Το Κοράνι δεν απαγορεύει την απεικόνιση του Μωάμεθ

Οι μελετητές του Ισλάμ διαβεβαιώνουν ότι το Κοράνι δεν απαγορεύει σε καμία περίπτωση την απεικόνιση του Προφήτη Μωάμεθ, όπως πιστεύουν οι πιστοί του.

Η επίθεση στο Charlie – Hebdo είναι «παρεξήγηση», λανθασμένη ερμηνεία των ιερών κειμένων του Ισλάμ, αυθαιρεσία;

Το ιερό κείμενο του Ισλάμ γράφτηκε στην Αραβική Χερσόνησο τον 7ο αιώνα, δηλαδή σε τόπο και χρόνο όπου οι εικονικές αναπαραστάσεις ήταν απούσες.

Αυτός είναι ένας βασικός λόγος για τον οποίον η εικόνα δεν μνημονεύεται παρά μόνο μία φορά: «Το κρασί, τα τυχερά παιχνίδια και τα είδωλα είναι βδελύγματα του Σατανά. Να απέχετε».

Οι μελετητές του Ισλάμ διαβεβαιώνουν ότι το Κοράνι δεν απαγορεύει σε καμία περίπτωση την απεικόνιση του Προφήτη Μωάμεθ, όπως πιστεύουν οι πιστοί του, αλλά ούτε και την απεικόνιση των ανθρώπων.

Όπως επισημαίνουν οι μελετητές, τα είδωλα στα οποία αναφέρεται το Κοράνι δεν είναι αναπαραστάσεις του Μωάμεθ αλλά τα αγάλματα των ειδωλολατρών.

Ανάλογη απαγόρευση δεν υπάρχει ούτε στη σούνα, δηλαδή στο κείμενο που αναφέρεται στις ρήσεις και στη ζωή του Μωάμεθ και γράφτηκε μεταξύ 8ου και 9ου αιώνα.

Ακριβώς όμως, επειδή οι εικονικές αναπαραστάσεις συνδέονται με την ειδωλολατρία, οι πιστοί καλούνται ή να κρατούν ανεκτική στάση απέναντι τους, χωρίς όμως να τις καταδικάζουν ή να τις καταστρέφουν.

Υπάρχει και κάτι ακόμα που εξηγεί αυτή τη στάση απέναντι στην εικόνα. Και αυτό είναι ότι ο ζωγράφος που ζωγραφίζει ένα πρόσωπο υποτίθεται ότι μιμείται τον Θεό.

Ισλάμ, ιουδαϊσμός, καλβινισμός: Οι εικόνες είναι απούσες

Όπως εξηγεί όμως, στον «Le Monde» η καθηγήτρια Σίλβια Ναέφ «από τον 19 αιώνα και με κάποιες ουαχαμπιτικές εξαιρέσεις (κίνημα που γεννήθηκε τον 18ο αιώνα και σήμερα αποτελεί την επίσημη θρησκεία της Σαουδικής Αραβίας) όλοι οι θεολόγοι δέχονται τη φωτογραφία και τον κινηματογράφο, δύο τέχνες που επίσης αναπαράγουν το δημιούργημα του Θεού».

Το συμπέρασμα είναι ότι στο Ισλάμ, όπως και στον ιουδαϊσμό ή στον καλβινισμό, οι εικόνες είναι απούσες. Αυτό δεν σημαίνει όμως, ότι δεν είναι παρούσες αλλού.

Οι απεικονίσεις του Μωάμεθ σε ιστορικά και ποιητικά κείμενα

Τους τελευταίες επτά αιώνες, σημειώνει η ακαδημαϊκός Κριστιάν Γκρούμπερ στο «Newsweek» αναπαραστάσεις του Προφήτη Μωάμεθ μπορεί να βρει κανείς σε μία πλειάδα ιστορικών και ποιητικών κειμένων -κυρίως τουρκικής και ιρανικής προέλευσης.

