Στις αρχές του Millenium, όταν ακόμη οι λέξεις κρίση και μνημόνιο δεν έπαιζαν σε καθημερινή βάση στα δελτία ειδήσεων, η ιδιωτική τηλεόραση ζούσε ίσως το peak της επιτυχίας της, οικονομικής και δημιουργικής.
Η ελληνική παραγωγή σίριαλ έτεινε να πάρει μορφή βαριάς βιομηχανίας, αφού σε όλους τους τηλεοπτικούς σταθμούς προβάλλονταν συνολικά περισσότερα από 30-35 νέα σίριαλ, ενώ τα χρήματα που ξοδεύονταν για ορισμένα από αυτά άγγιζαν αστρονομικά ποσά. Στις 2 Οκτωβρίου 2000, το μεγάλο κανάλι έκανε πρεμιέρα μια από τις ακριβότερες παραγωγές του – ίσως την πιο δαπανηρή για κωμική σειρά – και το σιγουράκι του, το άλογο κούρσας για τη συγκεκριμένη σεζόν.
Το “Τι Ψυχή Θα Παραδώσεις Μωρή;” τα είχε όλα. Εξαιρετικό κάστινγκ, που για πρώτη φορά συγκέντρωνε τόσους πολλούς πρωταγωνιστές σε μια σειρά – Ράντου, Ρώπα, Καστάνη, Γαλανοπούλου, Χαϊκάλης, Τσιμιτσέλης, Κανελλοπούλου κα. – έφερε την υπογραφή στο σενάριο του γνωστού από τους “Δύο Ξένους” διδύμου των Αλέξανδρου Ρήγα και Δημήτρη Αποστόλου και την εγγύηση παραγωγής και προώθησης του MEGA που είχε πια εδραιωθεί στη συνείδηση των τηλεθεατών σαν το κατ’ εξοχήν κανάλι των καλών και προσεγμένων σειρών.
Τίτλοι αρχής
Και φυσικά, όλες οι προβλέψεις επιβεβαιώθηκαν. Το σίριαλ βγήκε στον αέρα με ένα “μπεν χουρ” διαστάσεων πρώτο επεισόδιο, στο οποίο πέραν των λαμπερών πρωταγωνιστών έπαιζαν άλλοι τόσοι επώνυμοι σαν Guest Star (ενδεικτικά αν παραθέσουμε τον Νίκο Σεργιανόπουλο, την Αλεξάνδρα Παλαιολόγου, την Χρυσούλα Διαβάτη, την Μαρία Μπακοδήμου και το Φώτη Σεργουλόπουλο κα.) οι οποίοι πλαισίωναν την ιστορία των τεσσάρων γυναικών εκεί στα μέσα της δεκαετίας του ’60 που τις οδήγησε στο ορφανοτροφείο.
Το πρώτο επεισόδιο σημείωσε τηλεθέαση 39% και 1.450.000 τηλεθεατές καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση στους πίνακες, τόσο για την ημέρα προβολής, όσο και για όλη την υπόλοιπη εβδομάδα. Άλλωστε και μια βδομάδα μετά, που το επεισόδιο προβλήθηκε και πάλι σε επανάληψη σημείωσε τηλεθέαση 35,9% και 1.400.000 τηλεθεατές, αποδεικνύοντας την ιδιαίτερη δυναμική του.
Δείτε το πρώτο επεισόδιο, που σήμερα κλείνει 15 χρόνια από την πρώτη προβολή από τη συχνότητα του MEGA
Οι τηλεθεάσεις ρεκόρ
Στα έξι μόλις ολοκληρωμένα επεισόδια, το σίριαλ σημείωσε τηλεθέαση που θα ζήλευαν άλλες παραγωγές έστω και αθροιστικά σε μια ολόκληρη σεζόν. Η σειρά δεν πρόλαβε να αλλάξει χρονιά, για την ακρίβεια, μετά βίας κατάφερε να επιβιώσει δύο μηνών.
