Η Hellenic Train ζητά αποζημιώσεις για τις οικονομικές απώλειες που υπέστη μετά τα Τέμπη και την κακοκαιρία Daniel.
Οικονομικές Ζημιές και Διακοπή Δρομολογίων
Η Hellenic Train σκοπεύει να διεκδικήσει αποζημιώσεις μέχρι και 40 εκατομμυρίων ευρώ από το ελληνικό Δημόσιο λόγω των οικονομικών ζημιών που υπέστη το 2023. Η χρονιά αυτή σημαδεύτηκε από την τραγωδία της αμαξοστοιχίας intercity 62, στην οποία 57 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους.
Μετά την τραγωδία στα Τέμπη και τις καταστροφές στη Θεσσαλία από την κακοκαιρία Daniel, τα τρένα σταμάτησαν να λειτουργούν, με αποτέλεσμα τα έσοδα της εταιρείας να μειωθούν κατά 43,16%, οδηγώντας σε ζημιές ύψους 65 εκατομμυρίων ευρώ.
Αιτήματα Αποζημιώσεων και Καθυστέρηση Πληρωμών
Σύμφωνα με άρθρο της Όλγας Κλώντζα, η σιδηροδρομική εταιρεία, που κατέχει το μονοπώλιο στις επιβατικές μεταφορές με τρένο, επιρρίπτει την επιδείνωση των οικονομικών της μεγεθών στην καθυστέρηση του Δημοσίου να της καταβάλει την αποζημίωση για τις άγονες γραμμές.
Βάσει της οικονομικής έκθεσης, μέχρι τις 14/03/2024, εκκρεμούσε η είσπραξη τιμολογίων του 2022, ύψους περίπου 60 εκατομμυρίων ευρώ. Επιπλέον, υπάρχουν απαιτήσεις ύψους 20 εκατομμυρίων ευρώ από το 2022.
Για τις απώλειες εσόδων που υπέστη η εταιρεία λόγω της διακοπής των δρομολογίων δύο φορές, εξαιτίας του δυστυχήματος στα Τέμπη και της καταιγίδας Daniel, θα υποβληθούν αιτήματα αποζημιώσεων. Αυτό βασίζεται στον μηχανισμό προστασίας από απρόσμενες απώλειες που προβλέπει η σύμβαση ΥΔΥ, η οποία υπογράφηκε στις 14.4.2022. «Η εταιρεία σκοπεύει να απαιτήσει τις αποζημιώσεις που δικαιούται βάσει της σύμβασης για τις σημαντικές ζημιές που υπέστη», αναφέρεται. Επιπλέον, εξηγείται ότι:
Διεκδικήσεις και Αμφισβητήσεις Τελών
«Το έτος 2023, η Εταιρεία υπέστη σημαντικές ζημιές λόγω της μείωσης του μεταφορικού έργου που ακολούθησε το δυστύχημα των Τεμπών, καθώς και λόγω των καταστροφών στην σιδηροδρομική υποδομή της κεντρικής Ελλάδας από τα ακραία καιρικά φαινόμενα Daniel τον Σεπτέμβριο του 2023. Η Εταιρεία σκοπεύει να απαιτήσει τις αποζημιώσεις που δικαιούται συμβατικά για τις σημαντικές αυτές ζημιές».
Το ύψος των αιτημάτων εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τα 40 εκατομμύρια ευρώ, χαμηλότερο από τις συνολικές απώλειες, καθώς η σύμβαση της δημόσιας υπηρεσίας αφορά μόνο τις επιβατικές μεταφορές και όχι τα εμπορευματικά δρομολόγια.
Επιπλέον, η εταιρεία συνεχίζει να αμφισβητεί τις χρεώσεις του ΟΣΕ για τέλη χρήσης της υποδομής για τα έτη 2020-2023. Το χάσμα μεταξύ των δύο πλευρών για το 2022 ανέρχεται σε 47,8 εκατομμύρια ευρώ, καθώς η Hellenic Train δεν αποδέχεται την μονομερή αύξηση των τελών από τον ΟΣΕ, τη στιγμή που η κατάσταση του δικτύου συνεχώς επιδεινώνεται.