Σε αυτά τα κείμενα, οι εικόνες του Προφήτη έχουν μία λατρευτική διάσταση και χρησιμοποιούνται για να τονισθεί η ευλάβεια προς το πρόσωπο του. Αυτή είναι μία από τις πιο σαφείς αποδείξεις ότι ο ισλαμικός νόμος δεν απαγορεύει τις εικόνες του Μωάμεθ ως βλάσφημες.

Η πραγματικότητα είναι ότι η απεικόνιση του Προφήτη στην ισλαμική παράδοση είναι υπαρκτή και αλλάζει με τον χρόνο. Τον 14ο αιώνα, σε κάποια περσικά έργα ζωγραφικής, ο Μωάμεθ απεικονίζεται καθισμένος σε έναν θρόνο, ενώ περιστοιχίζεται από αγγέλους και τις συντρόφους του.

Σε μεσαιωνικές παραστάσεις εμφανίζεται μαζί με άλλους προφήτες -σε κάποιες εικονίζεται μαζί με τον Ιησού, που επίσης θεωρείται προφήτης από το Ισλάμ.

Άλλες απεικονίσεις της ίδιας περιόδου εμφανίζουν τον Μωάμεθ κατά την ανάληψη τους στους ουρανούς με άλλους προφήτες από την Παλαιά Διαθήκη.

«Υπερασπιζόμαστε την ελευθερία της θρησκείας»

Ο αρχισυντάκτης της σατιρικής εφημερίδας Σαρλί Εμπντό, Ζεράρ Μπιαρ, υπεραμύνθηκε σε συνέντευξή του των αμφιλεγόμενων γελοιογραφιών του προφήτη Μωάμεθ που δημοσιεύτηκαν την περασμένη εβδομάδα, υποστηρίζοντας ότι συμβάλλουν στην προάσπιση της «ελευθερίας της θρησκείας».

«Κάθε φορά που φτιάχνουμε ένα σκίτσο του Μωάμεθ, κάθε φορά που σκιτσάρουμε προφήτες ή τον Θεό, υπερασπιζόμαστε την ελευθερία της θρησκείας» είπε ο Μπιαρ σύμφωνα με την αγγλική μετάφραση της συνέντευξης που παραχώρησε στο αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο NBC.

Σύμφωνα με το κανάλι, η συνέντευξη αυτή, που θα μεταδοθεί ολόκληρη αργότερα σήμερα, είναι η πρώτη που παραχώρησε ο αρχισυντάκτης της Σαρλί Εμπντό σε αμερικανικό δίκτυο μετά τις επιθέσεις της 7ης Ιανουαρίου από τους αδελφούς Κουασί στο Παρίσι.

Το Σάββατο πέντε άνθρωποι σκοτώθηκαν στον Νίγηρα ενώ πολλές εκκλησίες πυρπολήθηκαν σε νέες βίαιες διαδηλώσεις με αφορμή τη δημοσίευση του σκίτσου του Μωάμεθ από την εφημερίδα.

«Εμείς λέμε ότι ο Θεός δεν μπορεί να είναι πολιτικό ή δημόσιο πρόσωπο. Πρέπει να είναι μια ιδιωτική μορφή. Υπερασπιζόμαστε την ελευθερία της θρησκείας», πρόσθεσε ο Μπιαρ. «Πρόκειται ασφαλώς για την ελευθερία της έκφρασης αλλά επίσης και για την ελευθερία της θρησκείας. Η ελευθερία δεν πρέπει να είναι πολιτικό επιχείρημα», υπογράμμισε.

Ο αρχισυντάκτης της εφημερίδα απαντούσε σε ερωτήσεις του NBC αναφορικά με τις δηλώσεις που έκανε για το ίδιο θέμα ο πάπας Φραγκίσκος ο οποίος καταδίκασε όσους σκοτώνουν στο όνομα του Θεού, προσθέτοντας ότι υπάρχουν όρια στην ελευθερία της έκφρασης και ότι δεν μπορεί κανείς να προσβάλει ή να κοροϊδεύει τις θρησκείες.

thetoc.gr

Exit mobile version