Ένας οδηγός στην Ελλάδα ανακάλυψε μετά από 12 χρόνια ότι θεωρείται παράνομος, παρότι είχε στην κατοχή του το δίπλωμα οδήγησης. Το περιστατικό αποκαλύπτει τα προβλήματα ασυνεννοησίας μεταξύ κρατικών υπηρεσιών, καθώς και τις αδυναμίες της ψηφιακής μετάβασης.
Μια χώρα σε ψηφιακή μετάβαση
Τα τελευταία χρόνια, η Ελλάδα έχει σημειώσει σημαντικά βήματα στον τομέα της ψηφιοποίησης. Η πλατφόρμα gov.gr έχει φέρει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο οι πολίτες εξυπηρετούνται, μειώνοντας την ανάγκη φυσικής παρουσίας σε κρατικές υπηρεσίες και επιταχύνοντας μια σειρά από διαδικασίες.
Παράλληλα, η πολιτεία έχει ξεκινήσει προσπάθειες αυστηροποίησης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, με στόχο την καταπολέμηση της παραβατικότητας στους δρόμους. Οι νέες ρυθμίσεις προβλέπουν αυστηρότερες ποινές, ειδικά για παραβάσεις που θεωρούνται επικίνδυνες.
Όμως, τι συμβαίνει όταν η ψηφιακή υποδομή δεν συγχρονίζεται με την παραδοσιακή διοικητική διαδικασία;
Μια απλή αλλαγή διπλώματος φέρνει στο φως την αλήθεια
Η ιστορία ξεκινά το καλοκαίρι του 2013, όταν η Τροχαία αφαίρεσε προσωρινά το δίπλωμα ενός οδηγού λόγω παράβασης του ΚΟΚ. Λίγο αργότερα, το δίπλωμα επιστράφηκε στον οδηγό, όπως προβλεπόταν. Ή τουλάχιστον έτσι νόμιζε.
Για 12 χρόνια, ο ίδιος κινούνταν κανονικά στους δρόμους, χωρίς κανένα εμπόδιο. Πριν από μερικές ημέρες, αποφάσισε να αντικαταστήσει το παλιό του χάρτινο δίπλωμα με τη νέα μορφή πλαστικής κάρτας, μέσω gov.gr. Κατά τη διαδικασία, όμως, ήρθε η έκπληξη.
Μπαίνοντας στην πλατφόρμα για να κάνει την επικαιροποίηση, διαπίστωσε ότι το δίπλωμά του εμφανιζόταν ως ανενεργό. Σοκαρισμένος, απευθύνθηκε στην Τροχαία Κηφισιάς. Εκεί τον διαβεβαίωσαν ότι το δίπλωμα είχε αποδεσμευτεί κανονικά από το 2013.
Τον παρέπεμψαν στο Υπουργείο Μεταφορών, το οποίο και επισκέφθηκε άμεσα. Όμως εκεί του εξηγήθηκε πως δεν είναι η αρμόδια υπηρεσία για την επίλυση του θέματος.
Το γραφειοκρατικό μπέρδεμα
Στη συνέχεια, επισκέφθηκε τα γραφεία του Υπουργείου στη λεωφόρο Κηφισίας στο Μαρούσι. Εκεί πληροφορήθηκε ότι το δίπλωμά του θεωρείται ανενεργό γιατί δεν υπάρχει καταχωρημένη έγγραφη βεβαίωση αποδέσμευσης στο πληροφοριακό σύστημα.
Με απλά λόγια: μπορεί το δίπλωμα να επιστράφηκε από την Τροχαία, όμως η επιστροφή αυτή δεν καταγράφηκε ποτέ ηλεκτρονικά.
Για να διορθώσει την κατάσταση, πρέπει να επιστρέψει ξανά στην Τροχαία Κηφισιάς, να ζητήσει τη βεβαίωση αποδέσμευσης, να την καταθέσει στο Μαρούσι, ώστε να ενεργοποιηθεί το δίπλωμα. Μόνο τότε θα μπορέσει να ολοκληρώσει την διαδικασία αντικατάστασης μέσω gov.gr.
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Έχασε μία ολόκληρη μέρα σε υπηρεσίες και θα πρέπει να την επαναλάβει από την αρχή.
Νόμιμος ή παράνομος τελικά;
Το ερώτημα που προκύπτει είναι ξεκάθαρο. Κυκλοφορούσε ο οδηγός νόμιμα ή όχι;
Από πρακτική άποψη, ναι — είχε στα χέρια του το δίπλωμα, το οποίο του είχε επιστραφεί από την Αστυνομία. Από τυπική άποψη όμως, θεωρείται παράνομος, αφού το σύστημα έδειχνε ότι το δίπλωμα ήταν ανενεργό. Αν είχε εμπλακεί σε κάποιο συμβάν, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είχε πρόβλημα.
Μια ασήμαντη λεπτομέρεια, όπως ένα έγγραφο που δεν προωθήθηκε σωστά ή μια βεβαίωση που δεν καταχωρήθηκε, μπορεί να είναι η διαφορά μεταξύ «ενεργός» και «ανενεργός». Το περιστατικό αυτό δεν αποτελεί εξαίρεση. Είναι ενδεικτικό των προβλημάτων που προκύπτουν όταν οι κρατικές υπηρεσίες δεν επικοινωνούν μεταξύ τους.
Η υπόθεση δείχνει ότι η ψηφιακή πρόοδος δεν αρκεί από μόνη της. Απαιτείται και εσωτερική οργάνωση, σαφής κατανομή αρμοδιοτήτων και συνέπεια στις διαδικασίες. Το γεγονός ότι ο οδηγός είχε επισήμως το δίπλωμα στα χέρια του δεν σημαίνει ότι θεωρείται ενεργό από το κράτος. Αντίστοιχα περιστατικά φανερώνουν τα γραφειοκρατικά κενά που εξακολουθούν να υπάρχουν, ακόμη και μέσα σε ένα σύστημα που επιδιώκει να γίνει πιο σύγχρονο.
Για όσους επιθυμούν να διασφαλίσουν ότι τα προσωπικά τους έγγραφα είναι σε ισχύ, είναι χρήσιμο να ελέγχουν τακτικά την κατάστασή τους στην πλατφόρμα gov.gr.
Πηγή: gocar.gr
