Η Θεσσαλονίκη γίνεται πιο … έξυπνη

Οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης θα ζουν σε μια πιο.. έξυπνη πόλη σε λίγα χρόνια. Η συμπρωτεύουσα θα αποκτήσει … οξυδέρκεια και λειτουργικότητα σε ότι τουλάχιστον αφορά τις αστικές μετακινήσεις και την κινητικότητα.

Αυτό θα επιτευχθεί αν ευοδωθούν οι παρεμβάσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη ή τώρα ξεκινούν σε αυτό το πεδίο, κάποιες από τις οποίες μάλιστα έχουν ήδη αρχίσει να αποδίδουν καρπούς.

Για παράδειγμα, χάρη σε συστήματα όπως αυτά των έξυπνων σηματοδοτών και της διαχείρισης βιώσιμης κινητικότητας, που έχουν θέσει σε λειτουργία η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και ο δήμος Θεσσαλονίκης αντίστοιχα, οι κυκλοφοριακοί φόρτοι επί της οδού Τσιμισκή εκτιμάται ότι μειώθηκαν κατά 10%-30% και οι εκπομπές αέριων ρύπων κατά 13%-24%.

Παράλληλα, χάρη σε όλα τα συστήματα έξυπνης κινητικότητας, που βρίσκονται σε λειτουργία στην πόλη, εκτιμάται ότι ο λεγόμενος χρόνος μετακίνησης «πόρτα-πόρτα» έχει μειωθεί κατά περίπου 15%, ενώ υπάρχει μεγαλύτερη στροφή των πολιτών προς τα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως επισήμανε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η διευθύντρια Ερευνών του Ινστιτούτου Μεταφορών (ΙΜΕΤ), Γεωργία Αϋφαντοπούλου, με αφορμή το ανοιχτό φόρουμ της Εβδομάδας Ευφυούς Κινητικότητας, στη Θεσσαλονίκη.

Η πόλη συμμετέχει στο πρόγραμμα «Compass4D», στο πλαίσιο του οποίου -μεταξύ άλλων- οχήματα με ενσωματωμένα ευφυή συστήματα μπορούν να …συνομιλούν με τις οδούς, που διαθέτουν τον απαιτούμενο εξοπλισμό! Ήδη, κάποια από τα ταξί της εταιρίας Taxiway χρησιμοποιούν συστήματα C-IST (Συνεργατικά Ευφυή Συστήματα Μεταφορών).

«Η εκτίμηση είναι ότι χάρη σε συστήματα όπως αυτά οι αέριοι ρύποι που εκπέμπουν τα ταξί μπορούν να μειωθούν μέχρι και κατά 8%-10% και μάλιστα στην πηγή, δηλαδή ήδη από την εξάτμιση του αυτοκινήτου», εξήγησε η κ Αϋφαντοπούλου.

Αντίστοιχα συστήματα χρησιμοποιούν -πιλοτικά, για έναν χρόνο- συνολικά 500 οχήματα σε επτά ευρωπαϊκές πόλεις (Θεσσαλονίκη, Κοπεγχάγη στη Δανία, Μπορντό στη Γαλλία, Νιουκάστλ στη Βρετανία, Βερόνα στην Ιταλία, Χέλμοντ στην Ολλανδία και Βίγκο στην Ισπανία), στο πλαίσιο πάντα του Compass4D, στο οποίο μετέχουν 33 εταίροι και 19 συνδεδεμένοι συνεργάτες.

Κατά την κ Αϋφαντοπούλου, η Θεσσαλονίκη διαθέτει ήδη πολλά συστήματα ευφυούς κινητικότητας. To βασικό ζητούμενο σε αυτό το σκηνικό είναι η ενοποίηση και διασύνδεση όλων των δεδομένων που συλλέγονται από διάφορους φορείς για τη λειτουργία αυτών των συστημάτων (πχ, του ΟΑΣΘ, του ΕΚΕΤΑ, του Κέντρου Διαχείρισης Κινητικότητας του δήμου, των έξυπνων σηματοδοτών), ώστε οι πολίτες να έχουν πρόσβαση σε μία ενιαία πηγή πληροφορίας, ένα public domain, και να γίνεται ευχερέστερη η μετακίνησή τους.

Από την πλευρά του, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, επισήμανε: «Προτεραιότητά μας είναι η Περιφέρεια να καταστεί διεθνώς ανταγωνιστική και πρωτοπόρα στην εφαρμογή ευφυών συνεργατικών συστημάτων μεταφορών. Τα ευφυή συστήματα αποτελούν βασικό άξονα του προγράμματος της περιφέρειας για την προγραμματική περίοδο 2014-2020, δεν αποτελούν για εμάς απλά προώθηση της πολιτικής μας».

Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπεται -μεταξύ άλλων- στοχευμένη οικονομική υποστήριξη ύψους 287 εκατ. ευρώ για τη βιώσιμη κινητικότητα και την εξάλειψη των σημείων συμφόρησης στο οδικό δίκτυο της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, 10 εκατ. ευρώ για τον γενικό στόχο της υποστήριξης της προσβασιμότητας και 26 εκατ. ευρώ για παρεμβάσεις όπως η διαχείριση κυκλοφορίας με ευφυή συστήματα, η προώθηση της διαλειτουργικότητας ανάμεσα στα κέντρα διαχείρισης κυκλοφορίας και τα μέσα μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ) και η διασύνδεση των ΜΜΜ με άλλους ήπιους τρόπους μεταφοράς.

Βραβεία σε έξι έξυπνες λύσεις κινητικότητας

Στη διάρκεια του ανοιχτού φόρουμ, βραβεύτηκαν έξι εφαρμοσμένες βιώσιμες λύσεις κινητικότητας: αυτές του ΟΑΣΘ, τής TAXIWAY (η οποία έχει ενσωματώσει σε ταξί της έξυπνα συστήματα, ενώ 1100 οχήματά της προσφέρουν δεδομένα ικανά να βοηθήσουν μελλοντικά στην ανάπτυξη της έξυπνης κινητικότητας), τής I-BIKE (αυτοματοποιημένο σύστημα μίσθωσης ποδηλάτων), τής PIEDI VERDI/City Logistics (σύστημα διανομής κούριερ με ποδήλατο), του CAR MATE (εφαρμογή -app- για την κοινή χρήση ιδιωτικού αυτοκινήτου από περισσότερους τους ενός χρήστες, το γνωστό στο εξωτερικό car-pooling) και THESS-Ράμπα (app για την εξεύρεση του βέλτιστου τρόπου μετακίνησης ατόμων με αναπηρικό αμαξίδιο).

Πηγή

Exit mobile version