της Μαριάννας Τζάννε
Μάχη με το χρόνο για να ολοκληρώσουν τα έργα ξεκινούν οι εργολάβοι που… έχουν ανεβάσει στροφές και εμφανίζουν οργασμό κατασκευαστικού έργου τους τελευταίους μήνες. Η πρόοδος που συντελείται στους τέσσερις μεγάλους αυτοκινητοδρόμους είναι πλέον εμφανής αυτό όμως προεξοφλεί και σημαντικές αλλαγές στον τρόπο χρέωσης των οδηγών καθώς όσο τα έργα ωριμάζουν, οι παραχωρησιούχοι έχουν το δικαίωμα από τις συμβάσεις που έχουν συνάψει με το δημόσιο να εγκαθιστούν και νέους σταθμούς διοδίων. Μετά τις ανατιμήσεις που έγιναν στις αρχές του χρόνου με μάλλον επεισοδιακό τρόπο αφού χρειάστηκαν πυροσβεστικές παρεμβάσεις του υπουργείου Υποδομών και αναβολές για να τεθούν σε λειτουργία, νέα διόδια θα εμφανιστούν ξανά στους δρόμους.
Χθες η κοινοπραξία της Κεντρικής Οδού που κατασκευάζει τον Άξονα Κεντρικής Ελλάδας και συγκροτείται από την ΓΕΚ-Τέρνα και Ισπανικές εταιρείες, ανακοίνωσε ότι από σήμερα μπαίνουν σε λειτουργία δύο νέοι πλευρικοί σταθμοί στην Αθηνών Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για τους πλευρικούς σταθμούς διοδίων Μώλου και Μπράλου (Θερμοπυλών), που βρίσκονταν σε εκκρεμότητα από το 2009 και θα χρεώνουν τους οδηγούς, στο ρεύμα για Λαμία (πριν τον μετωπικό σταθμό της Αγίας Τριάδας) και στο ρεύμα από Θεσσαλονίκη για όσους οδηγούς δεν περάσουν την Αγία Τριάδα.
Οι οι τελευταίοι θα καταβάλλουν διόδια στην περιοχή των Θερμοπυλών (Μπράλο). Οι συνεχείς αναβολές στην λειτουργία των σταθμών οφείλονται στις μεγάλες καθυστερήσεις με τις απαλλοτριώσεις, και υπήρξαν αντικείμενο σκληρών διαπραγματεύσεων τους προηγούμενους μήνες προκειμένου να αποζημιωθεί ο παραχωρησιούχος. Αποζημιώσεις όμως έχουν εισπράξει οι εργολάβοι και για τις καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί στο Πέταλο του Μαλιακού, το οποίο κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο αλλά μετά από πολλά πισωγυρίσματα, εργολαβικά ναυάγια και υποκαταστάσεις αναδόχου αναμένεται να παραδοθεί προς το τέλος του έτους.
Πρόκειται για τα τμήματα Στυλίδας-Ραχών, μήκους 19,2 χλμ. και της Νέας Κοίτης Σπερχειού-κόμβου Ροδίτσας (παράκαμψη Λαμίας), μήκους 4,1 χλμ., και που έχει αναλάβει προ διετίας η κοινοπραξία των εταιρειών ΑΚΤΩΡ και ΤΕΡΝΑ και αντίστοιχα η εταιρεία Μοχλός. Με την παράδοση των έργων θα λειτουργήσει και ο νέος μετωπικός σταθμός διοδίων στην Αγία Παρασκευή από την ΓΕΚ-Τέρνα. Μεγάλες εκκρεμότητες παραμένουν και στην Νέα Οδό που κατασκευάζει το Αντίρριο -Γιάννενα και εκμεταλλεύεται την εθνική οδό από την Μεταμόρφωση ως την Σκάρφεια. Δεν έχουν εγκατασταθεί πλευρικά διόδια στον Άγιο Στέφανο και στην Βαρυμπόμπη μολονότι προβλέπονται από την συμφωνία επανεκκίνησης των έργων.
