία, όσο και στο LNG μέσω της εισηγμένης στο Χρηματιστήριο της Νέα Υόρκης GasLog με συνολικά 27 πλοία (22 πλοία στο νερό και 5 υπό παραλαβή έως το 2019). Ο ίδιος, δεν κρύβει ότι θεωρεί το LNG το μέλλον της ναυτιλίας, βλέποντας θετικές προοπτικές ανάπτυξης για την επόμενη δεκαετία.
Οι δουλειές του Πήτερ Λιβανού στην Ελλάδα με την Gastrade
Στα τέλη του 2016, λίγες μέρες πριν τα Χριστούγεννα, η μεγάλη επιχειρηματική είδηση έσκασε σαν «βόμβα» στα δημοσιογραφικά γραφεία. H Ελληνική εταιρεία Gastrade Α.Ε. ανακοίνωσε εκείνη την ημέρα την υπογραφή συμφωνίας για την απόκτηση του 20% του μετοχικού της κεφαλαίου από την GasLog Ltd.
Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες που κατασκευάζει, κατέχει και διαχειρίζεται συνολικά 27 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Η άφιξη της στην Ελλάδα και η συνεργασία με την ελληνική Gastrade, που αναπτύσσει στην θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης έναν υπεράκτιο πλωτό σταθμό υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) που θα αποτελέσει μια νέα πύλη εισόδου φυσικού αερίου στις αγορές της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, αποτέλεσε μια ιδιαίτερα θετική είδηση για την ελληνική οικονομία.
Το έργο, που οι Τούρκοι τρέχουν να αντιγράψουν με γρήγορους ρυθμούς, θα εγκατασταθεί 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και θα έχει αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κυβικών μέτρων και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου 6,1 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως.
Η πλωτή μονάδα θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ. και μέσω του αγωγού αυτού το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές τόσο της Ελλάδας, όσο και της ευρύτερης περιφέρειας και ειδικότερα της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Σερβίας, της Ουγγαρίας αλλά και της Ουκρανίας.
Το έργο συνδυάζεται με τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) αλλά και με τον αγωγό TAP. Για τους λόγους αυτούς προσελκύει το ενδιαφέρον μεγάλων νέων διεθνών προμηθευτών LNG, όπως οι Η.Π.Α., η Κύπρος, το Ισραήλ, αλλά και υφιστάμενων όπως το Qatar, η Αίγυπτος, και η Αλγερία, αλλά και μεγάλων εταιρειών εμπορίας LNG.
Ποιος είναι ο billionaire Πήτερ Λιβανός
Ο «Greek shipping tycoon», όπως τον αποκαλούν οι γνώστες στο εξωτερικό, με περιουσία που υπολογίζεται στα 3 δισ. ευρώ, πρωταγωνιστεί στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Συνεχίζει στα βήματα του πατέρα του, Γιώργου Λιβανού, που είναι θρύλος για την ελληνική ναυτιλία.
Η GasLog είναι η πρώτη ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή που διαχειρίζεται LNG και είναι εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο και η δεύτερη σε διεθνές επίπεδο.
Ο Πήτερ Λιβανός είναι γιος του Γιώργου Λιβανού, ενός από τους σημαντικότερους Ελληνες εφοπλιστές. Ο Πήτερ γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, μαθήτευσε στο διάσημο σχολείο Le Rosey της Ελβετίας, ενώ στα θρανία του Πανεπιστημίου Columbia απέκτησε πανεπιστημιακή παιδεία ώστε να συνεχίσει την οικογενειακή παράδοση.
Σήμερα μαζί με τη σύζυγό του Λάρα και τα τέσσερα παιδιά του ζει στην λίμνη της Γενεύης, αλλά και στο Λονδίνο και στην Αθήνα.
Η αγάπη για την Αston Martin
O Ελληνας billionaire εντυπωσιάζει τους «τζετ σέτερ» όχι μόνο με τα πλοία του και τις επαύλεις του, αλλά και με τη μοναδική συλλογή του από αυτοκίνητα με Bentley, Αston Martin, Rolls Royce και Ferrari, συμμετέχοντας και σε ιστορικά ράλι.
Μάλιστα δε δίστασε πριν από κάποια χρόνια παράλληλα με τα ναυτιλιακά να ασχοληθεί και επαγγελματικά με το χόμπυ του. Ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα της εταιρείας Aston Martin Lagonda Ltd. αναλαμβάνοντας την τιμητική θέση του αντιπροέδρου.
Η αγάπη του για τα αυτοκίνητα ήταν και είναι μεγάλη αλλά όταν θεώρησε ότι το εγχείρημα έκανε τον κύκλο του, αποφάσισε να αποχωρήσει και να αφοσιωθεί στην ναυτιλία.
Τα «ιπτάμενα δελφίνια» στον Πειραιά
Σήμερα ξεχωριστή θέση στις επιχειρήσεις του έχει η εταιρεία Ceres, την οποία κληρονόμησε από τον πατέρα του. Η πιο γνωστή επιχειρηματική δραστηριότητα της Ceres στη χώρα μας, ήταν τα «ιπτάμενα δελφίνια», που έκαναν την εμφάνισή τους στον Αργοσαρωνικό πριν από πολλά χρόνια, ανατρέποντας «συμβατικούς τρόπους μεταφοράς» δεκαετιών.
Τα γραφεία της βρίσκονται στον Πειραιά και από το 1997 ο Πήτερ ανέλαβε εξ ολοκλήρου το τιμόνι του ναυτιλιακού ομίλου της οικογένειας.
Η Ceres από τότε άφησε την επιβατηγό ναυτιλία και δραστηριοποιήθηκε αποκλειστικά στην ποντοπόρο.
Το χαρακτηριστικό του Πήτερ Λιβανού είναι ότι δεν αρκέστηκε να διατηρήσει απλά την περιουσία και τις δραστηριότητες που παρέλαβε από τον πατέρα του. Ίδρυσε την εταιρεία Seachem την οποία και έκανε έναν από τους μεγαλύτερους παίκτες παγκοσμίως στα πλοία μεταφοράς χημικών. Είχε βάση τις ΗΠΑ και το Μόντε Κάρλο.
Το 2001 ίδρυσε στον Πειραιά την πρώτη εταιρεία που ανοίγεται στη διαχείριση πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Tην GasLog. Παράλληλα, η άλλη εταιρεία του ομίλου, η Seachem, συγχωνεύτηκε με τη νορβηγική Odfjell ASA για να εξελίχθηκε σε πρώτη δύναμη σε παγκόσμιο επίπεδο σε δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών.