Την απόφασή τους να παρέχουν κάθε υποστήριξη για την ανέλκυση του Sea Diamond εξέφρασαν οι αναπληρωτές υπ. Ναυτιλίας& Περιβάλλοντος. Το Εφετείο Πειραιά με αμετάκλητη απόφασή του κρίνει “τεχνικώς ανέφικτη” την όποια δυνατότητα ανέλκυσης.
Τη βούλησή τους, για επίσπευση και ολοκλήρωση των ενεργειών για ανέλκυση του κρουαζιερόπλοιου sea diamond που βυθίστηκε στη θαλάσσια περιοχή Αθηνιός της Σαντορίνης το 2007 μετά από πρόσκρουση σε ύφαλο, εξέφρασαν σε συνάντησή τους, οι αναπληρωτές υπουργοί Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας και Περιβάλλοντος Γιάννης Τσιρώνης, παρουσία του Αναπληρωτή Γεν. Γραμματέα του υπ.Ναυτιλίας Γιάννη Θεοτοκά και υπηρεσιακών παραγόντων.
Ωστόσο, το 2014, με αμετάκλητη απόφασή του το εφετείο Πειραιά, είχε κρίνει ως «τεχνικώς ανέφικτη» την όποια δυνατότητα ανέλκυσης του ναυαγίου.
Πάντως τα συναρμόδια υπουργεία που χειρίζονται την υπόθεση, αποφάσισαν να παρέχουν κάθε υποστήριξη αλλά και να ζητήσουν επίσης από το Λιμενικό Ταμείο Θήρας, που έχει την κατά νόμο αρμοδιότητα, την εκ νέου διεθνής προκήρυξη πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, για την ανέλκυση του ναυαγίου προς εταιρείες και οργανισμούς που εξειδικεύονται στις σχετικές εργασίες, αλλά και να προσδιοριστούν οι ενέργειες που θα πρέπει να γίνουν.
Εμπειρογνώμονες που έχουν μελετήσει το θέμα του ναυαγίου έχουν προβληματιστεί για τη θέση την οποία βρίσκεται το κρουαζιερόπλοιο καθώς είναι 90 μέτρα βάθος η πλώρη και 140 η πρύμνη.
Ο David Ashley Pockett ειδικός σύμβουλος επί 35 χρόνια της εταιρείας LOC που ειδικεύεται στη διάσωση πλοίων και απομάκρυνση ναυαγίων σε όλο τον κόσμο, συμμετείχε στην ομάδα αξιολόγησης των μεθόδων ανέλκυσης του κρουαζιερόπλοιου costa Concordia στην Ιταλία.
Σε κατάθεσή του πέρυσι στο εφετείο Πειραιά, ανέφερε ότι για πρώτη φορά που ασχολήθηκε με το συγκεκριμένο ναυάγιο του sea diamond ήταν το 2007, όταν η εταιρεία του, του ανέθεσε να προχωρήσει σε μελέτη αν είναι εφικτή η όχι η ανέλκυση του ναυαγίου, μέσω του αλλολοασφαλιστικού οργανισμού στο οποίο ανήκει το κρουαζιερόπλοιο.
«Το συμπέρασμά μου» τόνισε ο David Ashley Pockett απευθυνόμενος προς τους δικαστές, είναι ότι «το συγκεκριμένο ναυάγιο είναι πολύ σταθερό στη θέση που βρίσκεται και ότι η ανέλκυσή του είναι ανέφικτη».
Συμπλήρωσε δε ότι η υπόθεση του costa Concordia ήταν διαφορετική καθώς χρησιμοποιήθηκαν εξωτερικά στοιχεία και το ναυάγιο ήταν σε βάθος 30 μέτρων και δεν ήταν βυθισμένο.
“Στην περίπτωση του sea diamond θα υπάρχουν κίνδυνοι για την ανθρώπινη ασφάλεια αν επιχειρηθεί η ανέλκυση. Η εργασία των δυτών επίσης σε τέτοιο βάθος είναι πολύ επικίνδυνη και εξαιρετικά δύσκολη” πρόσθεσε.
Η περίπτωση του “Κουρσκ”
Ο David Ashley Pockett αναφέρθηκε επίσης και στην ανέλκυση των 24.000 τόνων πυρηνοκίνητου υποβρυχίου “Κούρσκ”, από τη θάλασσα του Μπάρεντς σε βάθος 90 μέτρων.
Να σημειωθεί ότι η βύθιση του “Κούρσκ” μήκους 167 μέτρων έγινε στη διάρκεια άσκησης και προκλήθηκε από έκρηξη που προκάλεσε η διαρροή καυσίμων υπεροξειδίου του οξυγόνου από μία ελαττωματική τορπίλη.
«Ήταν ένα σκάφος υπό πίεση και στο οποίο είχε γίνει έκρηξη στο εμπρόσθιο τμήμα του ωστόσο η γάστρα του ήταν πολύ παχιά και είχε διατηρήσει τη διαμήκη αντοχή του. Στην περίπτωση του “Kούρσκ” οι δύτες κατάφεραν να κατέβουν γιατί οι συνθήκες εκεί ήταν ευκολότερες και μπόρεσαν να καθίσουν πάνω του και να έχουν πρόσβαση σε αυτό.»Υπογράμμισε επίσης ότι «το κομμάτι του υποβρυχίου Kursk που ανελκύσθηκε ήταν στεγανό και απόλυτα κλειστό. Υπάρχουν χιλιάδες ναυάγια σε όλο τον κόσμο και ένα από αυτά είναι το sea diamond. Δεν υπάρχει κίνδυνος κατακρήμνισης του ναυαγίου αν δεν το πειράξει κάποιος καθώς έχει καθίσει σε δικό του πυθμένα» τόνισε.
Σε ανάλογο συμπέρασμα έχει καταλήξει και ο διεθνής ναυτιλιακός οργανισμός ITOPF, ο οποίος σε έκθεσή του, έχει αναφέρει ότι οποιοδήποτε εγχείρημα για ανέλκυση του πλοίου θα ήταν δύσκολο και παρακινδυνευμένο.
Ανάλογη εκτίμηση είχε κάνει στην κατάθεσή του στο εφετείο Πειραιά και ο εισηγητής του Ανακριτικού Συμβουλίου Ναυτικών Ατυχημάτων και ο αρχιπλοίαρχος της εταιρείας Τσαβλίρη γνωστής εταιρείας που ειδικεύεται σε ανελκύσεις ναυαγίων.
Σημειώνεται ότι ο Δήμος είχε προχωρήσει παλαιότερα σε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εκπόνηση μελέτης για το κόστος ανέλκυσης του ναυαγίου. Ο νόμος 2881 ορίζει ότι η ανέλκυση ενός ναυαγίου κρίνεται αναγκαία μόνο όταν εγκυμονεί κινδύνους για τη ναυσιπλοΐα ή το περιβάλλον.
Επίσης, η διεθνής συνθήκη του Ναϊρόμπι σχετικά με τις ανελκύσεις ναυαγίων η οποία δεν έχει κυρωθεί από τη χώρα μας, αναφέρει ότι δεν υπάρχει υποχρέωση ανέλκυσης από την πλοιοκτήτρια εταιρεία, όταν δεν ευθύνεται η ίδια για τη βύθισή του. Πάντως, η συνθήκη του Ναϊρόμπι και να κυρωθεί από τη χώρα μας δεν μπορεί να έχει αναδρομική ισχύ για το θέμα του sea diamond.
Τις μετρήσεις στο θαλάσσιο οικοσύστημα της Σαντορίνης από το 2007, έχει αναλάβει, έπειτα από εντολή του υπουργείου Ναυτιλίας, το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών ΕΛΚΕΘΕ το οποίο δύο φορές το χρόνο υποβάλλει σχετικές εκθέσεις.
Η κάλυψη των δαπανών του ΕΛΚΕΘΕ διενέργειας δειγματοληψιών βαρύνει σύμφωνα με το νόμο του υπαίτιου της ρύπανσης.
Έως τώρα το ΕΛΚΕΘΕ αναφέρει ότι η επιβάρυνση του θαλάσσιου περιβάλλοντος είναι αμελητέα και όλες οι τιμές είναι ιδιαίτερα χαμηλές και παρόμοιες με αυτές που ανιχνεύονται στην ανοιχτή θάλασσα.
Πηγές: news247.gr, ΑΠΕ