Δείτε τις τηλεθεάσεις ανά επεισόδιο:
1ο επεισόδιο – 39%
2ο επεισόδιο – 36,3%
3ο επεισόδιο – 40.1%
4ο επεισόδιο – 37,7%
5ο επεισόδιο – 39%
6ο επεισόδιο – 39.3%
Αν και το MEGA προέβαλε τη σειρά σε επανάληψη ως και το Φλεβάρη, το κοινό έμοιαζε να περιμένει να γίνει το θαύμα και να συνεχιστεί η σειρά, αφού κάθε επανάληψη σημείωνε τηλεθέαση που άγγιζε το 30%.
Η σειρά όμως διεκόπη και το μόνο που κατάφερε να δώσει στους τηλεθεατές το κανάλι ήταν ένα μισογυρισμένο έβδομο επεισόδιο, στο οποίο ο καθηγητής που παρενοχλούσε σεξουαλικά τις πρωταγωνίστριες, έρχεται πρόσωπο με πρόσωπο μαζί τους. Τι συνέβη; Γιατί μια τόσο επιτυχημένη σειρά έριξε απότομα αυλαία;
Οι φήμες, οι μισές αλήθειες και ο θρύλος πίσω από το σίριαλ
Τα δημοσιεύματα εκείνη την εποχή πήραν φωτιά, αναζητώντας και πλάθοντας πολλές φορές μύθους με δράκους και κάστρα για τους λόγους που οδήγησαν στη διακοπή της σειράς. Η εκδοχή που κυκλοφόρησε έντονα τότε ήταν πως οι πρωταγωνίστριες της σειράς διαφώνησαν, υπήρξε μεγάλη ένταση στα γυρίσματα κάτι που οδήγησε στη διακοπή. Μετά από τόσα χρόνια πάντως και με όλες τις ηθοποιούς να έχουν συνεργαστεί ξανά σε άλλες δουλειές, ίσως αυτή η εκδοχή να είναι απλά αποκύημα της φαντασίας των δημοσιογράφων ή τέλος πάντων, η μισή αλήθεια.
Η Χρύσα Ρώπα, πολλά χρόνια μετά, είχε δηλώσει: «Η αλήθεια είναι ότι δουλεύαμε πάρα πολλές ώρες, ήρθαν οι χρόνοι και μας πίεσαν. Κάναμε μιάμιση ώρα επεισόδιο αντί για 45 λεπτά, όπως συνηθίζεται. Εγώ, όμως, πιστεύω εκ των υστέρων ότι αυτό το σήριαλ χτύπησε την εκκλησία και ίσως αυτό ήταν που ευθύνεται εν τέλει. Αν ήθελαν να συνεχιστεί το σήριαλ, κάποιος θα μας προστάτευε και θα έλεγε να γίνει 45 λεπτά το επεισόδιο (σ.σ.ώστε να μην πιεζόμαστε χρονικά)».
Η Ελένη Καστάνη, που πραγματικά έμεινε στην ιστορία με το ρόλο της θεοσεβούμενης Φωφώς, πριν από μερικούς μήνες επιβεβαίωσε σε συνέντευξή της στο περιοδικό People πως δεν υπήρξε τόσο έντονος τσακωμός. «Δεν τσακωθήκαμε και αυτό αποδείχθηκε και στη συνέχεια γιατί ξανασυνεργαστήκαμε. Έξι επεισόδια γυρίστηκαν και στο έβδομο είχαμε γυρίσει κάποιες σκηνές… Είχε κάνει τόση επιτυχία, όσο κάνει τώρα ένα σήριαλ που έχει κάνει 26 επεισόδια. Ήταν κάτι το τρομερό, δεν μπορούσα να κυκλοφορήσω. Θεωρώ ότι ήταν η τύχη του να μην γίνει αυτό το σήριαλ” ανέφερε και χωρίς να δίνει επίσης σαφείς απαντήσεις για τη διακοπή σημείωσε:
“Είχε ένα… στράβωμα από την αρχή. Είχε ξεκινήσει με άλλη διανομή και μετά σταμάτησε και άλλαξαν κάποιες. Ήταν διαφορετική η τετράδα, η μόνη κοινή ήμουν εγώ και στις δύο εκδοχές. Γι’ αυτό υπήρχαν σκηνές που είχαν γυριστεί πριν τις διακοπές, πριν τον Αύγουστο και έτρεχα στα διόδια, με την προηγούμενη διανομή, χωρίς να φαίνεται και έμπαινα στο σπίτι με άλλη διανομή. Μετά γυρίστηκε η συνέχεια».
