H Dazharia Saffer έγινε celebrity μέσω του Tik Tok. Στα 18 είχε συμπληρώσει μια δεκαετία ύπαρξης στα social networks. Αυτοκτόνησε πριν λίγα 24ωρα, όταν αποκαλύφθηκε πως είχε θέματα ψυχικής υγείας. Πριν το θάνατο της είχε τιμωρηθεί με shadow banning από την πλατφόρμα.
Η Dazharia Shaffer είχε λογαριασμό στο Tik Tok, τον οποίον ‘ακολουθούσαν’ περισσότεροι από 1.6 εκατομμύρια άνθρωποι. Είχε χιλιάδες followers και στους λογαριασμούς της στο Instagram και το YouTube. Ήταν γνωστή ως ‘Dee’ και ως ‘Bxbygirlldee’.
Το περιεχόμενο των videos που δημιουργούσε την έδειχναν να τραγουδά, να χορεύει. Στο YouTube έδειχνε μέρος της καθημερινότητας της και την αποδοχή viral προκλήσεων.
@dazhariaa Subscribe to my YouTube channel❤️ bxbygirlldee (link in bio)
H Dazharia δεν είναι πια ανάμεσα μας
Αυτοκτόνησε, με απαγχονισμό, στα 18 της χρόνια. Eίχε συμπληρώσει μια δεκαετία ύπαρξης στα social networks. Έκανε την τελευταία ανάρτηση στο Instagram. Επρόκειτο για σειρά με videos. Στην εισαγωγή έλεγε ‘Οκ, ξέρω πως είμαι ενοχλητική! Αυτό είναι το τελευταίο μου post‘.
Ήταν ευδιάθετη και χαμογελαστή. Τη Δευτέρα 8/2, ημέρα του θανάτου της, είχε κάνει το τελευταίο post στο Tik Tok. Ήταν και η ημέρα που το μέσο κοινωνικής δικτύωσης φέρεται να την τιμώρησε με shadow banning. Tι είναι αυτό: οι πλατφόρμες μπορούν να μπλοκάρουν ολικώς ή μερικώς (ως προς το ποιοι μπορούν να δουν ένα post) ένα χρήστη ή το περιεχόμενο του από την online κοινότητα.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο δεν είναι ξεκάθαρο στο χρήστη πως έχει τιμωρηθεί, ενώ βλέπει να πέφτουν κατακόρυφα οι αντιδράσεις του κοινού (views,likes,σχόλια -το traffic). Ακόμα δεν έχει γίνει γνωστός ο λόγος της τιμωρίας της 18χρονης, με άλλα media να αναφέρουν πως είχε δεχθεί ανάλογη τιμωρία από το Instagram.
@king_raheem_allah I just want to thank everyone for their love and support of my daughter. Unfortunately she is no longer with us and has gone to a better place.
Ο πατέρας της, Raheem Alla επιβεβαίωσε την είδηση του θανάτου δια αυτοκτονίας, μέσω video στο Tik Tok. Αποκάλυψε ότι η κόρη του είχε θέματα ψυχικής υγείας. Eυχήθηκε ‘να μου έχει μιλήσει για το άγχος που ένιωθε και τις σκέψεις της να τερματίσει τη ζωή της’.
Η μητέρα της, Jennifer ενημέρωσε για την απώλεια και τα συναισθήματα της, με post στο Facebook.
Στη σελίδα που δημιουργήθηκε στο GoFund ‘ακόλουθοι’ της Dazharia, οι οποίοι την παρακολουθούσαν χρόνια, ενημέρωσαν πως σε ένα από τα πρώτα videos είχε αποκαλύψει πως η μητέρα της είχε θέμα με ναρκωτικές ουσίες και είχε εξαφανιστεί από το σπίτι.
Επανεμφανίστηκε αφότου η κόρη της έγινε διάσημη ‘και η Dazharia τη φρόντιζε ιδιαίτερα, μολονότι δεν είχε εισπράξει την αγάπη και τη στήριξη της’.
Είχε αποκαλύψει και ότι έμαθε μέσω ενός τεστ DNA πως ο Raheem δεν ήταν ο βιολογικός της πατέρας. ‘Παρ’ όλα αυτά είχε πάντα ένα χαμόγελο στα χείλη, ενώ ο μπαμπάς της της φερόταν εξαιρετικά’.
Τον Ιούνιο του 2020 είχε αυτοκτονήσει η 16χρονη Siya Kakkar του 1.000.000 followers στο λογαριασμό της, όπου πόσταρε videos χορού.
