Η Σετσούκο Χάρα ήταν ηθοποιός-θρύλος του ιαπωνικού κινηματογράφου, μούσα του Ακίρα Κουροσάβα και του Γιασουζίρο Οζου.
Πέθανε σε ηλικία 95 ετών, από πνευμονία, σε ένα νοσοκομείο της Κανάγκουα. Ηταν η πιο μυστηριώδης σταρ της Ιαπωνίας, γιατί σε ηλικία 43 ετών και ενώ ήταν η μεγαλύτερη σταρ της χώρας, ανακοίνωσε ότι σταματάει τον κινηματογράφο. Δεν εξήγησε ποτέ τους λόγους και από εκείνη την ημέρα δεν έδωσε ποτέ συνέντευξη και δεν συνάντησε ποτέ έναν δημοσιογράφο. Εζησε από τότε πολλά χρόνια, εσώκλειστη και αμίλητη, σαν την Γκρέτα Γκάρμπο.
Αποσύρθηκε στην παραθαλάσσια πόλη Καμακούρα, 50 χιλιόμετρα από το Τόκιο. Διάλεξε αυτή την πόλη γιατί εκεί γύρισε τις περισσότερες ταινίες της και γιατί εκεί βρίσκεται ο ναός όπου έχουν τοποθετηθεί οι στάχτες του λατρεμένου της σκηνοθέτη Γιασουζίρο Οζου.
Γύρισε πολλές ταινίες, αγαπήθηκε όσο καμμιά και ξάφνιασε με τη στάση της. Στην Ιαπωνία την αποκάλεσαν «η αιώνια παρθένα». Κι αυτό γιατί ενώ η Ιαπωνία, μετά τον πόλεμο, ζει μονότονα ανάμεσα στην εργασία και στην οικογένεια, η Σετσούκο Χάρα παραμένει ανύπαντρη και χωρίς παιδιά. Περνάει σχεδόν αποκλειστικά τον καιρό της δίπλα στην αδελφή της και στο σύζυγό της, ο οποίος ήταν διάσημος σκηνοθέτης.
Ο πρώτος της ρόλος ήταν το 1936, στην γερμανο-ιαπωνική ταινία Daughter of the Samurai, γυρισμένη από τον γερμανό σκηνοθέτη προπαγάνδας Αρνολντ Φρανκ. Για την ταινία ταξίδεψε στη Γερμανία και συναντήθηκε με τον Γιόζεφ Γκέμπελς!
Η αδελφή της ήταν η οπερατέρ Γιόσιο Αίντα, η οποία συνεθλίβη στις ρόδες ενός τρένου, μπροστά στην Σετσούκο Χάρα, ενώ γύριζαν την ταινία Shiarao.
Αυτή η τραγωδία σημάδεψε την σταρ για πάντα, παρότι επέστρεψε στα πλατό για τα γυρίσματα της ταινίας Voyage à Tokyo, του μεγάλου σκηνοθέτη Οζου. Στην εν λόγω ταινία παίζει εμβληματικά την νεαρή χήρα στρατιώτη η οποία αφοσιώνεται στους γονείς του νεκρού συζύγου της, πολύ περισσότερο απ’ό,τι τα άλλα τους παιδιά.
Στην επόμενη ταινία της τριλογίας του ο Οζου της δίνει πάλι τον ρόλο μιας χήρας η οποία μένει με την κόρη της που βρίσκεται σε ηλικία γάμου. Τρεις ώριμοι άντρες καταφθάνουν στο σπίτι για το μνημόσυνο του συζύγου της και προσπαθούν να παντρέψουν τόσο την κόρη όσο και τη μητέρα.
Ο παράδοξος φεμινισμός της Σετσούκο Χάρα αποθεώνεται στα μοναδικά της χαμόγελα απέναντι σε προτάσεις που κρίνει προσβλητικές ή άστοχες. Αποθεώνεται για τον τρόπο που κινεί, ελάχιστα, τα χαρακτηριστικά του προσώπου της δίνοντας καθηλωτικό βάρος στα εσωτερικά συναισθήματα.
Επαιξε και με τον άλλο μεγάλο σκηνοθέτη της Ιαπωνίας, τον Ακίρα Κουροσάβα. Κανείς δεν έμαθε ποτέ αν υπήρχε ιδιαίτερη σχέση ανάμεσα στην Σετσούκο Χάρα και τον Οζου γιατί ο τελευταίος δεν την αναφέρει ποτέ στις ιδιωτικές του σημειώσεις. Και οι δύο έμειναν ανύπαντροι αλλά εκείνη σταμάτησε τον κινηματογράφο που ο Οζου πέθανε, στα 60 του, από καρκίνο.
Ο σκηνοθέτης Οζου και η Χάρα
iefimerida.gr