Με νέα ΑΔΙΚΗ πρόταση προσπαθεί να δώσει λύση το Υπουργείο Παιδείας στις υποχρεωτικές μετατάξεις

Μία άδικη λύση φαίνεται να προκρίνει η άτυπη επιτροπή του ΥΠΟΠΑΙΘ. Ποιοι αδικήθηκαν από τις μετατάξεις του 2013 και ποιοι οφελήθηκαν; Ένα κείμενο που θέτει τα πράγματα σε πιο …σωστές βάσεις σε σύγκριση με την “πρόταση” της άτυπης επιτροπής.

Ποιοι αδικούνται;

Το βασικό ηθικό επιχείρημα όσων πρωτοστατούν στην ανάκληση των υποχρεωτικών μετατάξεων (κυρίως παλιοί εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων της Α/θμιας), την πραγματοποίηση πρώτα μεταθέσεων για όσους ήδη υπηρετούσαν στην Α/θμια (παλιές ειδικότητες), και την εν συνεχεία πραγματοποίηση εξαρχής των μετατάξεων με το θεσμικό πλαίσιο των εθελοντικών, είναι το εξής:

Με την εισήγηση ανάκλησης όλων των υποχρεωτικών μετατάξεων και την πραγματοποίηση πρώτα μεταθέσεων θα ζημιωθούν μόνο οι 733 υποχρεωτικώς μεταταγμένοι εκπαιδευτικοί παλιών ειδικοτήτων της Α/θμιας, οι οποίοι με τις μετατάξεις τους στέρησαν από παλιούς εκπαιδευτικούς της Α/θμιας την προοπτική μετάθεσης στους τόπους των συμφερόντων τους, ενώ για τους μεταταγμένους εκπαιδευτικούς νέων ειδικοτήτων δεν θα χαθούν οι θέσεις (αφού δεν θα μεσολαβήσουν μεταθέσεις) και άρα θα ξαναπάρουν την εθελοντική πλέον μετάταξη “αν έχουν τα μόρια” (άλλη μια αποκατάσταση του αισθήματος δικαίου, όπως ισχυρίζονται).

Το επιχείρημα αυτό είναι ανυπόστατο για πολλούς λόγους:

Αναφορικά με τις παλιές ειδικότητες εκπαιδευτικών της Α/θμιας, δεν πρέπει να ανακληθούν οι υποχρεωτικές μετατάξεις επειδή:

α) Υπάρχουν αρκετοί μεταταγμένοι που είχαν περισσότερα μόρια από τους παλιούς εκπαιδευτικούς της Α/θμιας που διαμαρτύρονται.

β) Υπάρχουν πάρα πολλοί που μετατάχθηκαν στο οικείο ΠΥΣΠΕ, οπότε ανεξαρτήτως μορίων, βρίσκονταν ήδη στον τόπο των συμφερόντων τους.

γ) Οι υποχρεωτικά μεταταγμένοι εκπαιδευτικοί κατέλαβαν λειτουργικά και όχι οργανικά κενά (οι μεταθέσεις πραγματοποιούνται στα δεύτερα). Τα λειτουργικά αυτά κενά τα κάλυπταν πριν το 2013 κατά κύριο λόγο οι ίδιοι οι μεταταγμένοι εκπαιδευτικοί, μέσω διάθεσης από τις οικείες διευθύνσεις Β/θμιας εκπαίδευσης, για κάλυψη του ωραρίου διδασκαλίας που δεν συμπληρωνόταν στην Β/θμια (αύξηση υποχρεωτικού ωραρίου εκπαιδευτικών, μείωση μαθητικού πληθυσμού), αλλά και μέσω αποσπάσεων.

δ) Δεν ευθύνονται οι μεταταγμένοι εκπαιδευτικοί που δεν δόθηκε δικαίωμα διεκδίκησης των λειτουργικών κενών των μετατάξεων στους εκπαιδευτικούς που ήδη υπηρετούσαν στην Α/θμια. Αυτό συνέβη για λόγους που εξυπηρετούσαν τις σκοπιμότητες της τότε κυβέρνησης, η οποία ενδιαφερόταν να εμφανίσει μεγάλο αριθμό μετατάξεων στην Παιδεία (κάτι που δεν εξασφαλιζόταν αν στη διαδικασία συμμετείχαν εκπαιδευτικοί που ήταν ήδη στην Α/θμια), ώστε να περιορίσει τις μνημονιακές της υποχρεώσεις για υποχρεωτικές μετατάξεις σε άλλους τομείς της δημόσιας διοίκησης.

Αναφορικά με τις νέες ειδικότητες εκπαιδευτικών της Α/θμιας, με τις νέες, εθελοντικές πλέον μετατάξεις του 2015 δεν διασφαλίζεται ότι θα ξαναλάβουν εθελοντική πλέον μετάταξη οι υποχρεωτικώς μεταταγμένοι εκπαιδευτικοί του 2013, ακόμη και αν “είχαν τα μόρια”, επειδή:

α) Υπάρχει διαφορετική μοριοδότηση στις εθελοντικές μετατάξεις σε σχέση με τις υποχρεωτικές (δεν συνυπολογίζονται οι επιπλέον τίτλοι σπουδών), λόγω του διαφορετικού τους θεσμικού πλαισίου.