Όπως διαβάζουμε, ακολουθώντας τα λεγόμενα της κα. Καστάνη, τα προβλήματα ήταν πολλά και ξεκίνησαν πριν ακόμη ξεκινήσουν τα γυρίσματα της σειράς. Η Ισαβέλλα Βλασιάδου φέρεται να είχε δεχτεί αρχικά να παίξει το ρόλο της συναδέλφου της Χρύσας Ρώπα στο κουτσομπολίστικο περιοδικό, όμως την τελευταία στιγμή αποχώρησε και έτσι το ρόλο ανέλαβε η Άβα Γαλανοπούλου που έτσι υποδυόταν δύο χαρακτήρες στη σειρά. Άλλωστε σε ένα από τα τρέιλερ που είχαν κυκλοφορήσει τότε πριν ξεκινήσει η σειρά, συμμετείχε η Ισαβέλλα Βλασιάδου:
Η Άβα Γαλανοπούλου, που είχε συνεργαστεί και στο παρελθόν με τον Αλέξανδρο Ρήγα στους Δύο Ξένους και τότε είχε μάλιστα ενεργό συμμετοχή και στο σενάριο της σειράς, δεν μιλάει για τα γεγονότα που οδήγησαν στο κόψιμο της σειράς. “Μεγάλο τραύμα για μένα ήταν η σειρά “Τι ψυχή θα παραδώσεις μωρή”. Αλλά έχω κρατήσει μόνο τα πολύ καλά και έχω κάνει delete στα κακά, όπως κάνω γενικά στη ζωή μου” ανέφερε πρόσφατα σε ερώτηση δημοσιογράφων.
Τέλος, η Ελένη Ράντου αναφέρθηκε στη σειρά, σημαδεύοντας λίγο πιο ξεκάθαρα τον Αλέξανδρο Ρήγα, ως βασικό υπεύθυνο που ξέφυγε η κατάσταση και σταμάτησε η σειρά. Σε συνέντευξή της σε εκπομπή του ΑΝΤ1, είχε δηλώσει: “Δεν ήταν καλή συγκυρία. Ήταν μια δουλειά στην οποία νομίζω έγινε κατάχρηση εξουσίας. Κακή παραγωγή, κακή στιγμή από όλους για όλους” ανέφερε, αντικρούοντας πάντως τις φήμες περί τσακωμού των πρωταγωνιστών: “Δεν τσακωθήκαμε, αυτό είναι το εύκολο να βγει προς τα έξω. Δεν υπήρχε πολύ υλικό και τρέχανε να βγάλουν επεισόδια”.
Η Ελένη Ράντου πάντως έδωσε μια παραπάνωπληροφορία για να ξεδιαλύνει ίσως κάπως το πέπλο μυστηρίου γύρω από αυτή τη σειρά: “Υπήρχε πολλή πίεση από το κανάλι, τους λάλησε. Η διαχείριση του Αλέξανδρου, μιας τόσο μεγάλης επιτυχίας που θα είχε αυτή η σειρά, ήταν που δεν άφησε το πράγμα να προχωρήσει. Ο Αλέξανδρος ήταν ο πρώτος που κλάταρε”. Ο ίδιος ο Αλέξανδρος Ρήγας δεν έχει μιλήσει για το θέμα, αλλά σύμφωνα με δημοσιεύματα φαίνεται να μην διαφωνεί με την εκδοχή που έδωσε η Ελένη Ράντου.