Το θάνατο της επιβεβαίωσε ο ατζέντης της -που θα έλεγες ότι δεν θα έπρεπε να έχει ως ανήλικη. Είχε συναινέσει όμως, η οικογένεια της. Το τελευταίο post το είχε κάνει 20 ώρες πριν την απόπειρα αυτοκτονίας.
Στις 7/9 βρέθηκε νεκρός, στο δωμάτιο του σπιτιού του ο 17χρονος make up γκουρού του YouTube, Ethan Peters. Πέθανε από υπερβολική δόση ναρκωτικών.
https://twitter.com/realavalouiise/status/1302375622958821376?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1302375622958821376%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_
Η δημοφιλία στα social networks έχει γίνει προορισμός για το 1/3 των παιδιών ηλικίας 8 με 12 χρόνων
Το Τik Tok ήταν η δεύτερη δημοφιλέστερη εφαρμογή του 2020, μετά το Zoom, όπου κατέφυγαν εκατομμύρια άνθρωποι, οι οποίοι ήθελαν να κάνουν τη δουλειά τους εν καιρώ πανδημίας. Τα στοιχεία έδειξαν πως περισσότεροι από 300 εκατομμύρια εργαζόμενοι συμμετείχαν σε video meetings καθημερινά, μέσω της συγκεκριμένης πλατφόρμας.
Στα του Tik Tok, του οποίου ο δημιουργός προφανώς έγινε δισεκατομμυριούχος, αναδείχθηκε σε πρώτη social networking πλατφόρμα (το 2019 ήταν η 4η στο σύνολο των apps) και ξεπέρασε τα 2 δισεκατομμύρια downloads τον Απρίλιο. Συνολικά έφτασε τα 33 εκατομμύρια, με τα στατιστικά να ενημερώνουν ότι έχει 800.000.000 χρήστες σε όλον τον κόσμο. Το 41% είναι ηλικίας μεταξύ 16 και 24 χρόνων.
Σε μια εποχή που το 1/3 των παιδιών ηλικίας 8 με 12 χρόνων έχουν ως όνειρο να γίνουν vloggers ή YouTubers και που το 70% των εφήβων subscribers στο YouTube έχουν δηλώσει πως μπορούν να σχετιστούν καλύτερα με τους YouTubers από ό,τι με τους παραδοσιακούς celebrities, είναι ξεκάθαρο πως έχει αλλάξει άρδην αυτό που ξέρουμε ως ‘επαγγελματικός προσανατολισμός’ ή προσπάθεια να ανακαλύψουν τα παιδιά τι τα ενδιαφέρει πραγματικά ή τι τα κάνει ευτυχισμένα.
Βέβαια πως μπορούν να ζήσουν από τα social networking (σύμφωνα με το Forbes οι πιο επιτυχημένοι του είδους κερδίζουν 22 εκατομμύρια δολάρια το χρόνο -προφανώς και η συντριπτική πλειοψηφία δεν μπορεί καν να ονειρευτεί αυτό το ποσό) όπου πια είναι όλοι, όπως απέδειξε έρευνα του UCLA τα likes ενεργοποιούν συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου τους, που τα κάνει να θέλουν να χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο τα social media. Το νέο μέσο επικοινωνίας μπορεί ωστόσο, να γίνει επικίνδυνο ως προς τη διατάραξη της ψυχικής υγείας, με χαρακτηριστικό το παράδειγμα της αύξησης του άγχους για την τέλεια φωτογραφία ή το τέλειο post, που θα έχει και τη μεγαλύτερη δυνατή ανταπόκριση.
Ακόμα και αν το αποτέλεσμα δεν έχει την παραμικρή σχέση με αυτό που πραγματικά είναι ή πιστεύει, ο χρήστης που κάνει το post -γεγονός που οδηγεί στη χαμηλή αυτοεκτίμηση και ό,τι συνεπάγεται αυτής. Όταν τώρα, δεν έρχεται η επιθυμητή ανταπόκριση, ‘έρχεται’ η κατάθλιψη.
Σε ακραίες καταστάσεις, προκύπτουν και αυτοκτονικές τάσεις εάν δεν έχει επιτευχθεί ο όποιος στόχος (πχ 10.000 subscribers σε ένα χρόνο).
Είναι εύκολο να αντιληφθούμε το πώς η διασημότητα μέσω των social media έχει γίνει αυτοσκοπός για μεγάλο ποσοστό εφήβων, από το πόσες οδηγίες μπορούν να βρουν τα παιδιά στο διαδίκτυο, σε σχετική αναζήτηση -με τίτλους ‘πώς να γίνεις διάσημος και να βγάλεις χρήματα από την τάδε πλατφόρμα‘.
Πηγές: news24/7, Forbes.com, UCLA.edu, Instagram, Twitter, TikTok