Το αρχικό πλάνο μιλούσε για λειτουργία πλευρικών διοδίων στον ΄Άγιο Στέφανο την 1 Ιουλίου του 2014 και για την Βαρυμπόμπη ένα χρόνο αργότερα. Μετωπικός σταθμός προγραμματίζεται να λειτουργήσει από τη νέα χρονιά και στο Βαθύ, στο τμήμα Σχηματαρίου – Χαλκίδας. Δεν θα εγκατασταθούν νέοι σταθμοί στην Κορίνθου -Πατρών καθώς σύμφωνα με την κοινοπραξία δεν προβλέπονται αλλαγές στα διόδια για όσο διαρκεί η κατασκευαστική περίοδος. Υπενθυμίζεται ότι από τις αρχές του έτους η Ολυμπία Οδός έχει μετατρέψει σε αμφίπλευρα τα διόδια Ελευσίνας και Ισθμού, καθώς και τους πλευρικούς σταθμούς Νέας Περάμου, Πάχης και Αγίων Θεοδώρων. Στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, τον περασμένο Ιούνιο τέθηκε σε λειτουργία ο πλευρικός σταθμός της Πελασγίας με την παράδοση του κόμβου της Γλύφας από και προς την Θεσσαλονίκη.
ΓΕΚ-Τέρνα: Δεν επηρεάζονται οι τοπικές μετακινήσεις
Σύμφωνα με την Κεντρική Οδό οι τοπικές μετακινήσεις δεν επηρεάζονται από την λειτουργία των δύο πλευρικών σταθμών. Στον πλευρικό σταθμό Μώλου το τέλος διοδίου αφορά τη χρήση του τμήματος από την αρχή του αυτοκινητοδρόμου (Σκάρφεια) έως και τον Ανισόπεδο Κόμβο Μώλου.
Όπως σημειώνουν για τις τοπικές μετακινήσεις στο ρεύμα προς Αθήνα, υπάρχει η εναλλακτική επιλογή της παλαιάς εθνικής οδού που χρησιμοποιείται και σήμερα, μέσω του κόμβου των Καμένων Βούρλων. Επίσης για τις τοπικές μετακινήσεις από Μώλο προς Λαμία δεν θα υπάρχει χρέωση στον πλευρικό σταθμό Μώλου.
Στον πλευρικό σταθμό Μπράλου (Θερμοπυλών) το τέλος διοδίου αφορά τη χρήση του τμήματος από τον Α/Κ Μπράλου (Θερμοπυλών) έως το τέλος της ζώνης χρέωσης του αυτοκινητόδρομου στον Α/Κ Ανθήλης. Για τις τοπικές μετακινήσεις από και προς Λαμία υπάρχει η εναλλακτική της παλαιάς εθνικής οδού που ούτως ή άλλως χρησιμοποιείται και σήμερα, μέσω του ημικόμβου Ανθήλης. Επίσης για τις μετακινήσεις προς Αθήνα δεν υπάρχει χρέωση στο σταθμό του Μπράλου.
Η κοινοπραξία υποστηρίζει ότι λειτουργία των πλευρικών αποφορτίζει το παράπλευρο οδικό δίκτυο από βαρέα οχήματα, τα οποία με το υπάρχον καθεστώς και προκειμένου να αποφύγουν την καταβολή διοδίων στο μετωπικό σταθμό της Αγίας Τριάδας, εξέρχονται του αυτοκινητοδρόμου στο Μώλο και επανεισάγονται σε αυτόν μέσω του κόμβου Μπράλου. “Με τα πλευρικά διόδια αυτή η πρακτική αποθαρρύνεται. Το τοπικό δίκτυο δεν θα παρουσιάζει υπερφόρτωση και θα γίνει πιο ασφαλές”.
Σε ότι αφορά το θέμα των παραπλεύρων οδών, η εταιρεία σημειώνει ότι η συντήρησή τους δεν αποτελεί συμβατική υποχρέωση του παραχωρησιούχου αλλά ευθύνη του ελληνικού δημοσίου. Για το παράπλευρο δίκτυο του μετωπικού σταθμού στην Αγία Τριάδα η εταιρία όμως έχει αναλάβει την κατασκευή του εναπομείναντος τμήματος, το οποίο όμως καθυστερεί λόγω προβλημάτων με τις απαλλοτριώσεις.
Όπως αναφέρεται “εάν παραδοθεί στην Κεντρική Οδό ο χώρος, η κατασκευή θα ολοκληρωθεί άμεσα. Έως τότε έχουμε ήδη μεριμνήσει για τις τοπικές μετακινήσεις με την παροχή καρτών ελεύθερης διέλευσης από το μετωπικό σταθμό διοδίων της Αγίας Τριάδας στους κατοίκους τους δήμου Μώλου που μας κοινοποίησαν οι δημοτικές αρχές. Αυτές οι κάρτες θα ισχύουν έως την ολοκλήρωση του παραδρόμου και αφορούν μόνο στην Αγία Τριάδα (και συγκεκριμένα για τις μετακινήσεις μεταξύ Μώλου και Λαμίας), καθώς μόνο εκεί τίθεται θέμα μη ολοκλήρωσης του παράπλευρου οδικού δικτύου”.