Το τελευταίο ημιτελές επεισόδιο
Το τελευταίο επεισόδιο δεν γυρίστηκε ποτέ ολόκληρο, όμως το MEGA έδωσε κάποιες σκηνές από τη συνάντησή με τον Μαντά, όπως προβλήθηκαν χρόνια αργότερα σε ειδική εκπομπή Mega Allnighters. Αρχικά είχε σχεδιαστεί να υπάρχει και δήλωση του Αλέξανδρου Ρήγα που θα έβαζε τέλος στις φήμες για το άδοξο και πρόωρο τέλος της σειράς, όμως ούτε αυτό συνέβη τελικά. “Ένα θαύμα περιμέναμε και εμείς για να μάθουμε που πήγαν, αν πήγαν και τι έγινε… αλλά δεν έγινε ούτε εδώ” σημειώνει το βίντεο στο τέλος:
Η εκδίκηση “τιμής ένεκεν” που δεν επήλθε ποτέ
Η σειρά αυτή είχε έναν ακόμη λόγο να τραβάει τα τηλεοπτικά βλέμματα. Εκτός από τη γνωστή ατακαδόρικη πένα του Ρήγα, πλαισίωνε ένα πολύ έντονο συναισθηματικά και δραματουργικά σενάριο που αφορούσε στην κακοποίηση μικρών παιδιών και το τραύμα που τους άφησε τόσο ανεξίτηλο, ώστε να επιθυμούν εκδίκηση τόσα χρόνια μετά. Σε άρθρο των ΝΕΩΝ εκείνης της χρονιάς, αποκαλυπτόταν πως ο αρχικός τίτλος για τη σειρά ήταν “Τιμής ένεκεν”, ενώ το κείμενο έδινε πολλές πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο θα εξελισσόταν η σειρά και επιβεβαίωνε όσα γράφονταν πως στη σειρά επρόκειτο να παίζει και η Βλασιάδου.
Διαβάζουμε στο άρθρο:
“Η ιστορία θυμίζει λίγο παραμύθι όπου τον πρωταγωνιστικό ρόλο κρατούν στην αρχή τέσσερα κοριτσάκια τα οποία στα μέσα της δεκαετίας του ΄70 ζούσαν σε ένα από τα πολλά ιδρύματα της χώρας για παιδιά που είχαν εγκαταλειφθεί από τους γονείς τους ή ήταν ορφανά.
[…]
Τα τέσσερα κορίτσια μεγαλώνουν όπως όλα τα παιδιά στο Ίδρυμα, μέχρι την στιγμή που μπαίνει στη ζωή τους ο κοινωνικός λειτουργός, ο Γεράσιμος Μαντάς (Γιάννης Μόρτζος) που αντί να τα βοηθήσει ασελγεί επάνω τους.
Οι τέσσερις φίλες, μόνες, φοβισμένες και απροστάτευτες μπροστά σε αυτή την κατάσταση πλάθουν στο παιδικό μυαλό τους ένα παραμύθι, ότι κάποτε με κάποιον τρόπο θα τον εκδικηθούν.
Το «Τιμής ένεκεν» μάς παραπέμπει στη δραματική ταινία «Sleepers» όπου τέσσερα αγόρια κλείστηκαν σε αναμορφωτήριο – είχαν κλέψει το καροτσάκι ενός πλανόδιου που πούλαγε χοτ ντοκ – και οι δεσμοφύλακες ασέλγησαν εις βάρος τους. Όταν όμως ενηλικιώθηκαν και αποφυλακίστηκαν πήραν εκδίκηση.
Ύστερα από αρκετά χρόνια και οι τέσσερις, η Νικόλ (Ελένη Ράντου), η Αλέκα (Χρύσα Ρώπα), η Φωφώ (Ελένη Καστάνη) και η Πόπη (Άβα Γαλανοπούλου) είναι έτοιμες να κάνουν πράξη αυτό που κάποτε είχαν υποσχεθεί. Τα πράγματα όμως δεν είναι και τόσο εύκολα γιατί και οι τέσσερις έχουν αναστολές, φοβίες και καταπιέζονται από το περιβάλλον τους.