β) Στις εθελοντικές μετατάξεις δεν προβλέπεται προτεραιότητα στον οικείο Νομό και την οικεία Περιφέρεια, όπως συνέβη με τις υποχρεωτικές μετατάξεις, γεγονός που είχε ανακοινωθεί με δελτίο τύπου από το Υπουργείο αρκετές μέρες πριν την λήξη της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων για υποχρεωτική μετάταξη, πειθαναγκάζοντας εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν στην διαδικασία.

γ) Στις εθελοντικές μετατάξεις δεν ορίζονται πλεονάζοντες ανά ΠΥΣΔΕ, γεγονός που είχε παίξει σημαντικό ρόλο στην τελική κατανομή των υποχρεωτικών μετατάξεων.

δ) Στις εθελοντικές μετατάξεις θα δοθεί η δυνατότητα σε όλους τους εκπαιδευτικούς της Β/θμιας να συμμετάσχουν, ακόμη και αν δεν είχαν συμμετάσχει στη διασικασία υποχρεωτικών μετατάξεων του 2013.

ε) Ακόμη και αν αγνοήσουμε την μοριοδότηση των πρόσθετων τίτλων σπουδών που προβλεπόταν για τις υποχρεωτικές μετατάξεις, υπάρχει πλέον διαφοροποίηση και στα μόρια των εθελοντικών μετατάξεων λόγω της παρέλευσης μιας διετίας.

Και όλα αυτά, υπό την προϋπόθεση ότι τα κενά που θα δοθούν το 2015 για εθελοντικές μετατάξεις θα είναι ισάριθμα με αυτά του 2013. Κατά συνέπεια, σε καμία περίπτωση ο υποχρεωτικά μεταταγμένος της νέας ειδικότητας της Α/θμιας, που είχε υποβάλλει αληθή δήλωση στοιχείων στη διαδικασία των υποχρεωτικών μετατάξεων του 2013 και δεν είχε μπάρμπα στην Κορώνη, δεν διασφαλίζει ότι θα λάβει εκ νέου μετάταξη.

Αντιθέτως, για όλους τους εκπαιδευτικούς που θα ανακληθεί η υποχρεωτική μετάταξη (παλιών και νέων ειδικοτήτων), διασφαλίζεται ότι έχουν χάσει την οργανική τους θέση στην Β/θμια εκπαίδευση (όσοι είχαν), έχουν χάσει τρία χρόνια ευκαιριών μετάθεσης και έχουν μπροστά τους ένα ακόμη καλοκαίρι γεμάτο ανασφάλεια. Και φυσικά αναγκάζονται σε μεταβολή της υπηρεσιακής τους κατάστασης, δεύτερη φορά σε χρονικό διάστημα δύο ετών, χωρίς δική τους ευθύνη και χωρίς τη συγκατάθεση τους.

Το θέμα λοιπόν αφορά τους πάντες, δεν πρέπει να ανακληθούν οι υποχρεωτικές μετατάξεις για κανέναν, πόσω μάλλον που υπάρχουν λύσεις που είναι ισορροπημένες και δίκαιες για όλους.

Μια δίκαιη λύση

Την Άνοιξη του 2015 το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε στη συγκρότηση μιας άτυπης επιτροπής για τη μελέτη των προβλημάτων που προέκυψαν στην Α/θμια εκπαίδευση από τις υποχρεωτικές μετατάξεις. Μετά τις πρώτες συνεδριάσεις της επιτροπής, το Υπουργείο προχώρησε στον έλεγχο της ορθότητας των στοιχείων που δήλωσαν οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στη διαδικασία των υποχρεωτικών μετατάξεων.

Ο έλεγχος ολοκληρώθηκε.

Το Υπουργείο θα πρέπει να ανακαλέσει τις μετατάξεις όσων δήλωσαν ψευδή στοιχεία με δόλο. Οι υπόλοιποι μεταταγμένοι εκπαιδευτικοί αποτελούν πλέον αναπόσπαστο μέρος της Α/θμιας εκπαίδευσης, παραμένουν στη διάθεση των οικείων ΠΥΣΠΕ, όπως συμβαίνει με πάρα πολλούς άλλους παλιούς εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στην Α/θμια και στην Β/θμια εκπαίδευση εδώ και πολλά χρόνια (δεν είναι πρωτόγνωρο γεγονός να υπάρχουν εκπαιδευτικοί χωρίς οργανική θέση και στις δύο βαθμίδες της εκπαίδευσης), και πρέπει να συμμετέχουν στις διαδικασίες μεταθέσεων και απόδοσης οργανικών επί ίσοις όροις με όλους τους άλλους συναδέλφους τους, με βάση τα μόριά τους.

Ο,τιδήποτε άλλο πέραν αυτού, εκτός από άδικο, θα δημιουργήσει πολύ περισσότερα προβλήματα από αυτά που υποτίθεται ότι προσπαθεί να λύσει.

 

Exit mobile version