Το Air Fryer είναι μια συσκευή που έχει κερδίσει πολλούς οπαδούς, προσφέροντας έναν υγιεινότερο τρόπο μαγειρέματος, ωστόσο εγείρονται πλέον ανησυχίες για τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιεί τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών. Οι καταναλωτικές οργανώσεις στη Βρετανία εκφράζουν προβληματισμό για τις έξυπνες συσκευές, συμπεριλαμβανομένων των air fryer, που παρακολουθούν και συλλέγουν πληροφορίες από τους κατόχους τους, δίνοντας αφορμή για νέες ρυθμίσεις στο ζήτημα της ιδιωτικότητας.
Συλλογή δεδομένων από έξυπνες συσκευές
Σύμφωνα με το Κέντρο Καταναλωτών «Which?», η χρήση έξυπνων συσκευών μπορεί να ενέχει κινδύνους για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρθηκαν τα air fryer, τα οποία λειτουργούν μέσω εφαρμογών που ζητούν δικαιώματα για καταγραφή ήχου στο τηλέφωνο του χρήστη. Η ομάδα του «Which?» δοκίμασε τρεις συσκευές air fryer, διαπιστώνοντας ότι ορισμένες ζητούν άδεια να χρησιμοποιούν ανιχνευτές δεδομένων που συνδέονται με πλατφόρμες όπως το Facebook και το TikTok.
Εφαρμογές που συλλέγουν πληροφορίες χωρίς διαφάνεια και στέλνουν τα δεδομένα στην …Κίνα
Η έρευνα του «Which?» έδειξε ότι οι εφαρμογές που συνοδεύουν τις έξυπνες συσκευές αποστέλλουν δεδομένα σε απομακρυσμένους διακομιστές, συμπεριλαμβανομένων και χωρών εκτός Ευρώπης. Για παράδειγμα, το air fryer της Xiaomi και μια άλλη συσκευή της Aigostar μεταφέρουν δεδομένα σε διακομιστές στην Κίνα, όπως αναφέρεται στους όρους χρήσης των συσκευών. Αν και αυτές οι μεταφορές δεδομένων γνωστοποιούνται στους χρήστες, το επίπεδο διαφάνειας και η επεξήγηση της ανάγκης συλλογής αυτών των δεδομένων δεν είναι πάντοτε επαρκής.
Αυξημένες ανησυχίες για την ασφάλεια των έξυπνων συσκευών
Οι συσκευές όπως τα έξυπνα ρολόγια αναδεικνύουν ακόμα περισσότερους κινδύνους, καθώς απαιτούν πρόσβαση σε ευαίσθητες πληροφορίες, όπως η γεωγραφική θέση του χρήστη, η πρόσβαση σε ηχογραφήσεις και αρχεία αποθηκευμένα στη συσκευή του. Σύμφωνα με το «Which?», αυτές οι άδειες χαρακτηρίζονται επικίνδυνες, καθώς μπορεί να παραβιάζουν την ιδιωτικότητα των χρηστών χωρίς εκείνοι να το γνωρίζουν.
Νέες ρυθμίσεις για την προστασία των δεδομένων
Το Γραφείο του Επιτρόπου Πληροφοριών (ICO) στη Βρετανία προετοιμάζει νέες οδηγίες για τους κατασκευαστές έξυπνων συσκευών, οι οποίες θα τεθούν σε ισχύ την άνοιξη του 2025. Οι οδηγίες αυτές αποσκοπούν στη διασφάλιση της προστασίας των δεδομένων των χρηστών και θα καθορίσουν τις βασικές υποχρεώσεις των εταιρειών ως προς τη συλλογή και διαχείριση προσωπικών πληροφοριών.
Η θέση των εταιρειών για την ιδιωτικότητα των χρηστών
Σε απάντηση στις ανησυχίες του «Which?», η Xiaomi υποστήριξε ότι προστατεύει τα δεδομένα των χρηστών και συμμορφώνεται με τη βρετανική νομοθεσία περί απορρήτου. Αναφέρει ότι δεν προβαίνει σε πωλήσεις προσωπικών δεδομένων και ότι η καταγραφή ήχου δεν σχετίζεται άμεσα με τη χρήση του air fryer. Παρόμοια, άλλες εταιρείες ισχυρίζονται ότι σέβονται τις κατευθυντήριες γραμμές για την προστασία της ιδιωτικότητας, αν και οι καταναλωτικές οργανώσεις απαιτούν περαιτέρω διασφάλιση της διαφάνειας.
Προειδοποιήσεις προς τους καταναλωτές
Η ICO έχει ήδη ενθαρρύνει τους καταναλωτές να προσέχουν κατά τις αγορές τους και να ελέγχουν εάν οι έξυπνες συσκευές που σκοπεύουν να αποκτήσουν διαθέτουν φυσικό διακόπτη για την αποτροπή συλλογής δεδομένων. Επίσης, οι χρήστες καλούνται να είναι προσεκτικοί με τα δικαιώματα που χορηγούν στις εφαρμογές και να αποφεύγουν την αχρείαστη κοινοποίηση προσωπικών πληροφοριών.
Με την αύξηση των έξυπνων συσκευών στα σπίτια, γίνεται σαφές ότι οι καταναλωτές πρέπει να είναι επιφυλακτικοί με την ασφάλεια των προσωπικών τους δεδομένων και να επιλέγουν προσεκτικά ποιες άδειες θα παραχωρούν, ώστε να προστατεύουν την ιδιωτικότητά τους.