Όμως το παιχνίδι τις βρίσκει κερδισμένες. Σκοτώνουν τον καθηγητή και ακολουθεί μία περίοδος τρόμου, ενοχών, τύψεων, πισωγυρισμάτων όπου τις φέρνει πολύ κοντά στις αστυνομικές αρχές. Όταν ο φόβος να τις ανακαλύψουν δεν είναι πλέον ορατός αρχίζουν να ηρεμούν και να νιώθουν για πρώτη φορά στη ζωή τους μια πρωτοφανή δύναμη.
Λίγο πριν από το τέλος της ιστορίας τους μπαίνουν σε ένα δίλημμα. Ο καθηγητής σύμφωνα με το δικό τους δίκιο έπρεπε να πληρώσει. Είναι απόλυτα σίγουρες ότι έκαναν το σωστό, αλλά νιώθουν μέσα τους πως κι αυτές πρέπει να πληρώσουν. Έτσι λοιπόν παρουσιάζονται στον εισαγγελέα λέγοντας πως είναι αυτές που διέπραξαν τον φόνο του καθηγητή.
Στην αρχή δυσκολεύεται να τις πιστέψει, αλλά γρήγορα η αλήθεια έρχεται στο φως. Το θέμα γίνεται πρωτοσέλιδο και συγκλονίζει την κοινή γνώμη η οποία φυσικά διχάζεται. Μέσα στη δικαστική αίθουσα βρίσκουν φανατικούς υποστηρικτές που ούτε καν τους υπολόγιζαν.
Η κοινωνία που μέχρι εκείνη τη στιγμή τους είχε δείξει ένα σκληρό πρόσωπο, τις δικαιώνει – ουσιαστικά τις αθωώνει – και μόλις κατεβαίνουν τα σκαλοπάτια του δικαστηρίου είναι πλέον ελεύθερες να αρχίσουν τη ζωή τους ξανά από την αρχή.
Στο «Τιμής ένεκεν», που θα ολοκληρωθεί σε 30 σαρανταπεντάλεπτα επεισόδια, πρωταγωνιστικούς ρόλους έχουν ακόμη ο Παύλος Χαϊκάλης (θα υποδυθεί έναν παπά), ο Γιάννης Μποσταντζόγλου, ο Παύλος Κοντογιαννίδης, η Ισαβέλλα Βλασσιάδου και η Μαρία Κανελλοπούλου, ενώ τα σκηνικά έχει αναλάβει ο Ντίνος Πετράτος. Η παραγωγή είναι της «Έψιλον» του Νίνο Ελματζιόγλου.
εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ, Τετάρτη, 6 Σεπτεμβρίου 2000
Η αγάπη για τη σειρά, αλλά και η πίεση των τηλεθεατών οδήγησαν τους συντελεστές να σκεφτούν πολλές φορές να επιστρέψουν και να γυρίσουν από την αρχή το σίριαλ. Η ίδια η Καστάνη ανέφερε πως “συζητήθηκε για να γυριστεί σε ταινία. Μου το λέγανε και πρόσφατα, πριν καμιά πενταετία και τώρα πια τους έλεγα δεν έχει νόημα, γιατί έχουμε μεγαλώσει και δεν μπορούσε να πείσουμε”. Φήμες, ήθελαν το έργο να ανέβει στο θέατρο, όμως και αυτή η ιδέα εγκαταλείφθηκε.
Ατάκες που λατρέψαμε από τη σειρά
Φυσικά, μια σειρά για να γίνει τόσο επιτυχημένη, πρέπει να έχει και σκηνές που μένουν ανεξίτηλες, αλλά και ατάκες που γίνονται κάτι σαν “λαϊκές ρήσεις” στα χείλη των τηλεθεατών. Και το “Τι Ψυχή Θα Παραδώσεις Μωρή;” είχε από όλα.
news247.gr